Information Services Through the Trait And Factor Approach to Improve Student Career Planning

Anggi Dwi Noperlis, Firman Firman, Netrawati Netrawati

Abstract


In improving career planning for students as a teacher, they must be able to choose which services and approaches to use. Information services are one of the services that help individuals get a variety of new information. through the trait and factor approach in information services helps students get information, especially in the career field. So that students are able to plan their career in the future. In this study, the aim was to determine students' understanding of career planning through information services using the trait and factor approach. The method used is by analyzing the literature review, in this case, the researcher analyzed previous studies. The results of the study found that information services through the trait and factor approach were effective in improving student career planning.

Keywords


Effectiveness; Quantum learning; Student Learning Outcomes

Full Text:

PDF

References


Azmatul, Khairiah Sari. dkk.(2021). Analisis Teori Karir Krumbolz: Literature Review. Jurnal Ilmiah Bimbingan Konseling Undiksha. Vol.12 No.1

Darmadi, Hamid. (2011). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Dewany, R., Iswari, M., & Daharnis, D. (2022). PENDEKATAN KONSELING KARIR TRAIT AND FACTOR DALAM MEMBANTU SISWA SMA UNTUK MEMILIH JURUSAN DI PERGURUAN TINGGI. JUBIKOPS: Jurnal Bimbingan Konseling dan Psikologi, 2(2), 113-123.

Dilard & Wulan Ayodya, (2013). Mau kemana setelah SMK? Jakarta: Esensi Erlangga Group.

Elvi, Mua’awanah. Dkk. (2009). Bimbingan Konseling Islam di Sekolah Dasar. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Hartati, W., & Karneli, Y. (2020). Penggunaan pendekatan konseling individu trait and factor dalam perencanaan karier pada pria korban pelecehan seksual. TERAPUTIK: Jurnal Bimbingan dan Konseling, 4(2), 223-228.

Hidayat, D. R., Cahyawulan, W., & Alfan, R. (2019). Karier: Teori dan Aplikasi dalam Bimbingan dan Konseling Komprehensif. CV Jejak (Jejak Publisher).

Holland, J. (1997). Making Vocational Choices : A Theory Of Vocational Personalities and Work Environments: 3rd Edition. Psychological Assessment Resources.

Indah Lestari, (2017). Meningkatkan Kematangan Karir Remaja Melalui Bimbingan Karir Berbasis Life Skills. Jurnal Kounseling Gusjigang. Vol.3 No.1.

Jannah, R., & Hidayat, D. R. (2022). ANALISIS TERHADAP TRAIT AND FACTOR THEORY DAN IMPLIKASINYA DALAM LAYANAN BIMBINGAN KARIR. Jurnal Mahasiswa BK An-Nur: Berbeda, Bermakna, Mulia, 8(1), 121-127.

Kartiningrum, Eka Diah. (2015). Panduan Penyusunan Studi Literatur. Lembaga Penelitian dan Pengabdian Masyarakat Politeknik Kesehatan Majapahit Mojokerto.

Kiki, Eva Lestari. (2021). Efektivitas Teknik Trait and Factor untuk Meningkatkan Kemampuan Siswa dalam Pemilihan Karir di MA Minat Kesugihan Cilacap Tahun 2020/2021. Jurnal Ilmu Pendidikan, Psikologi, Bimbingan dan Konseling. Vol.2 No.2.

Kukuh Jumi Adi, (2013). Esensial Konseling Pendekatan Trait and Factor dan Client Centered, Yogyakarta: Garudhawaca

Marziah, A., & Mayasari, P. (2022). PERENCANAAN KARIR PADA MAHASISWA FAKULTAS KEPERAWATAN UNIVERSITAS SYIAH KUALA. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Fakultas Keperawatan, 6(2).

Melita, (2020). Efektivitas Strategi Achivement Motivation Training dalam Bimbingan Karier Kelompok untuk Meningkatkan Perencanaan Karier Peserta Didik di SMA Negeri 3 Pekanbaru. Pekanbaru: UIN Suska Riau.

Mutiara Syonia, (2020). Hubungan Eksplorasi Karier dengan Perencanaan Karier Siswa Kelas XII di SMA N 1 Lintas Buo. Batusangkar: IAIN Batusangkar.

Prayitno, (2017). Konseling Profesional yang Berasil. Jakarta: Rajawali Pers.

Rahayu, R. (2022). Layanan Bimbingan Dan Konseling Karir Dengan Pendekatan Trait And Factor di SMK N 2 Rambah. SINAR SANG SURYA: Jurnal Pusat Pengabdian Kepada Masyarakat, 6(1), 70-75.

Richma Hidayati, (2015). Layanan Informasi Karir Membantu Peserta Didik dalam Meningkatkan Pemahaman Karir. Jurnal Konseling Gusjigang. Vol.1 No.1.

Ristian, T., Rahmadani, N., & Hidayat, D. R. (2020). Studi Literature: Pendekatan Teori Trait and Factor Dalam Pengambilan Keputusan Karir Siswa SMA. Jurnal Ilmiah Bimbingan Konseling Undiksha, 11(1).

Sofwan Adiputra, (2015). Penggunaan Teknik Modeling terhadap Perencanaan Karier Siswa. Jurnal Fokus Konseling. Vol.1 No.1.

Sri, Habsari. (2005). Bimbingan Konseling SMA untuk Kelas X. Grasindo.

Suherman, U. (2013). Bimbingan dan Konseling Karier Sepanjang Rentang Kehidupan. Bandung: Rizqi Press.

Syamal, F., Afdal, A., & Yusuf, A. M. (2021). Perspektif Teori Trait and Factor serta Penerapannya dalam Bimbingan dan Konseling Karir. SCHOULID: Indonesian Journal of School Counseling, 6(2), 46-52.

Twi Tandar Atmaja, (2014). Upaya Meningkatkan Perencanaan Karir Siswa Melalui Bimbingan Karir dengan Penggunaan Media Modul. Jurnal Psikopedagogia. Vol.3 No.2.

Uman Suherman As, (2008). Konseling Karir Sepanjang Rentang Kehidupan,

Bandung:Pasca Sarjana,

Winkel WS & Hastuti, (2007). Bimbingan dan Konseling Di Institusi Pendidikan. Yogyakarta; Media Abadi.

Ws. Winkel & Hastuti, (2010). Bimbingan dan Konseling di Institusi Pendidikan, Yogyakarta: Media Abadi

Wulandari, R., Donal, D., & Arlizon, R. (2022). Pengaruh Konseling Kelompok Trait And Factor Terhadap Self Efficacy Karir Siswa. Jurnal Pendidikan dan Konseling (JPDK), 4(6), 11438-11444.




DOI: https://doi.org/10.21107/widyagogik.v10i2.18027

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Anggi Dwi Noperlis, Firman Firman, Netrawati Netrawati

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License
Widyagogik : Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Sekolah Dasar 
by Universitas Trunojoyo Madura is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
ISSN 2541-5468 (Online)  and ISSN 2303-307X(Print) 
Email: widyagogik@trunojoyo.ac.id

Indexed by: