The Urgency of Local Culture-Based Basic Education Purwokerto

Rani Darojah

Abstract


This study aims to analyze the need for locally charged education to improve the quality of education in the Purwokerto area. This research is a qualitative research where data sources were obtained through Focus Group Discussions (FGD) involving 25 education practitioners. as well as through a questionnaire given to 250 users, namely grade 1-6 elementary school students who were randomly selected in the Purwokerto area. The results of this study were obtained in the form of a strategic plan for Purwokerto local culture-based education, namely through equity and expansion of access to Purwokerto culture-based education, improving quality, relevance and competitiveness rooted in regional culture, strengthening accountability governance and public image as supporting elements. The conclusion of this research is in the form of recommendation considerations for education containing local wisdom, including equity and expansion of access to learning with local Purwokerto culture to make the identity and identity of education in Purwokerto, improving quality, relevance and competitiveness through unique characteristics in the form of education with regional cultural wisdom, and strengthening governance, accountability and public image regarding education based on local culture.

Keywords


Basic education; Educational Needs; Local Culture

Full Text:

PDF

References


Alifia, H. N., Salma, D., Arifin, M. H., & Istianti, T. (2021). Internalisasi Keberagaman Budaya dengan Pendidikan Karakter di Sekolah Dasar. Jurnal Gentala Pendidikan Dasar, 6(2), 100-111.

Astuti, K. D., & Arif, M. (2021). Kontekstualisasi Nilai-Nilai Pendidikan Ki Hajar Dewantara di Era Covid 19. Jurnal Pendidikan Dasar Flobamorata, 2(2), 202-207.

Ayu, M.R., Permata, R.R., Rafianti, L.2017. Sistem Perlindungan Sumber Daya Tak Benda di Palembang, Sumatra Selatan, Indonesia. Jurnal Mimbar Hukum. Vol. 29 (2).

Budiwibowo, S. (2016). Membangun pendidikan karakter generasi muda melalui budaya kearifan lokal di era global. Premiere Educandum: Jurnal Pendidikan Dasar Dan Pembelajaran, 3(01).

Dini, J. P. A. U. (2022). Kompetensi Guru dalam Penerapan Budaya pada Lembaga PAUD di Indonesia. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(4), 3160-3168.

Genggong, T. M., Tapung, M. M., & Wejang, H. E. A. (2021). Urgensi dan model pembelajaran muatan lokal berbasis budaya manggarai untuk menunjang pendidikan karakter di sekolah dasar. Jurnal Literasi Pendidikan Dasar (JLPD), 2(1), 12-20.

Indriyani, D. 2017. Hak Asasi Manusia Dalam Memperoleh Pendidikan. JPPHK (Jurnal Pendidikan Politik, Hukum Dan Kewarganegaraan) Vol. 7(8).

Judiani, S. (2010). Implementasi pendidikan karakter di sekolah dasar melalui penguatan pelaksanaan kurikulum. Jurnal pendidikan dan kebudayaan, 16(9), 280-289.

Kalifah, D. R. N., & Nugraheni, A. S. (2021). Pengembangan lkpd tematik berbasis kearifan lokal budaya Lampung Selatan tema indahnya keberagaman kelas iv mi/sd. TERAMPIL: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Dasar, 8(1), 27-36.

Karim, A.2016. Pembaharuan pendidikan Islam Multikulturalis. Jurnal Pendidikan Agama Islam- Ta alim. Vol. 14(1)

Lawe, Y. U., Noge, M. D., Wede, E., & Itu, I. M. (2021). Penggunaan bahan ajar elektronik multimedia berbasis budaya lokal pada tema daerah tempat tinggalku untuk meningkatkan kemampuan berpikir tingkat tinggi siswa sekolah dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Citra Bakti, 8(1), 92-102.

Sujana, I. W. C. (2019). Fungsi dan tujuan pendidikan Indonesia. Adi Widya: Jurnal Pendidikan Dasar, 4(1), 29-39.

Supeni, S., Yusuf, Y., & Oktavia, B. N. (2022). ANALISIS KEBUTUHAN KURIKULUM MUATAN LOKAL BERBASIS BUDAYA DAERAH DALAM PENGEMBANGAN PENDIDIKAN KARAKTER PADA SISWA SD. Jurnal Sinektik, 5(1), 1-7.

Suyahman. 2016. Analisis Kebijakan Pendidikan Gratis di Sekolah Menengah Atas dalam Kaitannya dengan Kualitas Pendidikan Menengah Atas. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan. Vol (2).

Ulum, M., Hardiyati, K., Irfan. 2017. Pengembangan Sumber Daya Manusia Melalui Tradisi Lombe di Pulau Kangean Kabupaten Sumenep. Prosiding Seminar Nasional Geografi UMS 2017. Pengelolaan Sumberdaya Wilayah Berkelanjutan. ISBN: 978–602–361–072-3

Wibawa, S. (2013). Mengukuhkan pembelajaran bahasa, sastra, dan budaya daerah sebagai muatan lokal. Konferensi Internasional Budaya Daerah, 3, 1-13.

Zaenudin. 2015. Pembaharuan Sistem Pendidikan Islam. Jurnal Pendidikan dan Studi Islam. Vol. 1 (1).




DOI: https://doi.org/10.21107/widyagogik.v10i1.17404

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Rani Darojah

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License
Widyagogik : Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Sekolah Dasar 
by Universitas Trunojoyo Madura is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
ISSN 2541-5468 (Online)  and ISSN 2303-307X(Print) 
Email: widyagogik@trunojoyo.ac.id

Indexed by: