Peningkatan daya saing usaha melalui labelisasi halal pada kemasan produk UMKM keripik pisang (studi kasus UD. Amalia)

Dian Ulfiyatur Rohmah, Lailatul Qadariyah

Abstract


One of the efforts to increase the competitiveness of enterprises is installing halal label on product packaging. Installing halal label affect postive impact for SMEs particularly for competitiveness because it could be value added to expand the market. This research based on qualitative method and classify as case study. Collecting data was done by interviews and literature review. The results of this study showed that installing halal label on product packaging at UD. Amalia causes increased in competitiveness, elevated good product quality, produced competitive pricing, and increased product selling. Installing halal product have significant differences due to there is increasing of product selling and turnover. Because of it, UD. Amalia have competitiveness and have started cooperation with 20 enterprises. Therefore, UD. Amalia have could be compete with other SMEs after installing label halal on the products

Keywords


Halal labelization; Competitiveness of enterprises; SMEs product

Full Text:

PDF

References


Adi, Rianto. 2004. Metodologi Penelitian Sosial Dan Hukum. Jakarta: Granit.

Agustina, Eri. 2017. “Pengaruh Labelisasi Halal Terhadap Keputusan Pembelian Konsumen Studi Kasus Pada Produk Wall’s Conello.” Jurnal Ilmiah Manajemen Keuangan Vol. 1 No.2 71.

Agustinova, Danu Eko. 2015. Memahami Metode Penelitian Kualitatif Teori Dan Praktik. Yogyakarta: Calpulis.

Al-Qur’an Surat Al-Baqarah Ayat 168. 2004. Al-Qur’an Dan Terjemahannya. Al-Jumanatul ’Ali.

Anoraga, Pandji. 2010. Ekonomi Islam Kajian Makro Dan Mikro. Yokyakarta. PT. Dwi Chandra Wacana.

Ardiansyah, Deri. 2017. “Pengaruh Pengembangan Karyawan Dan Motivasi Kerja Terhadap Kinerja Karyawan PT. Mitra Ogan Cabang Peninjauan Ogan Komering Ulu.” Skripsi, Universitas Muhammadiyah Palembang 54.

Astuti, Dian Puji. 2018. “Strategi Pemasaran Dalam Menarik Minat Konsumen Ditinjau Dari Etika Bisnis Islam.” Skripsi, Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Metro 41.

Bungin, Burhan. 2013. Metode Penelitian Sosial Dan Ekonomi. Jakarta: Kencana.

Bungin, M. Burhan. 2013. Metode Penelitian Sosial Dan Ekonomi. Jakarta: Prenamedia Group.

Hidayat, Edi. 2018. “Respon Pelaku Usaha Terhadap Kewajiban Penetapan Sertifikasi Halal Pada Ayam Penyet Surabaya Dan Super Geprek Sleman Yogyakarta.” Skripsi 34–40.

Kasmir. 2014. Kewirausahaan. Jakarta: PT. RajaGrafindo Persada.

Kuncoro, Mudrajad. 2007. Ekonomika Industri Indonesia Menuju Negara Industri Baru 2030. Yogyakarta: Penerbit Andi.

Marzuki. 1983. Metodologi Riset. Yogyakarta: PT. Hanindita Offset.

Maulana, Angga Reza. 2019. “Implementasi Labelisasi Halal MUI Pada Produk Pangan Industri Rumah Tangga Di Kota Palangka Raya.” Skripsi, Institut Agama Islam Negeri Palangka Raya 3–5.

Nahrowi, Ramlan dan. 2014. “Sertifikasi Halal Sebagai Penerapan Etika Bisnis Islami Dalam Upaya Perlindungan Bagi Konsumen Muslim.” Jurnal Ahkam Vol. 16 No. 1

Pebriati, Leli. 2019. “Analisis Deskriptif Tentang Minat Belajar Siswa Pada Jurusan Akuntasi Di Sekolah Menengah Kejuruan Negeri 1 Tapung.” Skripsi, Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau 36–37.

Prasetyo, Eko. 2008. “Peran Usaha Mikro Kecil Dan Menengah (UMKM) Dalam Kebijakan Penanggulangan Kemiskinan Dan Pengangguran.” Jurnal AKMENIKA UPY Vol. 2:2–3.

Pratiwi, Indah Dwi. 2019. “Strategi Peningkatan Daya Saing Usaha Mikro Melalui Marketing Online Dalam Perspektif Ekonomi Islam.” Skripsi, Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung 56–57.

Rijali, Ahmad. 2018. “Analisis Data Kualitatif.” Jurnal Alhadharah Vol. 17 No. 3 :91.

Sanjaya, Rido. 2019. “Pengaruh Motivasi Kerja Terhadap Kinerja Pegawai Dalam Perspektif Ekonomi Islam (Studi Di Dinas Sosial Tenaga Kerja Dam Transmigrasi Kabupaten Pesisir Barat).” Skripsi 33–34.

Sugiyono. 2010. Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Susihono, Wahyu dan Evi Febianti. 2018. “Implementasi Sistem Jaminan Halal Melalui Bimbingan Teknis Penerapan HAS 2300 Di Industri Tiga Bunda Cilegon Banten.” Jurnal Teknika Vol. 12 No.2 :1–8.

Utami, Silmi Nurul. 2021. “Pengembangan Usaha: Pengertian, Jenis, Aspek, Dan Strateginya.” Retrieved (https://www.kompas.com/skola/read/2021/03/26/150051369/pengembangan-usaha-pengertian-jenis-aspek-dan-strateginya).

Wiranda, Ari. 2020. “Motivasi Pemilik Usaha Kuliner Dalam Memberi Label Halal Di Rumah Makan Sambal Lalap Kota Jambi.” Skripsi, Universitas Islam Negeri Sulthan Thaha Saifuddin Jambi 45–48.




DOI: https://doi.org/10.21107/herj.v1i1.25850

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Dian Ulfiyatur Rohmah, Lailatul Qadariyah

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Published By:

Halal Centre

Institute of Research and Community Services, University of Trunojoyo Madura

Grha Utama Lt.1

Jl. Raya Telang, Kamal - Bangkalan, Jawa Timur Kode Pos 69162, Indonesia

Creative Commons License

Halal Ecosystem Research Journal is licensed under Attribution 4.0 International