Development of Powtoon Learning Media for Student Learning Activities in Theme 2 Clean Air For Health Class V SDN 064954 Medan Amplas
Abstract
This study aims to: (1) develop Powtoon learning media for student learning activities on theme 2 clean air for health for grade V SD, (2) determine the feasibility of developing the Powtoon application in SD thematic learning. This research is a type of Research and Development (R&D) research with the ADDIE model which includes five steps including: analysis, design, development, implementation, evaluation. The subjects in this study were media expert validators, education practitioners, material experts, namely fifth grade teachers and fifth grade elementary school students. The research instruments used in data collection were questionnaires, observation, and documentation. The results of this study indicate that Powtoon learning media in Thematic Learning Theme 2 Clean Air for Health Class V SD "Very Eligible" with details of the eligibility percentage given by Media Experts in sub-theme 1 of 71.6% in the "Decent" category, media sub-theme 2 86.6% in the "Very Eligible" category, 88.3% in subtheme 3 media in the "Very Eligible" category. Material experts on media sub-theme 1 are 76% in the category "Appropriate", sub-theme 2 are 88% in the "Very Eligible" category, sub-theme 3 is 90% in the "Very Eligible" category. In Education Practitioners, the media subtheme 1 is 90% with the category "Very Eligible", subtheme 2 is 90% with the category "Very Eligible", subtheme 3 is 90% with the category "Very Eligible", Individual Trials are 90.8% with category "Very Feasible" and Student Learning Activities by 80% with the category "Very Feasible". Therefore it can be concluded that the Powtoon learning media for student learning activities on theme 2 clean air for the health of class V SDN 064954 Medan Amplas is "very appropriate" to be used with students during the learning process.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
AHLUL, J. (2022). PENGEMBANGAN MEDIA AUDIOVISUAL BERBASIS CTL DALAM PEMBELAJARAN TEMATIK TEMA 2 KELAS V SDN 1 SIGAR PENJALIN UNTUK MENINGKATKAN MOTIVASI BELAJAR TAHUN PELAJARAN 2021/2022 (Doctoral dissertation, Universitas_Muhammadiyah_Mataram).
Alverina, C., Hakim, Z. R., & Taufik, M. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Audio Visual Berbasis Powtoon Pada Mata Pelajaran IPS. SCHOOL EDUCATION JOURNAL PGSD FIP UNIMED, 9(3), 266-272.
Amin, S. Mengeksplorasi Makna Sukses Bagi Entrepreneur Wanita Berskala Kecil. Universitas Jambi.
Anwar, M. F. N. (2015). Penerapan model pembelajaran group investigation untuk meningkatkan aktivitas dan hasil belajar siswa kelas V tema Sejarah Peradaban Indonesia di SDN Sawojajar 02 Malang. Penerapan model pembelajaran group investigation untuk meningkatkan aktivitas dan hasil belajar siswa kelas V tema Sejarah Peradaban Indonesia di SDN Sawojajar 02 Malang/Moh Farid Nurul Anwar.
Apriliani, M. A., Maksum, A., Wardhani, P. A., Yuniar, S., & Setyowati, S. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran PPKN SD Berbasis Powtoon Untuk Mengembangkan Karakter Tanggung Jawab. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(2),129-145. Diperoleh dari link http://jurnal.unissula.ac.id/index.php/pendas/article/view/15831
Astuti, I. A. D., Dasmo, D., & Bhakti, Y. B. (2021). Peningkatan Kompetensi Guru dalam Pembuatan Video Animasi Pembelajaran Interaktif dengan Powtoon. Jurnal Solma, 10(1), 61-69.
Ediana, D., Romas, A. N., Bangun, H. A., Maisyarah, M., & Lengkong, O. H. (2022). Teknologi Pengembangan Media Kesehatan. Yayasan Kita Menulis.
Fadilah, A. A., Sukmawati, I., & Kurniawan, E. Y. (2022). ANALISIS PEMANFAATAN MEDIA POWTOON UNTUK MENINGKATKAN MINAT BELAJAR SISWA PADA PEMBELAJARAN TEMATIK DI KELAS 5 SD NEGERI KARANG TENGAH 11 KOTA TANGERANG. SIBATIK JOURNAL: Jurnal Ilmiah Bidang Sosial, Ekonomi, Budaya, Teknologi, dan Pendidikan, 1(9), 1843-1858.
Herlambang, H., Dwi Fitri, A., Natasha, N., Puspasari, A., Kusdiyah, E., Nofrienis, R., & Harahap, H. (2020). Peningkatan Pengetahuan Dan Pemasangan/Pelepasan Implan/Alat Kontrasepsi Dalam Rahim (Akdr). Pengabdian Universitas Jambi Untuk Negeri, 67-70.
Hidayat dan S. Khayroiyah. 2018. Pengembangan Desain Didaktis Pada Pembelajaran Geometri. Jurnal MathEducation Nusantara Vol. 1 (1), 2018, 15-19. https://jurnalpascaumnaw.ac.id/index.php/JMN/article/view/2/2
Hidayat, Sukmawarti, Suwanto. 2021. Penerapan augmented reality dalam pendidikan sekolah dasar. Research, Society and Development, v. 10, n. 3, e14910312823, 1-2. https://doi.org/10.33448/rsd-v10i3.12823
Huda, M., & Adlina, R. (2021). Didikan seorang guru cerminan masa depan. Pembelajaran untuk Menjaga Ketertarikan Siswa di Masa Pandemi (Antologi Esai Mahasiswa Pendidikan Biologi), 100.
Johana, P. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Seni Budaya Materi Permainan Alat Musik Sederhana dengan Menggunakan Animasi Powtoon di Kelas VII SMP Negeri 15 Padang (Doctoral dissertation, Universitas Negeri Padang).
Lestari, N. D., Hermawan, R., & Heryanto, D. (2018). Pengembangan media
Musofa, N., & Janattaka, N. (2019). Pemanfaatan Media Powtoon Pada Materi
Nuswantoro, D., & Wicaksono, V. D. (2019). Pengembangan Media Video Animasi Powtoon “Hakan” pada Mata Pelajaran PPKn Materi Hak dan Kewajiban Siswa Kelas IV SDN Lidah Kulon IV Surabaya. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 7(4).
Qurrotaini, L., Sari, T. W., Sundi, V. H., & Nurmalia, L. (2020, December). Efektivitas Penggunaan Media Video Berbasis Powtoon dalam Pembelajaran Daring. In Prosiding Seminar Nasional Penelitian LPPM UMJ (Vol. 1, No. 1).
Rahman, M. S., & Kairupan, E. (2019). Implementasi Model Pembelajaran Project Based Learning Untuk Meningkatkan Keaktifan Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Al Qur’an dan Hadis. Jurnal Ilmiah Iqra, 12(2), 15-40.
Raihanati, L., Jamaludin, U., & Taufik, M. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Audio Visual Powtoon Berbasis Kontekstual Pada Mata Pelajaran IPS Kelas IV. Attadib: Journal of Elementary Education, 4(2), 1-11.
Sakti, H. P. N. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Ipa Dalam Bentuk Video Pembelajaran Berbasis Powtoon Pada Materi Pencemaran Lingkungan Pada Kelas VII Di SMP Negeri 03 Kota Bengkulu (Doctoral dissertation, UIN Fas Bengkulu).
Sangaji, A. (2022). Penggunaan Video Pembelajaran Materi Panca Indra yang Terintegrasi Keislaman Terhadap Kemampuan Menjelaskan Fenomen Ilmiah pada Siswa Kelas IV Madrasah Ibtidaiyah Negeri (MIN) 1 Ambon (Doctoral dissertation, IAIN Ambon).
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, Dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Sukmawarti & Rangkuti, C. J. S., 2022. Problematika Pemberian tugas Matematika Dalam Pembelajaran Daring. IRJE Jurnal Ilmu Pendidikan, 2(2), 565-572. IRJE: JURNAL ILMU PENDIDIKAN, 2(2), 565–572. https://journal.universitaspahlawan.ac.id/index.php/irje/article/view/3848/265
Sukmawarti, Hidayat (2020). Cultural-Based Alternative Assessment Development in Elementary School Mathematics. Advances in Social Science, Education and Humanities Research, volume 536, 78-92. https://doi.org/10.26740/jrpipm.v6n1.p78-92
Sukmawarti, Hidayat, Lili Amelia Putri. (2022). Workshop Worksheet Berbasis Budaya bagi Guru MI Jami’atul Qamar Tanjung Morawa. PaKMas: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat,2(1), Hal:202-207. https://doi.org/10.54259/pakmas.v2i1.848
Sukmawarti, Hidayat, Suwanto. 2021. The application of augmented reality in elementary school education. Research, Society and Development, v. 10, n. 3, e14910312823, 1-2. https://doi.org/10.33448/rsd-v10i3.12823
Wulandari, Y., Ruhiat, Y., & Nulhakim, L. (2020). Pengembangan Media Video Berbasis Powtoon pada Mata Pelajaran IPA di Kelas V. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia (Indonesian Journal of Science Education), 8(2), 269–279. https://doi.org/10.24815/jpsi.v8i2.16835.
DOI: https://doi.org/10.21107/widyagogik.v10i2.19255
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2023 Putri Amaliya, Ahmad Landong
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.