Evaluation of the Feasibility of the Content of the Integrated Thematic Book with the Theme of Our Friend's Environment for SD/MI Class V Published by Erlangga with the 2013 Curriculum Criteria

Nindya Nurdianasari, Siti Aminatul Hasanah, Zetti Finali, Fajar Surya Hutama, Hari Satrijono

Abstract


Textbooks are one of the teaching materials compiled by a person or group of people who are experts in their fields as instructional tools. Textbooks are arranged based on the applicable curriculum because textbooks have a function as the main source of information for students. Therefore, textbooks need to be evaluated for feasibility before being used. The purpose of this study was to find out the content of character values and the feasibility of the contents of the Integrated Thematic book Lingkungan Sahabat Kita for SD/MI Class V published by Erlangga with the 2013 curriculum criteria. The data collection method used is the documentation method. The evaluation results show that the Erlangga's Thematic Integrated Theme Lingkungan Sahabat Kita for SD/MI Class V published by Erlangga contains 8 character values contained in KI-1 and KI-2. In addition, the feasibility of the contents of the textbook obtained a percentage of 88.54% which was included in the very feasible category for use.

Keywords


Content Feasibility Evaluation; Character Values; Text Book

Full Text:

PDF

References


CHALIMAH, S. (2021). ANALISIS KELAYAKAN ISI BUKU TEKS SISWA KELAS IV SD/MI TEMA PEDULI TERHADAP MAKHLUK HIDUP KURIKULUM 2013 TERBITAN ERLANGGA TAHUN 2018.

IZZA, L. Tingkat Keterbacaan Wacana pada Buku Tematik Kurikulum 2013 Kelas I SD Berdasarkan Teknik Cloze (Doctoral dissertation, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan).

Kulsum, U. (2021). Analisis kesesuaian kompetensi inti dan kompetensi dasar Permendikbud nomor 37 tahun 2018 dengan Buku Ajar Tema Sehat Itu Penting Semester I Pada Kelas V SD/MI Dengan Kurikulum 2013 (edisi revisi 2018) (Doctoral dissertation, UIN Sunan Ampel Surabaya).

Liputan 6. 2015. Buku SD Bermuatan “Pelacur” Akhirnya Ditarik. Jakarta. 17 November.

Listyarti, R. 2014. Pendidikan Karakter dalam Metode Aktif, Inovatif, dan Kreatif. Jakarta: Esensi.

Mulyasa. 2014. Pengembangan dan Implementasi Kurikulum 2013. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Mustari, M. 2014. Nilai Karakter untuk Refleksi Pendidikan. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Mutrofin. 2018. Metodologi Evaluasi untuk Penelitian. Yogyakarta: LaksBang PressIndo.

Nahari, A. P. (2021). Analisis Perbandingan Kelayakan Isi Buku Teks Tematik Terpadu antara Terbitan Kemendikbud dan Erlangga untuk SD/MI Kelas IV Tema 3 Peduli terhadap Makhluk Hidup (Doctoral dissertation, IAIN KUDUS).

Nasella, R., Sutarjo, A., & Wardana, D. ANALISIS BAHAN AJAR TEMATIK TERPADU TEMA BUMIKU 6H UNTUK SD/MI KELAS VI PENERBIT ERLANGGA SUBTEMA PERBEDAAN WAKTU DAN PENGARUHNYA.

Sembiring, M. Q. (2020). Analisis Kesesuaian Materi Ajar Dengan Standar Isi Pada Mata Pelajaran Akidah Akhlak di MTs Kelas VII Berdasarkan Kurikulum 2013 (Studi Analisis Pada Buku Akidah Akhlak Kelas VII Terbitan Aqila) (Doctoral dissertation, Universitas Islam Negeri Sumatera Utara Medan).

Sibuea, L. F. (2022). Analisis Kelayakan Isi Buku Teks Siswa Kelas IV SD/MI Tema Kayanya Negeriku Edisi Revisi 2017 (Doctoral dissertation, Universitas Islam Riau).

Sudarmansyah, R., Haerudin, D., & Novianita, V. (2021). ANALISIS KESESUAIAN MATERI DENGAN KOMPETENSI PADA BUKU AJAR BAHASA SUNDA †œPANGANTEUR BASA SUNDA PIKEUN MURID SD/MI KELAS VIâ€. Taman Cendekia: Jurnal Pendidikan Ke-SD-an, 5(1), 528-539.

Tarigan, H. G. 2013. Telaah Buku Teks Bahasa Indonesia. Bandung: Angkasa.

Turmuzi, M., Ratnaya, I. G., Al Idrus, S. W., Paraniti, A. A. I., & Nugraha, I. N. B. S. (2022). Literature Review: Evaluasi Keterlaksanaan Kurikulum 2013 Menggunakan Model Evaluasi CIPP (Context, Input, Process, dan Product). Jurnal Basicedu, 6(4), 7220-7232.

Ulfah, A. 2017. Analisis Buku Siswa Kelas I Sekolah Dasar Kurikulum 2013 Tema Benda, Hewan, dan Lingkungan di Sekitarku.Journal of Chemical Information and Modeling. 53(9): 1689–1699. http://bit.ly/2TLtu7Z. [Diakses pada 18 April 2021].

Ulfah, D., Idawati, dan Sultan. 2019. Bias Gender dalam Buku Teks Pelajaran Bahasa Indonesia Sekolah Menengah Atas. Jurnal Bahasa, Sastra dan Pengajarannya. 12(2): 188-196. http://ojs.unm.ac.id/retorika. [Diakses pada 8 Juli 2021]




DOI: https://doi.org/10.21107/widyagogik.v10i2.18182

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Nindya Nurdianasari, Siti Aminatul Hasanah, Zetti Finali, Fajar Surya Hutama, Hari Satrijono

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License
Widyagogik : Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Sekolah Dasar 
by Universitas Trunojoyo Madura is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
ISSN 2541-5468 (Online)  and ISSN 2303-307X(Print) 
Email: widyagogik@trunojoyo.ac.id

Indexed by: