Analisis Standar Kualifikasi Akademik Guru SD di Kecamatan Kras Kabupaten Kediri

Harun Al Rasyid

Abstract


The study with title of “Analisis Standar Kualifikasi Akademik Guru SD di Kecamatan Kras Kabupaten Kediri” have to know abstract leval of academic qualified teacher of elementary school  in subdistrict of Kras in Kediri District. Research data is quantitative data was analysed by descriptive, because in this study to analyse of academic qualified standard teacher of elementary school  in subdistrict of Kras in Kediri District. The result of this study showed that counted 174 teacher of elementary school  (77%) in subdistrict of Kras in Kediri District which have achieved academic qualified from total 226 teacher of elementary school. This means that counted 52 teacher of elementary school (23%) academic qualified including which qualify. Amount 23%  the predominated by teacher bachelor (DII) is counted 17 teacher (7,5%). This amount including low if as compared to academic qualified which nationally qualify.


Keywords


Academic Qualified; Teacher; Elementary School; Kras Kediri

References


Arikunto, Suharsimi. 1997. Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktek. Jakarta: Rineka Cipta.

Baedhowi. 2007. “Paradigma Pendidikan Nasional Abad XXI”. Buletin BSNP Vol. VI/No.3/September 2011. BSNP: Jakarta.

Baharudi dan Wahyuni, Nur Esa. 2007. Teori Belajar dan Pembelajaran. Djogjakarta: Aruzzmedia.

BSNP. 2010. Laporan Badan Standar Nasional Pendidikan (BSNP) Tahun 2010. Jakarta: Depdiknas.

Desmita. 2009. Psikologi Perkembangan Peserta Didik: Panduan bagi Orang Tua dan Guru dalam Memahami Psikologi Anak Usia SD, SMP, dan SMA. Bandung: Rosdakarya.

http://pdankjatim.net/images/statistik/profil_guru/sd.jpg. (Diakses pada Sabtu, 7 Juli 2012).

Moleong, Lexy J. 1993. Metode Penelitian Kualitataif. Bandung: Tarsito.

Nur, Mohamad. 2004. Teori-teori Perkembangan Kognitif. Surabaya: Pusat Sains dan Matematika Sekolah, Universitas Negeri Surabaya

Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Nomor 16 Tahun 2007 tentang Standar Kualifikasi Akademik dan Kompetensi Guru.

Peraturan Pemerintah Nomor 19 Tahun 2005 tentang Standar Nasional Pendidikan.

Piaget, Jean and Inhelder Barbel. 2010. The Psychology of the Child. Edisi Bahasa Indonesia. Eka Adinugraha (Penyuting) dan Miftahul Jannah (Penerjemah). Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Pidarta, Made. 2007. Wawasan Pendidikan. Surabaya: Unesa University Press.

Radar Lampung. 3 Januari 2012. Guru Berkualifikasi S1 Baru 3,5%. (Online), (http://www.radarlampung.co.id/, diakses pada Sabtu, 7 Juli 2012)

Renon, DenPost. 26 February 2012. 45 Persen Guru di Bali Belum Berkualifikasi D4/S1. (Online), (http://denpostnews.com/, diakses pada Sabtu, 7 Juli 2012)

Rochman. 2011. Pengelolaan Pengajaran Rineka Cipta: Jakarta.

Satori, Djam’an, dkk. 2008. Profesi Keguruan I. Universitas Terbuka: Jakarta.

Slavin, Robert E. 2008. Educational Psyicology: Theory and Practice. Edisi Bahasa Indonesia, Marianto Samosir (Penerjemah). Jakarta: Indeks

Sofyana. 2002. Profesionalisme Guru dalam Pembelajaran. Insan Cendekia: Surabaya.

Sriyanto, 2011. “Rencana Strategis BSNP Tahun 2011”. Buletin BSNP Vol. VI/No.1/Maret 2011. BSNP: Jakarta.

Sudjana, Nana. 2001. Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Suparno, Paul. 2001. Teori Perkembangan Kognitif Jean Piaget. Yogyakarta: Kanesius

Undang-undang Republik Indonesia Nomor 14 Tahun 2005 tentang Guru dan Dosen

Undang-undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional.




DOI: https://doi.org/10.21107/widyagogik.v1i1.1

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c)



Creative Commons License

ISSN 2541-5468 (Online)  and ISSN 2303-307X (Print)

Terindeks oleh: