SISTEM PEMBELAJARAN DI TK SATU ATAP LIMA PULUH SELAMA MASA PANDEMI
Abstract
The epidemic of coronavirus disease 19 (Covid-19) has dominated the world for about two years. This disrupts all human activity, one of which is in the field of education. Learning during a pandemic really worries teachers and parents about learning that schools provide students with an online system. Therefore, researchers want to see the online learning process during a pandemic. The purpose of this study was to find a learning system for the TK Satu Atap Lima Puluh in Kabupaten Batu Bara, Sumatera Utara during the Covid-19 pandemic. The method chosen in this study is qualitatively descriptive. Observations and interviews were used to collect data. The respondents to the survey were parents of one teacher and four students. The data analysis technique used is to describe exactly what the researcher receives. The research phase begins with observations, interviews, data reductions, and data analysis. The results showed that the learning process still followed the demands of parents and schools, the learning media did not vary much even mostly only used blackboards and markers and the teacher only explained what was written. Researchers recommend that this research be done on a larger scale so that more meaningful learning can be applied to other educational environments.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Ahmad, N. S. (1989). Pendidikan dan masyarakat. Yogyakarta: Bina Usaha.
Ayuni, D., Marini, T., Fauziddin, M., & Pahrul, Y. (2020). Kesiapan Guru TK Menghadapi Pembelajaran Daring Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 414. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i1.579.
Darmadi. (2017). Pengembangan model dan metode pembelajaran dalam dinamika belajar siswa. Yogyakarta: CV Budi Utama.
Gustian, E. (2001). Mempersiapkan anak masuk sekolah. Depok: Puspa Swara.
Ifat, F. Z. (2015). Penilaian dalam pembelajaran anak usia dini. 1(1), 92–111.
Izzah, L., Adhani, D. N., & Fitroh, S. F. (2020). Pengembangan Media Buku Dongeng Fabel untuk Mengenalkan Keaksaraan Anak Usia 5-6 Tahun Di Wonorejo Glagah. Jurnal PG-PAUD Trunojoyo : Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Anak Usia Dini, 7(2), 62–68. https://doi.org/10.21107/pgpaudtrunojoyo.v7i2.8856.
Kholidiyah, N., Adhani, D. N., & Fitroh, S. F. (2020). Pengembangan Lampu Warna terhadap Perkembangan Kognitif Anak Kelompok A di TK PGRI 1 Bancaran. Jurnal PG-PAUD Trunojoyo : Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Anak Usia Dini, 7(1), 47–51. https://doi.org/10.21107/pgpaudtrunojoyo.v7i1.6979.
Krogh, S. L., & Slentz, K. L. (2011). Early childhood education: Yesterday, today, and tomorrow. Routledge.
Kusbudiah, Y. (2016). Pengelolaan Pembelajaran Di RA/TK/PAUD Sebagai Upaya Mengoptimalkan Pencapaian Perkembangan Anak Usia Dini. http://bdkbandung.kemenag.go.id/jurnal/276-pengelolaan-pembelajaran-di-ra-tkpaud-sebagai-upaya-mengoptimalkan-pencapaian-perkembangan-anak-usiadini.
Kustiawan, U. (2016). Pengembangan media pembelajaran anak usia dini. Malang: Gunung Samudera.
Lestariningrum, A. (2017). Perencanaan pembelajaran anak usia dini. Nganjuk: CV. Adjie Media Nusantara.
Nasional, D. P. (2003). Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional. https://doi.org/10.1111/j.1651-2227.1982.tb08455.x.
Nurmadiah. (2015). Strategi Pembelajaran Anak Usia Dini. Jurnal AlAfkar (20).
Otto, B. (2015). Perkembangan bahasa pada anak usia dini. Jakarta: Penerbit Kencana.
Pranita, E. (2020). Diumumkan Awal Maret, Ahli: Virus Corona Masuk Indonesia Dari Januari. Kompas.Com. https://www.kompas.com/sains/read/2020/05/11/130600623/diumumkan-awal-maret-ahli--virus-corona-masuk-indonesia-dari-januari.
Pratiwi, D., Santoso, S., & Kanzunnudin, M. (2021). Pengembangan Media Giant APE Tema Alat Transportasi Berbasis Saintifik untuk Peningkatan Keterampilan Motorik Anak TK Kelompok B. Jurnal PG-PAUD Trunojoyo : Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Anak Usia Dini, 8(2), 21–33. https://doi.org/10.21107/pgpaudtrunojoyo.v8i2.11463.
Presiden Republik Indonesia. (2002). Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 23 Tahun 2002 Tentang Perlindungan Anak.
Risaldy, S. (2004). Manajemen Pengelolaan Sekolah Usia Dini. Jakarta: Luxima.
Riyanto, T., & Handoko, M. (2004). Pendidikan Pada usia Dini. Jakarta: Grasindo.
Rozalena & Muhammad Kristiawan. (2017). Pengelolaan Pembelajaran PAUD Dalam Mengembangkan Potensi Anak Usia Dini. Jurnal Manajemen, Kepemimpinan, Dan Supervisi Pendidikan, 2(1), 76–86.
Saleh, R. F. (2020). Reinterpretasi Tri Pusat Pendidikan: Sebuah Telaah Kritis Filosifis-Pedagogis. Journal of Elementary Education, 03(02), 58–63.
Sani, A. N. H., Alim, M. L., & Naimah. (2021). Strategi Pelaksanaan Belajar dari Rumah (BDR) pada Jenjang Taman Kanak-kanak di Masa Pandemi Covid-19. KINDERGARTEN: Journal of Islamic Early Childhood Education, 4(2), 119–129.
Satria, M., Buhari, M. R., Makmun, Maghfirah, F., Haryanti, W., Wahyuningsih, T., Wardana, H., Sagita, A. D. N., Oktamarina, L., & Bakar, A. A. (2022). Persepsi Guru PAUD terhadap Pembelajaran Online : Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(1), 362–373. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i1.1353.
Sudarsana. (2014). Pendidikan Anak usia Dini Berkarakter. Surabaya: Genius.
Suhendro, E. (2020). Strategi Pembelajaran Pendidikan Anak Usia Dini di. Golden Age: Jurnal Ilmiah Tumbuh Kembang Anak Usia Dini, 5(September), 133–140.
Sujarwo. (2010). Mendidik: Mengembangkan Potensi Anak Usia Dini. 54–65.
Suyadi, & Ulfah, M. (2013). Konsep Dasar PAUD. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Syukur, A., & Fallo, Y. T. (2019). Peningkatan Kemampuan Anak dalam Mengenal Konsep Bilangan Melalui Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis Alam. Jurnal PG-PAUD Trunojoyo : Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Anak Usia Dini, 6(1), 1–11. https://doi.org/10.21107/pgpaudtrunojoyo.v6i1.5365.
Tatik Ariyanti. (2016). Pentingnya Pendidikan Anak Usia Dini Bagi Tumbuh Kembang Anak. Jurnal Dinamika: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar.
Wiresti, R. D., & Munastiwi, E. (2021). Deskripsi Rekonstruksi Pembelajaran Anak Usia Dini Study From Home Pada Masa Pandemik Covid-19. VISI: Jurnal Ilmiah PTK PNF, 16(1), 47–56.
Yus, A., & Sari, W. W. (2020). Pembelajaran di Pendidikan Anak Usia Dini. Jakarta: Penerbit Kencana.
Zaini, A. (2015). Bermain Sebagai Metode Pembelajaran Bagi Anak Usia Dini. ThufuLA: Jurnal Inovasi Pendidikan Guru Raudhatul Athfal, 3(1), 118–134.
DOI: https://doi.org/10.21107/pgpaudtrunojoyo.v9i2.15129
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2022 Kholida Munasti
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Diterbitkan oleh:
Program Studi Pendidikan Guru Pendidikan Anak Usia Dini, Fakultas Ilmu Pendidikan
Universitas Trunojoyo Madura.
Jl. Raya Telang PO BOX 2 Kamal, Bangkalan, Jawa Timur 69162
Telp. (031)3014239/ Fax. (031)3011506