Analysis of the use of video media on the learning interest of BI Class Students in Elementary School Teacher Education at the Universitas Terbuka

Cicilia Clara Devi Anggraini

Abstract


This study aims to analyze the use of video media on the learning interest of elementary school teacher education students. The population used in this study were all students of the BI Service Center class at the Universitas Terbuka Purwodadi-Grobogan Campus 1 Pancasila Vocational School for the 2022.2 academic year. Meanwhile, the sample in this study were some students of the BI Service Center class at the Universitas Terbuka Purwodadi-Grobogan Campus 1 Pancasila Vocational School for the 2022.2 academic year. Data collection techniques used were interviews, observation, documentation, and literature study. The data analysis techniques used in this study are data reduction, data presentation, and drawing conclusions. The results of the analysis show that there is a significant increase in student learning interest when learning activities use video media. This research can be used as input material in developing innovative learning media according to student characteristics.

Keywords


Learning Media; Video Media; Interest in Learning

Full Text:

PDF

References


Abdullah, K., Saputra, H. J., & Listyarini, I. (2021). Analisis Media Pembelajaran Audiovisual Terhadap Minat Belajar IPA Siswa Kelas V di SDN 02 Ngawensari Kecamatan Ringinarum Kabupaten Kendal. Dwijaloka, 122-127.

Ardiansah, F. (2019). Pengaruh Penggunaan Media Video Terhadap Minat dan Hasil Belajar Siswa Kelas XI Pada Pelajaran PAI di SMA YPI Tunas Bangsa Palembang. JKTP (Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan), 1-8.

Elpira, N., & Ghufron, A. (2015). Pengaruh Penggunaan Media Powerpoint Terhadap Minat dan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas IV SD. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 94-104.

Febriani, C. (2017). Pengaruh Media Video terhadap Motivasi Belajar dan Hasil Belajar Kognitif Pembelajaran IPA Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Prima Edukasia, 11-21.

Hadi, S. (2017, Mei 1). Efektivitas Penggunaan Video Sebagai Media Pembelajaran Untuk Siswa Sekolah Dasar. Prosiding TEP & PDs, pp. 96-102.

Kateno, A., Susanto, H., & Laksana, S. D. (2017). Efektifitas Penggunaan Media Video Pembelajaran Pada Pembelajaran Akhlak Terhadap Minat Belajar dan Prestasi Santri Kelas II dan III Madrasah Diniyah Miftahun Najah Josari Jetis Ponorogo Tahun Pelajaran 2016/2017. Journal on Islamic Education, 1-10.

Khairani, M., Sutisna, & Suyanto, S. (2019). Studi Meta Analisis Pengaruh Video Pembelajaran Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik. Jurnal Biolokus, 158-166.

Ningrum, K. D. (2018). Upaya Meningkatkan Mint Belajar Siswa Melalui Penggunaan Media Audio Visual pada Siswa Kelas V di SDN Manggarai 09 Pagi Jakarta Selatan. Jurnal Nasional Pendidikan Dasar, 307-313.

Paggara, H., & Idrus, N. A. (2018). Pengaruh Penggunaan Video Pembelajaran IPA Terhadap Minat Belajar Siswa Kelas III SD Inpres Lanraki 2 Kecamatan Tamalanrea Kota Makassar. Jurnal Publikasi Pendidikan, 30-40.

Rahmayanti, A. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Discovery Learning dengan Menggunakan Media Video Terhadap Hasil Belajar Siswa . Jurnal Pendidikan, 59-62.

Sunami, M. A., & Aslam. (2021). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Video Animasi Berbasis Zoom Meeting Terhadap Minat dan Hasil Belajar IPA Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 1940-1945.

Tambunan, R. (2019). Pengaruh Penggunaan Video Pembelajaran dan Minat Belajar Terhadap Hasil Belajar IPA. Jurnal Teknologi Pendidikan dan Pembelajaran, 127-134.

Trispiyanti, D., DH, D. P., & Widyaningrum, A. (2018, Mei 1). Analisis Penggunaan Media Audiovisual dalam Pembelajaran Tematik Siswa Kelas V SD Negeri Sendangmulyo 02 Kota Semarang. Prosiding Seminar Nasional, pp. 211-218.

Viviantini, Rede, A., & Saehana, S. (2015). Pengaruh Media Video Pembelajaran Terhadap Minat dan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas VI SDN 6 Kayumalue Ngapa. Jurnal Sains dan Teknologi Tadulako, 66-71.

Wisada, P. D., Sudarma, I. K., & Yuda S, A. W. (2019). Pengembangan Media Video Pembelajaran Berorientasi Pendidikan Karakter. Journal of Education Technology, 140-146.

Yunita, D., & Wijayanti, A. (2017). Pengaruh Media Video Pembelajaran Terhadap Hasil Belajar IPA ditinjau Dari Keaktifan Siswa. SOSIOHUMANIORA (Jurnal LP3M), 153-160.




DOI: https://doi.org/10.21107/widyagogik.v10i1.17408

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Cicilia Clara Devi Anggraini

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License
Widyagogik : Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Sekolah Dasar 
by Universitas Trunojoyo Madura is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
ISSN 2541-5468 (Online)  and ISSN 2303-307X(Print) 
Email: widyagogik@trunojoyo.ac.id

Indexed by: