Pengaruh Pembelajaran Tatap Muka Terbatas Terhadap Kemandirian Anak

Stefani Corisa Putri, Ahmad Samawi, Nur Anisa

Abstract


This research aims to describe and calculate the major effect of limited face-to-face learning in Kindergarten Kemala Bhayangkari 100 Malang. The research uses a quantitative approach with the type of correlational research with Spearman correlational analysis techniques through SPSS. The subjects studied were all children from Groups A and B with a side random sampling of 32 children, each class containing 8 children. Data collection using questionnaires, documentation, and interviews with teachers and parents. The results of the study show that the correlation coefficient is 0.571. This means that the effect of limited face-to-face learning on children's independence is strong. The hypothesis test shows that the t count is 3.78 greater than the ttable 2.750. From the results of the t-test showed that Ha was accepted while H0 was rejected. This means that there is a limited effect of face-to-face learning on children's independence in Kindergarten Kemala Bhayangkari 100 Malang which has a positive value. A higher level of face-to-face learning has a good influence on the high level of independence in children, as evidenced by the early admission of children there were 30 children in class B who could not wear their shoes, along with face-to-face learning at school with the efforts of teachers who provide various activities to train children's independence so that children are ready to continue to the higher education level.


Keywords


Limites Face-to-Face Learning; Children's Independence

Full Text:

PDF

References


Agustin, M., Puspita, R. D., Nurinten, D., & Nafiqoh, H. (2020). Tipikal Kendala Guru PAUD dalam Mengajar pada Masa Pandemi Covid 19 dan Implikasinya. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 334-345. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i1.598

Anisah, C. (2022). Makna Pembelajaran Tatap Muka Terbatas dalam Pandangan Orang Tua Studi Fenomenologidi Mi Ma’arif Mayak. Skripsi. Institut Agama Islam Negeri Ponorogo.

Arikunto, S. (2013). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. PT. Rineka Cipta.

Carolina, R. (2020). Cara Menumbuhkan Kedisiplinan dan Kemandirian Anak. CV.Garuda Mas Sejahtera.

Diantari, N. P. M., & Gede Agung, A. A. (2021). Video Animasi Bertema Tri Hita Karana pada Aspek Afektif Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Undiksha, 9(2), 176-185. https://doi.org/10.23887/paud.v9i2.35497.

Einon, D. (2006). Learning Early. Grasindo.

Euginia, R. (2017). Menumbuhkan Kemandirian Anak. Stiletto Book.

Fajriyah, L. & Amalia, N. (2020). Blended Learning Sebagai Strategi Untuk Meningkatkan Karakter Kemandirian Anak Usia Dini di Masa Pandemi Covid-19. Seminar Nasional Penalaran dan Penelitian Nusantara, 1(1), 207-217). https://doi.org/10.1002/j.2164-490X.2000.tb00091.x

Gadung, K. L. (2019). Perbandingan Model Pembelajaran Tatap Muka dengan Model Pembelajaran Daring Ditinjau dari Hasil Belajar Mata Pelajaran SKI (Studi pada Siswa Kelas VIII) MTS Darul Ishlah Ireng Lauk Tahun Pelajaran 2019/2020. Tesis. Pascarasarjana Universitas Islam Negeri Mataram.

Husna, M., & Sugito, S. (2021). Eksplorasi Penerapan Pembelajaran Tatap Muka Terbatas pada Jenjang PAUD di Masa Kebiasaan Baru. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(3), 1846–1858. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i3.1814

Iftitah, I.I.A & Syamsudin, A. (2022). Penerapan pembelajaran Tatap Muka terbatas di Mas Pandemi Covid-19 pada Lembaga PAUD. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(3), 2334–2344. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i3.2079.

Ina, D. (2020). Pengaruh Pola Tidur Anak Usia Dini Terhadap Perkembangan Kemandirian Okupasional di TK Sekecamatan Klojen Kota Malang. Tesis. Universitas Negeri Malang.

Indriyani, E. (2021). Problematika Pembelajaran Tatap Muka (PTM) Terbatas Dalam Menulis Teks Narasi pada Siswa Kelas VII SMPN 1 Kalidawir Tahun Ajaran 2021/2022. Skripsi. Universitas Islam Neegeri Tulungagung.

Izzah, L., Adhani, D. N., & Fitroh, S. F. (2020). Pengembangan Media Buku Dongeng Fabel untuk Mengenalkan Keaksaraan Anak Usia 5-6 Tahun Di Wonorejo Glagah. Jurnal PG-PAUD Trunojoyo: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Anak Usia Dini, 7(2), 62–68, https://doi.org/10.21107/pgpaudtrunojoyo.v7i2.8856

Kholidiyah, N., Adhani, D. N., & Fitroh, S. F. (2020). Pengembangan Lampu Warna terhadap Perkembangan Kognitif Anak Kelompok A di TK PGRI 1 Bancaran. Jurnal PG-PAUD Trunojoyo: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Anak Usia Dini, 7(1), 47–51. https://doi.org/10.21107/pgpaudtrunojoyo.v7i1.

Kustiawan, R. & M. (2017). Pengelolaan Pembelajaran PAUD dalam Mengembangkan Potensi Anaj Usia Dini. Jurnal Manajemen, Kepemimpinan, dan Supervisi Pendidikan, 2(1), 76–86. https://doi.org/10.31851/jmksp.v2i1.1155.

Lailis, S. (2022). Analisis Kemandirian Anak Usia Dini Pada Masa Pandemi Covid-19. Skripsi. Universitas Islam Negeri Fatmawati Sukarno Bengkulu.

Majid, A. (2012). Pendidikan Karakter. PT. Rosdakarya.

Munasti, K. (2022). Sistem Pembelajaran di TK Satu Atap Lima Puluh Selama Masa Pandemi. Jurnal PG-PAUD Trunojoyo: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Anak Usia Dini, 9(2), 1-8. https://doi.org/10.21107/pgpaudtrunojoyo.v9i2.15129

Nasution, R. A. (2017). Penanamana Disiplin dan Kemandirian Anak Usia Dini dalam Metode Maria Montessori. Jurnal Raudhah, 5(2), 1-16. http://jurnaltarbiyah.uinsu.ac.id/index.php/raudhah/article/view/179/166

Nurdin, N., & Anhusadar, L. (2021). Efektivitas Pembelajaran Online Pendidik PAUD di Tengah Pandemi Covid 19. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 686-697. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i1.699

Putri, N. A. N. (2021). Analisis Kegiatan Pembelajaran Tatap Muka Pendidikan Anak Usia Dini Pasca Belajar Dari Rumah. Prosiding Seminar Nasional Unimus, 4, 674-681.

Rahmadilla H., A. (2022). Pengaruh Pembelajaran Tatap Muka Terbatas Terhadap Hasil Belajar Ditinjau dari Motivasi Belajar Ilmu Pengetahuan Sosial Siswa Kelas VII di Mts Ar Rofiqy Bogor. Skripsi. Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang.

Rantauwati, H. S. (2020). Kolaborasi Orang Tua Dan Guru melalui Kubungortu dalam Pembentukan Karakter Siswa SD. Jurnal Ilmiah Wuny, 2(1), 116–130. https://doi.org/10.21831/jwuny.v2i1.30951

Ridwan. (2013). Rumus dan Data dalam Aplikasi Statistika. Alfabeta.

Rihlah, J., Kamilah U., & Shari D. (2020). Pendidikan Karakter Anak Usia Dini di Masa Pandemi Covid-19. PAUD Lectura: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(1), 51-61. https://doi.org/10.31849/paud-lectura.v4i01.4878

Sari, I. K. (2021). Analisis Faktor Penyebab Rendahnya Motivasi Belajar Siswa Sekolah Dasar selama Pembelajaran Daring. Jurnal Basicedu, 5(4), 3101-2108. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i5.1279

Sa’diyah, R. (2017). Pentingnya Melatih Kemandirian Anak. Kordinat: Jurnal Komunikasi Antar Perguruan Tinggi Agama Islam, 16(1), 31-46. https://doi.org/10.15408/kordinat.v16i1.6453

Seftiani, D. S., Uswatun, D. A., & Amalia, A. R. (2022). Analisis Perbandingan Motivasi Belajar Siswa pada Pembelajaran Jarak Jauh dan Pembelajaran Tatap Muka Terbatas. Jurnal Basicedu, 6(4), 6412–6418. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.3223

Sugiyono. (2014). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif,. Kualitatif, dan R&D. Alfabeta.

Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Alfabeta.

Syukur, A., & Fallo, Y. T. (2019). Peningkatan Kemampuan Anak dalam Mengenal Konsep Bilangan Melalui Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis Alam. Jurnal PG-PAUD Trunojoyo : Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Anak Usia Dini, 6(1), 1–11.

https://doi.org/10.21107/pgpaudtrunojoyo.v6i1.5365

Veny, I., Dema, Y., & Utomo B. H. (2022). Implementasi Pembelajaran Tatap Muka Terbatas dan Daring di Masa Kenormalan Baru Pada Anak Usia Dini di kabupaten Kediri. Equilibrium : Jurnal Pendidikan, 10(1), 30-38. https://doi.org/10.26618/equilibrium.v10i1.6372

Yulianingsih, W., Suhanadji, S., Nugroho, R., & Mustakim, M. (2020). Keterlibatan Orangtua dalam Pendampingan Belajar Anak selama Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 1138–1150. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i2.740




DOI: https://doi.org/10.21107/pgpaudtrunojoyo.v10i1.17651

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Stefani Corisa Putri, Ahmad Samawi, Nur Anisa

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Diterbitkan oleh:


Program Studi Pendidikan Guru Pendidikan Anak Usia Dini, Fakultas Ilmu Pendidikan
Universitas Trunojoyo Madura.

Jl. Raya Telang PO BOX 2 Kamal, Bangkalan, Jawa Timur 69162
Telp. (031)3014239/ Fax. (031)3011506

View My Stats