Pengaruh Tari Ayam Modifikasi Terhadap Perkembangan Motorik Kasar Anak di Taman Kanak-Kanak Jabal Rahmah Padang

Henifo Oktari, Serli Marlina

Abstract


This research begins with the challenge of implementing gross motor development that has not supported coordinated body movement. This study aims to find out how to change the gross motoric skills of children in Jabal Rahmah Padang Kindergarten. This study uses quantitative compilation of Quasi Eksperiments. The study population was all children in Jabal Rahmah Padang Kindergarten, and the Purvosive Sampling sampling technique, namely classes B1 and B2 each of which could be contacted by 10 children. Thehtechniquehofhcollectinghdatahusinghahtesthconsists of 5 points of approval and a data collection tool using the approving sheet.hThenhthehdatahishprocessed by the difference test (t-test). Based on the data analysis, the average experimental class test is 85 and SD is 8.06 while the control class 77 and SD is 6,78 in the hypothesis testing obtained by tcount (2,279 and ttable  of 2,100 at the real level = 0,05 and dk = 18. It can be concluded that the use of modified chicken dance opposes the gross motor development of children in Jabal Rahmah Padang Kindergarten 2018/2019.


Keywords


Modified Chicken Dance, Gross Motor Skills, Body Movement

Full Text:

PDF

References


Astuti, Fuji. (2016). Pengetahuan & Teknik Menata Tari Untuk Anak Usia Dini. Jakarta: Rineka Cipta

Gusti, Renita Yuanda. (2018). Pengaruh Tari KelincihTerhadaphPerkembangan Motorik Kasar Anak di Taman Kanak-Kanak Habibi PadanghPariaman. Skripsi. Tidak diterbitkan. Padang: UNP

Marlina, Serli. (2014). Peningkatan Sikap Sosial Anak Usia Dini Melalui Permainan Puzzle Buah Di Taman Kanak-Kanak Aisyiyah Bukittinggi. PEDAGOGI Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan. Volume XIV Nomor 2 November 2014 (diakses pada tanggal 24 mei 2019)

Masganti, M. (2017). Upaya Meningkatkan Kemampuan Motorik Kasar Anak Usia 5-6 Tahun Melalui Kegiatan Menari Animal Chicken Dance. https://jurnaltarbiyah.uinsu.ac.id (di akses pada tanggal 15 januari 2019 pukul 21:32) Vol. 05, No. 02 Juli-Desember 2017

Mirantika, Dini. (2017). UpayahMeningkatkanhKemampuanhMotorik Kasar Anak Usia 5-6 Tahun Melalui Kegiatan Menari TarihAnimalhChicken Dance. http://jurnaltarbiyah.uinsu.ac.id (diakses pada tanggal 15 januari 2019 pukul 21:32) Vol. 05, No. 02 Juli-Desember 2017)

Mursid. (2015). Belajar dan Pembelajaran PAUD. Bandung : Remaja Rosdakarya

Mulyani, Novi. (2016). Pendidikan Seni Tari Anak Usia Dini. Yogyakarta: Gava Media

Nurhafizah & Azlina Mohd. Kosnin. (2015). Implementasi Permainan Tradisioanal Indonesia di Taman Kanak-Kanak Kota Padang. Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan. Volume XV No .1 April 2015 (diakses pada tanggal 24 mei 2019)

Nurhafiza & R.Yetti. (2018). Implementation of Children Kinesthetic Intelligence Development Activities in Kindergarten. Jurnal Penelitian Pendidikan Indonesia. Volume 4 Nomor 2, 30 Desember 2018. (diakses pada tanggal 24 mei 2019)

Suryana, Dadan. (2016). Pendidikan Anak Usia Dini Stimulasi & Aspek Perkembangan Anak. Jakarta: Kencana.

Yenni, Indra. (2010). Perkembangan Instrumentasi dan Lagu Talempong Kreasi di Sumatra Barat. Jurnal Bahasa dan Seni. Vol 11 Nomor 2 tahun 2010 (diakses pada tanggal 24 Mei 2019)




DOI: https://doi.org/10.21107/pgpaudtrunojoyo.v6i1.5375

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 Henifo Oktari, Serli Marlina

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Diterbitkan oleh:


Program Studi Pendidikan Guru Pendidikan Anak Usia Dini, Fakultas Ilmu Pendidikan
Universitas Trunojoyo Madura.

Jl. Raya Telang PO BOX 2 Kamal, Bangkalan, Jawa Timur 69162
Telp. (031)3014239/ Fax. (031)3011506

View My Stats