Peran Pola Asuh Orang Tua dan Implikasinya terhadap Perkembangan Sosial-Emosional Anak

Kaleb Lelo, Dian Natalia Liutani

Abstract


Parenting style plays a big role in aspects of children's self-development, one of which is the child's social-emotional development. This study aims to describe parenting practices and how they influence the social and emotional development of Bukit Sion PAUD children in Raeloro Village. The research method used is qualitative. There were 10 research informants consisting of 8 parents and 2 Bukit Sion PAUD teachers. The results of the study show that the role of parenting style has a major impact on the social-emotional development of children in the Bukit Sion PAUD. This can be seen when participating in learning activities at school, children have self-awareness in the form of an independent attitude in choosing activities and completing activities given by the teacher, have a sense of responsibility for themselves and others, want to share, help and assist friends who experiencing difficulties in learning activities and respecting the excellence of others in this case respecting the work of others, and having an enthusiastic attitude in completing assignments given by the teacher. The results of this study can be used as input for teachers in formulating appropriate learning methods to achieve children's social-emotional development and also become parenting guidelines for parents.


Keywords


Parenting; Parents; Social emotional development

Full Text:

PDF

References


Aisyah, D.S., Riana, N. & Putri, F.E. (2019). Peran ayah (fathering) dalam perkembangan sosial anak usia dini (studi kasus pada anak usia 5-6 tahun di RA Nurhalim tahun pelajaran 2018). Jurnal Wahana Karay Ilmiah Pascasarjana (S2) PAI Unsika, 3(1), 294–304. https://journal.unsika.ac.id/index.php/pendidikan/article/view/1769/1424

Anggito, A., & Setiawan, J. (2018) Metodologi Penelitian Kualitatif. CV Jejak.

Aprilliyani, A.D. et al. (2022). Pengaruh Pola Asuh Terhadap Sosial Emosional Anak Kembar. Jurnal Pelita PAUD, 7(1), 120–125. https://doi.org/10.33222/pelitapaud.v7i1.2444

Azwi, A.I., Yenni, Y. & Vianis, O. (2022). Hubungan Pola Asuh Orang Tua Terhadap Perkembangan Sosial Emosional Anak Yang Menggunakan Gadget Pada Anak Usia Dini. REAL in Nursing Journal, 5(1), 24. https://doi.org/10.32883/rnj.v5i1.1507

Husna, A. & Suryana, D. (2021). Analisis Pola Asuh Demokrtis Orang Tua dan Implikasinya pada Perkembangan Sosial Anak di Desa Koto Iman Kabupaten Kerinci. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(3), 10128–10140.

Koto, I. (2022). Implications of Parenting Patterns in the Development of Early Childhood Social Attitudes. (August), 129–133.

Larasani, N., Yeni, I. & Mayar, F. (2020). Hubungan Pola Asuh Orangtua dengan Kepercayaan Diri Anak Usia Dini di Taman Kanak-Kanak. Jurnal Pendidikan Tambusai, 4(3), 2368–2374.

Lesmi, K. (2022). Peran Pola Asuh Orang Tua Yang Bekerja Pada Perkembangan Sosial Emosional Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Pembelajaran Pemberdayaan Masyarakat, IV(1), 296–304.

Mahyiddin, Z., Purnama, M. & Rizka, S.M. (2023). Pola Asuh Nenek dan Implikasinya terhadap Perilaku Sosial Emosional Anak di Desa Tenembak Lang-Lang Kabupaten Aceh Tenggara. Journal on Education, 5(3), 9364–9369. https://doi.org/10.31004/joe.v5i3.1743

Makagingge, M., Karmila, M. & Chandra, A. (2018) ‘SOSIAL ANAK (Studi Kasus Pada Anak Usia 3-4 Tahun di KBI Al Madina Sampangan Tahun Ajaran 2017-2018 )’.

Maria, I. & Amalia, E.R. (2016). Perkembangan Aspek Sosial-Emosional dan Kegiatan Pembelajaran yang Sesuai untuk Anak Usia 4-6 Tahun.

Muali, C. & Fatmawati, S. (2022). Peran Orang Tua Meningkatkan Kecerdasan Emosional Anak ; Analisis Faktor Dan Strategi Dalam Perspektif Islam. 3(2), pp. 85–100.

Muamanah, S. (2018). Pengaruh Pola Asuh Orang Tua Terhadap Perkembangan Sosial Emosional Anak Usia 4-5 Tahun di Desa Bandar Abung Kecamatan Abung Surakarta Kabupaten Lampung Utara. Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung.

Mustabsyiah, L. & Formen, A. (2020). Hubungan pola asuh orangtua terhadap perkembangan sosial emosi anak pada sikap tanggung jawab. Prosiding Seminar Nasional Pascasarjana UNNES, 3(1), 537–542. https://proceeding.unnes.ac.id/index.php/snpasca/article/download/585/503

Muthmainnah, Fajriah, H. & Roemin, L. (1959). Pola Asuh Orangtua Pada Anak Usia Dini Di TK Tiga Serangkai Desa Meureubo Kabupaten Aceh Barat, 80–90.

N, Y. et al. (2022). Implikasi Tingkat pendidikan dan Pola asuh Orang Tua terhadap Perkembangan Sosial Anak. Jurnal Pendidikan dan Konseling, 4(6), 1349–1358.

Nofianti, R. (2021) Dasar-Dasar Pendidikan Anak Usia Dini. Edu.

Nurdiantami, Y., Febriyanti, H. P. ., Chandra, C. N. ., Zahra, R., & Emirat ,

A. B. (2023). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Tidak Teraturnya Perkembangan Sosial-Emosional Pada Anak. Prepotif : Jurnal Kesehatan Masyarakat, 6(2), 1823–1831. https://doi.org/10.31004/prepotif.v6i2.4678

Nurjannah (2017). Mengembangkan Kecerdasan Sosial Emosional Anak Usia Dini Melalui Keteladanan. HISBAH: Jurnal Bimbingan Konseling dan Dakwah Islam, 14(1), 50–61.

Patiung, D., Ismawati, I., Herawati, H., & Ramadani, S. (2019). Deteksi Dini Pencapaian Pada Aspek Perkembangan Anak Usia 3-4 Tahun Berdasarkan Standar Nasional Pendidikan Anak Usia Dini. NANAEKE: Indonesian Journal of Early Childhood Education, 2(1), 25-38. https://doi.org/10.24252/nananeke.v2i1.9223

Risnawangsih, E., Said, A. & Syamsidar (2022). Peran Orang Tua Terhadap Pola Asuh Perkembangan Sosial Semosional Anak di Paud Kelompok Bermain Bahagia Rogo Kecamatan Dolo Selatan Kabupaten Sigi. Kolaboratif Sains, 04(4), 170–175.

Rofi’ah & Astuti, R. (2022). Implikasi Pola Asuh Orangtua Terhadap Kecerdasan Emosional Anak Usia Dini Di TK PGRI 1 Camplong Sampang. Islamic EduKids, 4(2), 88–98. https://doi.org/10.20414/iek.v4i2.5738

Sari, P.P., Sumardi, S. & Mulyadi, S. (2020). Pola Asuh Orang Tua Terhadap Perkembangan Emosional Anak Usia Dini. Jurnal Paud Agapedia, 4(1), 157–170. https://doi.org/10.17509/jpa.v4i1.27206

Shaleh, M. (2023). Pola Asuh Orang Tua dalam Mengembangkan Aspek Sosial Emosional Anak Usia 5-6 Tahun. Murhum: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(1), 86–102. https://doi.org/10.37985/murhum.v4i1.144

Syahrul & Nurhafizah (2021). Analisis Pengaruh Pola Asuh Orang Tua Terhadap Perkembangan Sosial dan Emosional Anak Usia Dini Dimasa Pandemi Corona Virus 19. 5(2), 683–696. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i2.792

Syahrul, S. & Nurhafizah, N. (2021). Analisis Pengaruh Pola Asuh Orang Tua Terhadap Perkembangan Sosial dan Emosional Anak Usia Dini Dimasa Pandemi Corona Virus 19. Jurnal Basicedu, 5(2), 683–696. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i2.792

Yustim, et al. (2023). Pola Asuh Orang Tua Dalam Membentuk Perilaku Sosial Anak Usia Dini dan Implikasinya Dalam Konseling. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 5(1), 4335–4344.




DOI: https://doi.org/10.21107/pgpaudtrunojoyo.v10i1.17783

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Kaleb Lelo, Dian Natalia Liutani

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Diterbitkan oleh:


Program Studi Pendidikan Guru Pendidikan Anak Usia Dini, Fakultas Ilmu Pendidikan
Universitas Trunojoyo Madura.

Jl. Raya Telang PO BOX 2 Kamal, Bangkalan, Jawa Timur 69162
Telp. (031)3014239/ Fax. (031)3011506

View My Stats