THE DEVELOPMENT OF CONTEXTUAL-BASED UNO STACKO LEARNING MEDIA IN THE THEMATIC LEARNING OF CLASS IV SD NEGERI 11 LUBUKLINGGAU
Abstract
This study aims to develop a contextual-based Uno Stacko learning media design for valid, practical, and effective thematic learning. The subjects in this study were2 lecturers as media validators and language validators, class teachers, and 19 class IV.B students at SD Negeri 11 Lubuklinggau. The method used is Research and Development (R&D) with a 4-D model, namely define, design, develop, and disseminate. The results of the assessment analysis of all validators obtained a score of 0.85 in the very valid category. Recapitulation of practicality percentage reached96.2%in the very practical category. Then the results of the effectiveness obtained an N-gain value of 0.8 in the high category. It can be concluded that the contextual-based Uno Stacko media is valid, practical, and effective. Thus, it can be stated that Contextual-based Uno Stacko media is suitable for use in thematic learning of fourth grade elementary school students.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Andriyani, L., Arifin, Z., & Agustini, F. (2018). Pengembangan Media Papi Semar Berbasis Model Quantum Teeaching Materi Jenis-Jenis Pekerjaan Kelas III SDN 02 Teguhan Grobogan. Jurnal Sekolah, 2(3), 256.
Damayanti, L., Suana, W., & Riyanda, A. R. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Augmeneted Reality Pengenalan Perangkat Keras Komputer. IKRAITH-INFORMATIKA, 6(1), 13.
Donna, R., Egok, A. S., & Febriandi, R. (2021). Pengembangan Multimedia Interaktif Berbasis Powtoon pada Pembelajaran Tematik di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(5), 3804.
Gusdiana, P., Egok, A. S., & Firduansyah, D. (2021). Pengembangan Media Kotak Permainan Spinning Wheel pada Mata Pelajaran IPA Siswa Kelas IV SD Negeri 69 Lubuklinggau. Linggau Jurnal Of Elementary School Education, 1(2), 44–45.
Handayani, T. L., Sugianto, & Susanto, H. (2019). Pengembangan Modul Pembelajaran Berbentuk Pop-Up dan Smash Book Materi Sifat Cahaya bagi Siswa Penyandang Disabilitas Rungu. Unnes Physics Education Journal, 8(1), 10.
Hendryadi. (2017). VALIDITAS ISI : TAHAP AWAL PENGEMBANGAN KUESIONER Hendryadi. Jurnal Riset Manajemen Dan Bisnis (JRMB) Fakultas Ekonomi UNIAT, 2(2), 173.
Kumala, S. A., Sumarni, R. A., & Widiyatun, F. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Uno Stacko pada Materi Fisika Kelas X. Navigation Physics, 2(1), 14–15.
Kurnikmah, A., Satria, T. G., Valen, A., & Sumatra, S. (2021). DEVELOPMENT OF FUN THINKERS BOOK MEDIA ON THEMATIC LEARNING THE BEAUTY OF TOGETHERNESS THEME FOR FOURTH GRADE ELEMENTARY SCHOOL. Widyagogik, 9(2), 149.
Norsanty, U. O., & Chairani, Z. (2016). LINGKARAN BERBASIS PEMBELAJARAN GUIDED DISCOVERY UNTUK SISWA SMP KELAS VIII. Jurnal Pendidikan Matematika, 2(1), 19.
Rismonica, D. Y., Sidik, S. A., & Pratama, T. Y. (2013). PENGARUH PERMAINAN UNO STACKO TERHADAP PENINGKATAN KEMAMPUAN MENGENAL LAMBANG BILANGAN 1-5 PADA ANAK BASELINE ( A-1 ). Jurnal UNIK Pendidikan Luar Biasa, 105.
Siswoyo, A. A., Pendidikan, F. I., & Madura, U. T. (2016). PENGEMBANGAN PERANGKAT PEMBELAJARAN TEMATIK BERBASIS QUANTUM LEARNING BERDASARKAN PENDEKATAN SAINTIFIK Ana Yuniasti Retno W 2 , PENDAHULUAN Pembelajaran tematik salah kurikulum satu model dari merupakan pembelajaran relevan dengan tingkat kemampuan pesert. Widyagogik, 4(1), 36.
Yamin, M. (2013). Strategi dan Metode dalam Model Pembelajaran. Referensi (GP Press Group).
Zuhriyah, R., & Listyaningsih. (2019). Pengembangan Game Jumanji Tiruan sebagai Media Pembelajaran PPKn pada Materi Kewenangan Lembaga-Lembaga Negara menurut UUD NRI tahun 1945 bagi Peserta Didik Kelas X di MA Al Falah Bangilan Tuban Rikhanatuz Zuhriyah Abstrak. Kajian Moral Dan Kewarganegaraan, 7(2), 485.
DOI: https://doi.org/10.21107/widyagogik.v10i1.15876
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2022 Chika Rizki Nadiya
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.