Education Modernization and Social Status Change of Suku Anak Dalam (SAD) in Jambi Province

Muhammad Rizky, Firman Firman, Mohd Nazri Abdul Rahman

Abstract


The Anak Dalam tribe is an underdeveloped/primitive ethnic group living in Jambi province, spread across Muaro Bungo, Tebo, Merangin, Sarolangun and Batanghari. The purpose of this paper is to see and understand the development of education in the tribe. The research method used is through a qualitative approach with a library research data collection method using sinta indexed journal sources with the last 10 years of publication, and several books that researchers have as primary data in this study. The results obtained are the government issued a nine-year compulsory education policy and specifically for Suku Anak Dalam, informal education is carried out as character education, reading, writing, counting education and counseling on the importance of education. With this, it can build the social status of the Suku Anak Dalam which can be observed that they have dared to interact with the wider community, so that the Suku Anak Dalam are not classified as a disadvantaged group anymore.

Keywords


Education; Inner Child Ethnicity; Social Status

Full Text:

PDF

References


Ahat, M., & Auliahadi, A. (2019). Islamisasi Suku Anak Dalam Di Kabupaten Sarolangun Provinsi Jambi (2005-2013). Khazanah: Jurnal Sejarah Dan Kebudayaan Islam. Https://Doi.Org/10.15548/Khazanah.Vi.237

Alwi, U., Badwi, A., & Baharuddin, B. (2021). Peran Pendidikan Sebagai Transformasi Sosial Dan Budaya. Jurnal Al-Qiyam, 2(2). Https://Doi.Org/10.33648/Alqiyam.V2i2.176

Asra, R., Naswir, M., Kalsum, U., & Lestari, A. P. (2018). Peningkatan Kualitas Pendidikan Untuk Anak Suku Anak Dalam Di Dusun Selapik, Kabupaten Muaro Jambi. Jurnal Karya Abdi Masyarakat, 2(1). Https://Doi.Org/10.22437/Jkam.V2i1.5424

Azizah, A., & Purwoko, B. (2019). Studi Kepustakaan Mengenai Landasan Teori Dan Praktik Konseling. Jurnal Mahasiswa Universitas Negeri Surabaya, 7(2), 1–7 Daryanto Dan Farid M. 2015. Bimbingan Konseling Paduan Guru BK Dan Guru Umum. Yogyakarta: Grava Media.

Basri, H. (2001). Perubahan Sosial Masyarakat Suku Anak Dalam (Studi Kasus: Intervensi Pemerintah Melalui Program PKSMT) Di Pemukiman Bukit Tembesu Desa Jebak Kecamatan Muaro Tembesi Kabupaten Batang Hari. Library Universitas Indonesia. Universitas Indonesia. Tersedia Di: Http://Lib. Ui. Ac. Id/Detail.

Dfcg, H. I. (2006). Pola Pewarisan Nilai-Nilai Kesenian Tayub ( Inheritance Pattern Of Tayub Values). Harmonia: Jurnal Pengetahuan Dan Pemikiran Seni, 7(1).

DPRD Provinsi Jambi. (2018). Sekilas Jambi. Https://Dprdjambiprov.Go.Id/Profil/Detail/9/Sekilas- Jambi.

Eci Trindika Aulia. (2019). Pemberdayaan Masyarakat Pemberdayaan Masyarakat Suku Anak Dalam Melalui Pendidikan Di Desa Mentawak Kabupaten Merangin Provinsi Jambi. Jurnal Media Sosiologi (JMS), 1.

Fitriani, E., Neviyarni, N., Mudjiran, M., & Nirwana, H. (2022). Problematika Layanan Bimbingan Dan Konseling Di Sekolah. Naradidik: Journal Of Education And Pedagogy, 1(3). Https://Doi.Org/10.24036/Nara.V1i3.69

Handayani, T. (2012). Menyongsong Kebijakan Pendidikan Menengah Universal: Pembelajaran Dari Implementasi Wajar Dikdas 9 Tahun. Jurnal Kependudukan Indonesia, 7(1).

Hidayat, M. S. (2013). Penerimaan Suku Anak Dalam (SAD) Terhadap Pendidikan. Universitas Diponegoro.

Karmedi, M. I., Firman, F., & Rusdinal, R. (2021). Pendidikan Karakter Dalam Pembelajaran Sejarah Selama Pandemi Covid-19. Journal Of Education Research, 2(1). Https://Doi.Org/10.37985/Jer.V2i1.45

Khaulani, F., S, N., & Irdamurni, I. (2020). Fase Dan Tugas Perkembangan Anak Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 7(1). Https://Doi.Org/10.30659/Pendas.7.1.51-59

Kuswanto, H. (2016). Representasi Budaya Suku Anak Dalam Pada Kumpulan Cerpen Negeri Cinta Batanghari. Riksa Bahasa, 2(1).

Lase, F., Nirwana, H., Neviyarni, S., & Marjohan, M. P. (2022). Model Pembelajaran Pendidikan Karakter Cerdas. Nas Media Pustaka.

Mailinar, & Nurdin, B. (2013). Kehidupan Keagamaan Suku Anak Dalam Di Dusun Senami Lii Desa Jebak Kabupaten Batanghari. Kontekstualita, 28(2).

Manan, 2018. Pendidikan dan Perubahan Sosial : Studi di Kalangan Suku Anak Dalam Mengenyam Pendidikan. Skripsi S1 Fisipol. UGM

Marliyah, L. (2015). Program Pendidikan Menengah Universal (PMU) Dalam Konsep Inovasi Pendidikan. Prosiding Seminar Nasional.

Melalatoa, M. J. (1995). Ensiklopedi Suku Bangsa Di Indonesia L-Z.Pdf. In Angewandte Chemie International Edition, 6(11), 951–952. (Issue Mi)

Mulyasa, E. (2007). Menjadi Kepala Sekolah Yang Profesional. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Nasution, F., Anggraini, L. Y., & Putri, K. (2022). Pengertian Pendidikan, Sistem Pendidikan Sekolah Luar Biasa, Dan Jenis-Jenis Sekolah Luar Biasa. Jurnal Edukasi Nonformal, 2(8.5.2017).

Provinsi Jambi. (2012). Hutan Adalah Rumah Dan Sumber Penghidupan Kami: Kesaksian Tumenggung Tarib “Orang Rimbo.” In Sidang Perkara Nomor 35/PUU-X/2012

Rahmawanta, S. (2013). Bersama Masyarakat Membangun Pendidikan. Jurnal Ilmu Pendidikan, 1(2), 12-15.

Ratnasari, R., Neviyarni, N., & Firman, F. (2021). Peran Guru BK (Bimbingan Dan Konseling) Dalam Mensukseskan Program Merdeka Belajar. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(2).

Safruddin, S., & Ahmad, R. (2020). Pengembangan Bahan Ajar Pendidikan Ips Berbasis Kearifan Lokal Maja Labo Dahu Untuk Pembentukan Karakter Siswa Smp. Sandhyakala Jurnal Pendidikan Sejarah, Sosial Dan Budaya, 1(2). Https://Doi.Org/10.31537/Sandhyakala.V1i2.337

Sidiq, U. (2019). Kebijakan Program Wajib Belajar Pendidikan Dasar 9 Tahun Di Pondok Pesantren Salafiyah Islamic Centre Bin Baz Yogyakarta. Kodifikasia, 13(1). Https://Doi.Org/10.21154/Kodifikasia.V13i1.1672

Sinaga, L. Y., & Rustaman, N. Y. (2015). Nilai-Nilai Kearifan Lokal Suku Anak Dalam Provinsi Jambi Terhadap Perladangan Di Hutan Taman Nasional Bukit Duabelas Sebagai Sumber Belajar Biologi. Seminar Nasional XII Pendidikan Biologi FKIP UNS 2015, 761–766.

Sudiapermana, E., & Pendahuluan, A. (2009). Pendidikan Informal. Jurnal Pendidikan Luar Sekolah, 4(2).

Sugiarto, S., Neviyarni, S., & Firman, F. (2021). Peran Penting Sarana Dan Prasarana Dalam Pembelajaran Bimbingan Konseling Di Sekolah. JPT: Jurnal Pendidikan Tematik, 2(1).

Suriadi, H. J., Firman, F., & Ahmad, R. (2021). Analisis Problema Pembelajaran Daring Terhadap Pendidikan Karakter Peserta Didik. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(1). Https://Doi.Org/10.31004/Edukatif.V3i1.251

Tarib, T. (2019). Hutan Adalah Rumah Dan Sumber Penghidupan Kami.

Tristo, R. (2018). Peningkatan Kesadaran Pentingnya Pendidikan Bagi Suku Anak Dalam Provinsi Sumatera Selatan Melalui Penyuluhan Sosial. Quantum: Jurnal Ilmiah Kesejahteraan Sosia, 14(1).

Undang-Undang Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional

Winaryo, S. (2020). Evaluasi Program Penyelenggaraan Pendidikan Berkualitas Dan Terakses Jenjang Pendidikan Dasar Di Provinsi Kalimantan Tengah. Equity In Education Journal, 2(1). Https://Doi.Org/10.37304/Eej.V2i1.1679

Zatrahadi, M. F., Neviyarni, N., & ... (2022). Kolaborasi Guru BK Dan Kepala Sekolah Dalam Supervisi Konseling Disekolah. Jurnal Kajian Ilmu ….

Zuhdi, A., Firman, F., & Ahmad, R. (2021). The Importance Of Education For Humans. SCHOULID: Indonesian Journal Of School Counseling, 6(1). Https://Doi.Org/10.23916/08742011




DOI: https://doi.org/10.21107/widyagogik.v11i1.24153

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Muhammad Rizky, Firman Firman, Mohd Nazri Abdul Rahman

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License
Widyagogik : Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Sekolah Dasar 
by Universitas Trunojoyo Madura is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
ISSN 2541-5468 (Online)  and ISSN 2303-307X(Print) 
Email: widyagogik@trunojoyo.ac.id

Indexed by: