Development of Interactive Video Media in the Thematic Learning of Class IV SD Negeri 56 Lubuklinggau

Bayu Anggara, Harmoko Harmoko, R. Angga Bagus Kusnanto

Abstract


This study aims to develop interactive video media in valid and practical thematic lessons of various styles of material. This study uses a 4-D development model. The instruments used to measure the quality of the interactive video media developed include validation sheets, practicality questionnaires. The product of this research is in the form of interactive video media on thematic subject matter of various styles in grade IV. So the results of this study indicate that: First, the validity of the interactive video game media can be seen from the aspect of validity so that it is included in the valid category with an average score of 3.30; Second, the practicality of interactive video game media can be seen from the practical aspect so that it is included in the very practical category with an average score of 82.00.

Keywords


Development; 4D; Interactive Video; Thematic.

Full Text:

PDF

References


Andi Prastowo. (2019). Analisis Pembelajaran Tematik Terpadu. Prenadamedia Group. http://digilib.uin-suka.ac.id/id/eprint/35600

Azhar Arsyad. (2011). Media pembelajaran. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada, 36(1), 9–34.

Buanita, W., Lin, H., & Syofii, I. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Modul Cetak Pada Mata Kuliah Kerja Pelat Di Program Studi Pendidikan Teknik Mesin Universitas Sriwijaya. Jurnal Pendidikan Teknik Mesin, 7(1), 76–83. https://doi.org/10.36706/jptm.v7i1.7601

Dery Firmansah, & Firdaus, D. F. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Video Interaktif Dengan Menggunakan Aplikasi Sparkol Videoscribe Pada Tema 3 Kelas III. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Dasar, 7(2), 159–172. http://repository.radenintan.ac.id/id/eprint/13130%0AWulandari, A. I., & Subadi, T. (2019). Pengembangan Media Video Kerusakan Lingkungan Pada Materi Dinamika Interaksi Manusia dengan Lingkungan Alam di MTs Negeri 6 Boyolali (Doctoral dissertation, Univer

Fadhli, M. (2015). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Video Kelas Iv Sekolah Dasar. Jurnal Dimensi Pendidikan Dan Pembelajaran, 3(1), 24–29. https://doi.org/10.24269/dpp.v3i1.157

Izzudin, A. M., & Suharmanto, A. (2013). Efektivitas Penggunaan Media Pembelajaran Video Interaktif Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Praktik Service Engine Dan Komponen-Komponennya. Journal Unnes, 2(2), 1–8.

Kuncahyono, K., & Sudarmiatin, S. (2019). Pengembangan Multimedia Interaktif Pada Pembelajaran Tematik Indahnya Negeriku Untuk Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Ilmu Pendidikan: Jurnal Kajian Teori Dan Praktik Kependidikan, 3(2), 156–163. https://doi.org/10.17977/um027v3i22018p156

Moh Ainin. (2013). Penelitian pengembangan dalam pembelajaran bahasa Arabi. Jurnal Bahasa Dan Sastra, 7 (2)(Vol. 7 No. 2 (2013): OKARA: Jurnal Bahasa dan Sastra). http://ejournal.iainmadura.ac.id/index.php/okara/article/view/449

Nuraini, M., Susilaningsih, S., & Wedi, A. (2021). Pengembangan Multimedia Interaktif Materi Perubahan Wujud Benda Bagi Siswa Sekolah Dasar. JKTP: Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 4(1), 33–40. https://doi.org/10.17977/um038v4i12021p033

Nurrita, T. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. MISYKAT: Jurnal Ilmu-Ilmu Al-Quran, Hadist, Syari’ah Dan Tarbiyah, 3(1), 171. https://doi.org/10.33511/misykat.v3n1.171

Pane, A., & Darwis Dasopang, M. (2017). Belajar Dan Pembelajaran. Fitrah:Jurnal Kajian Ilmu-Ilmu Keislaman, 3(2), 333. https://doi.org/10.24952/fitrah.v3i2.945

Purnomo, S., Djufri, E., & Khaharsyah, A. (2020). Pendidikan jarak jauh (PJJ) berbasis e-learning edmodo mahasiswa pendidikan vokasional teknik mesin. Jurnal Taman Vokasi, 8(2), 73–80. https://jurnal.ustjogja.ac.id/index.php/tamanvokasi/article/view/9053

Rihanah, Y., Zohrani, Z., Kudsiah, M., & Alwi, M. (2021). Pengembangan Modul Pembelajaran Tematik dengan Model Pembelajaran Brain Based Learning Kelas III SDN 4 Masbagik Timur Tahun Pelajaran 2021/2022. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5, 6203–6213. https://www.jptam.org/index.php/jptam/article/view/1934

Sari, N. A., Akbar, S., & Yuniastuti. (2018). Penerapan pembelajaran tematik terpadu di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 3(12), 1572–1582. http://journal.um.ac.id/index.php/jptpp/article/view/11796

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian dan Pengembangan. Alfabeta.

Trianto. (2010). Model Pembelajaran Terpadu. PT. Bumi Aksara.

Wardani, R. K., & Syofyan, H. (2018). Pengembangan Video Interaktif pada Pembelajaran IPA Tematik Integratif Materi Peredaran Darah Manusia. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 2(4), 371. https://doi.org/10.23887/jisd.v2i4.16154




DOI: https://doi.org/10.21107/widyagogik.v10i1.16944

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Bayu Anggara, Harmoko Harmoko, R. Angga Bagus Kusnanto

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License
Widyagogik : Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Sekolah Dasar 
by Universitas Trunojoyo Madura is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
ISSN 2541-5468 (Online)  and ISSN 2303-307X(Print) 
Email: widyagogik@trunojoyo.ac.id

Indexed by: