APPLICATION OF THE HOTS-BASED SCIENTIFIC LEARNING APPROACH TO THE SCIENCE LEARNING OUTCOMES OF FIFTH GRADE ELEMENTARY SCHOOL STUDENTS

Tianesa Kartini, Yohana Satinem, Eka Lokaria

Abstract


This study aims to determine the science learning outcomes of fifth grade students at SDN 57 Lubuklinggau after using a HOTS-based scientific learning approach. The method used is a quasi-experimental research method, with a pre-test-post-test group research design. The population in this study were all students of class V SDN 57 Lubuklinggau totaling 22 students who were the sample in the study. Data collection is done by giving a description of 6 questions. Data were analyzed using the z-test at a significant level of = 0,05. Based on the results of the post-test data analysis, it was found that zcount 5,50 and ztable 1,64 means Ho is rejected and Ha is accepted, meaning that the science learning outcomes of fifth grade students at SDN 57 Lubuklinggau after the implementation of the HOTS-based scientific learning approach are significantly complete. The average obtained is 77,65 and the percentage of the number of students who complete reaches 100%.


Keywords


HOTS, Learning Outcomes, Natural Science, Scientific Learning

Full Text:

PDF

References


Afiat Eka Sakti, R., & Wahyudi. (2019). PENERAPAN MODEL VAK BERBASIS HOTS UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA KELAS 1 SD.Jurnal Ilmiah PGSD, 3(1), 37-44.

Antarini, S., Awaludin, A., & Fadly Pratama, D. (2020). MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA DENGAN METODE SAINTIFIK PADA PEMBELAJARAN PRAKTIKUM. Journal of Elementary Education, 03(01), 7–11.

Dahliana, D., Setiawati, N. S., & Taufina. (2019). PENDEKATAN SAINTIFIK DALAM MENINGKATKAN HASIL BELAJAR PEMBELAJARAN IPA DI KELAS IV SISWA SEKOLAH DASAR. Jurnal Pesona Dasar, 7(2), 10–17.

Desstya, A., Novitasari, I. I., Razak, A. F., & Sudrajat, K. S. (2017). REFLEKSI PENDIDIKAN IPA SEKOLAH DASAR DI INDONESIA (Relevansi Model Pendidikan Paulo Freire dengan Pendidikan IPA di Sekolah dasar). Profesi Pendidikan Dasar, 4(1), 1–11.

Dewi, M. P., & Kristin, F. (2017). MENINGKATKAN HASIL BELAJAR IPA MELALUI METODE INQUIRY PADA SISWA KELAS V SD. Mimbar Sekolah Dasar, 4(1), 67–78. https://doi.org/10.23819/mimbar-sd.v4i1.6346

Dwianti, I. N., Julianti, R. R., & Rahayu, E. T. (2021). Pengaruh Media PowerPoint dalam pembelajaran Jarak Jauh Terhadap Aktivitas Kebugaran Jasmani Siswa. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 7(4), 675–680.

Ghozali, I. (2017). PENDEKATAN SCIENTIFIC LEARNING DALAM MENINGKATKAN PRESTASI BELAJAR SISWA. Jurnal Pedagogik, 04(01), 1–13.

Indriyanti, Mulyasari, E., & Sudarya, Y. (2017). PENERAPAN PENDEKATAN SAINTIFIK UNTUK MENINGKATKAN KETERAMPILAN BERTANYA SISWA KELAS V SEKOLAH DASAR. In Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar: Vol. II.

Kosilah, & Septian. (2020). PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE ASSURE DALAM MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA. Jurnal Inovasi Penelitian, 1(6), 1139–1148.

Kristanto, P. D., & Setiawan, P. G. F. (2020). Pengembangan Soal HOTS (Higher Order Thinking Skills) Terkait dengan Konteks Pedesaan.PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika2. PRISMA, 3, 370–376. https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/prisma/

Lestari, K. E., & Yudhanegara, M. R. (2017). Penelitian Pendidikan Matematika. Bandung: Refika Sditama.

Musfah, Jejen. (2017). Manajemen Pendidikan. Jakarta: Kencana.

Musfiqon & Nurdyansyah. (2015). Pendekatan Pembelajaran Saintifik. Sidorejo: Nizamia Learning Center.

Pahrudin, A., & Pratiwi, D. D. (2019). Pendekatan Saintifik Dalam Implementasi Kurikulum 2013 Dan Dampaknya Terhadap Kualitas Proses Dan Hasil Pembelajaran. Lampung Selatan: Pustaka Ali Imron.

Pohan, A. E. (2020). Konsep Pembelajaran Daring Berbasis Pendekatan Ilmiah. Jawa Tengah: CV Sarnu Untung.

Rahmawati, M. C., & Dewi, N. D. L. (2019). Kombinasi pendekatan saintifik dan lingkungan serta pengaruhnya terhadap hasil belajar IPA siswa SD. JIPVA (Jurnal Pendidikan IPA Veteran), 3(1), 28–37. https://doi.org/10.31331/jipva.v3i1.677

Rahmi, F. (2017). PENERAPAN PENDEKATAN SAINTIFIK SEBAGAI UPAYA MENINGKATKAN HASIL BELAJAR IPA SISWA KELAS IV SDN 19 KOTO TINGGI. JURNAL INOVASI PENDIDIKAN DAN PEMBELAJARAN SEKOLAH DASAR, 1(2), 1–15. http://ejournal.unp.ac.id/index.php/jippsd/issue/archive

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif Dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Supardi. (2016). Aplikasi Statistika Dalam penelitian. Jakarta: Change Publication.

Sofyan, F. A. (2019). IMPLEMENTASI HOTS PADA KURIKULUM 2013. Jurnal Inventa, 3(1), 1–17.




DOI: https://doi.org/10.21107/widyagogik.v10i1.15666

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 tianesa kartini

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License
Widyagogik : Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Sekolah Dasar 
by Universitas Trunojoyo Madura is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
ISSN 2541-5468 (Online)  and ISSN 2303-307X(Print) 
Email: widyagogik@trunojoyo.ac.id

Indexed by: