Student Career Planning Through Group Guidance Services

Wirdatun Nisya, Firman Firman, Netrawati Netrawati

Abstract


Career planning for students is important to optimize by providing the best stimulation. One of the stimulations that can be done by counseling teachers is by providing group guidance services. The purpose of this study was to find out how the role of group guidance services in improving career planning in students. The method used in this research is the library research method. The way of collecting data in this study is by using the documentation method and collecting written sources related to career planning using group guidance services. The results of this study explained that group guidance services can improve career planning in students. This article has implications for encouraging counseling teachers to use the group counseling service method to introduce career planning to students.

Keywords


Career Planning; Group Guidance; Students

Full Text:

PDF

References


Adityawarman, L. P. (2021). Peran Bimbingan Kelompok Dalam Perencanaan Karir Siswa. Advice: Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 2(2), 165. https://doi.org/10.32585/advice.v2i2.786

Alawiyah, D. (2020). MENEMUKAN KONSEP ETIKA DAN SIKAP KONSELOR PROFESIONAL DALAM BIMBINGAN DAN KONSELING. JURNAL MIMBAR, 6(2), 84–101.

Ana, A., & Wibowo, M. E. (2017). Bimbingan Kelompok dengan Teknik Role Playing untuk Meningkatkan Self-Efficacy dan Harapan Hasil (Outcome Expectations) Karir Siswa. Jurnal Bimbingan Konseling, 6(1), 49–53.

Bagaskara, A. P., Rosada, U. D., & Dahlan, U. A. (2021). Pengembangan Media Kartu Karir Melalui Bimbingan Kelompok Untuk Perencanaan Karir Siswa Kelas X. Jurnal Selaras, 2(2), 75–85.

Edeltrudis, K., Korohama, P., Wibowo, M. E., & Tadjri, I. (2017). Model Bimbingan Kelompok dengan Teknik Modeling untuk Meningkatkan Kematangan Karir Siswa. Jurnal Bimbingan Konseling, 6(1), 68–76.

Habsoh, S. (2018). PELAKSANAAN BIMBINGAN BELAJAR OLEH ORANG TUA DALAM PERKEMBANGAN MORAL SPIRITUAL ANAK DI RAUDHATUL ATHFAL. Kiddo: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 2(3), 20–36.

Isnaini, R. L. (2016). Penguatan Pendidikan Karakter Siswa Melalui Manajemen Bimbingan dan Konseling Islam. Manageria: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, I(3), 35–52.

mirawati. (2018). Penggunaan Layanan Bimbingan Kelompok Dan Kekompakan Kelompok Dalam Memantapkan Perencanaan Karir Siswa Sma Budi Agung Medan. Kognisi Jurnal, 3(1), 11–22.

Nehru Meha, & Adiyati Fathu Roshonah. (2014). Implementasi Whole Language Approach Sebagai Pengembangan Model Pembelajaran Berbahasa Awal Anak Usia 5-6 Tahun Di Paud Non Formal. Jurnal Pendidikan, 15(2), 68–82. https://doi.org/10.33830/jp.v15i2.415.2014

Nengsih. (2015). Pengaruh Layanan Bimbingan Kelompok Terhadap Perencanaan Arah Karier Siswa SMA Pembangunan Laboratorium Universitas Negeri Padang. Konselor, 4(3), 136. https://doi.org/10.24036/02015436466-0-00

Novanti, A. Y., Rakhmawati, D., & Lestari, F. W. (2021). Layanan Bimbingan Kelompok Dengan Teknik Modelling Terhadap Perencanaan Karir Siswa Kelas Xi Sma N 1 Moga. G-Couns: Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 6(1), 63–68. https://doi.org/10.31316/g.couns.v6i1.2184

Nuraini, F. (2016). Layanan Bimbingan karir dalam meningkatkan perencanaan karir siswa. ASSERTIVE, 9(2), 118–131. https://www.infodesign.org.br/infodesign/article/view/355%0Ahttp://www.abergo.org.br/revista/index.php/ae/article/view/731%0Ahttp://www.abergo.org.br/revista/index.php/ae/article/view/269%0Ahttp://www.abergo.org.br/revista/index.php/ae/article/view/106

Syaiffina, R. (2019). Peningkatan Perencanaan Karier Siswa Melalui Bimbingan. Jurnal Riset Mahasiswa Bimbingan Dan Konseling, 5(7), 437-447.

Tri Sayekti. (2016). Analisis Kurikulum Reggio EMilia. Journal of Physics A: Mathematical and Theoretical, 3(8), 1689–1699.

Wibowo, D. H., Cintariani, N. N., Vestalia, D., Maulidina, Z. T., Wau, I. P. M., & Febrianingrum, D. W. (2021). Meningkatkan Perencanaan Karir Siswa Kelas Ix Melalui Bimbingan Klasikal. Magistrorum et Scholarium: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(3), 428–437. https://doi.org/10.24246/jms.v1i32021p428-437

Witriani, R. (2015). Pengaruh Layanan Bimbingan Kelompok Terhadap Perencanaan Karir Siswa Dalam Memasuki Perguruan Tinggi Kelas x SMA Negeri 2 Pekanbaru Tahun Pelajaran 2014/2015. Jurnal Online Mahasiswa Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan, 2(2), 4. https://jom.unri.ac.id/index.php/JOMFKIP/article/view/7169

Zed, M. (2008). Metodologi Penelitian Kepustakaan. Yayasan Obor Indonesia.




DOI: https://doi.org/10.21107/widyagogik.v10i2.18081

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Wirdatun Nisya, Firman Firman, Netrawati Netrawati

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License
Widyagogik : Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Sekolah Dasar 
by Universitas Trunojoyo Madura is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
ISSN 2541-5468 (Online)  and ISSN 2303-307X(Print) 
Email: widyagogik@trunojoyo.ac.id

Indexed by: