RELEVANCE OF PRINCIPALS WITH BK MANAGEMENT IN SCHOOLS

Yenni Elfira, Neviyarni Neviyarni, Riska Ahmad

Abstract


Management of counseling guidance is one of the most important things in guidance and counseling services that are systematic, clear, organized and rational. Management aspects include planning, organizing, implementing and evaluating. Planning aspects are related to school conditions and situations, namely face-to-face policies for BK activities, and facilities and budgets. The organizing aspect is related to the socialization of how BK works, then to the implementation aspect related to supporting services and activities. Furthermore, the evaluation aspect is related to recording activities, setting performance standards, and the realization of improvements by BK officers. The relevance of the principal affects the implementation, effectiveness, and efficiency of BK management in schools.

Keywords


Principal; BK Management; School

Full Text:

PDF

References


Amalianita, B., Firman, F., & Ahmad, R. (2021). Penerapan sistem pendidikan disentralisasi serta upaya peningkatan mutu layanan dengan pengembangan profesionalisme guru bimbingan konseling. JRTI (Jurnal Riset Tindakan Indonesia), 6(1), 9. https://doi.org/10.29210/3003737000

Angelina, P. R., Dewi, R. S., Khairani, A., & ... (2020). E-Sistem BK Berbasis Web untuk Meningkatkan Akuntabilitas Manajemen Bimbingan dan Konseling. Seminar Nasional Daring IIBKIN 2020, 2000(1), 24–34. http://conference.um.ac.id/index.php/bk3/article/view/306

Ardimen, A. (2018). Visi Baru Konselor Sekolah dalam Rangka Meningkatkan Kualitas Layanan Pendidikan di Sekolah dan Madrasah. JKI (Jurnal Konseling Indonesia), 4(1), 22–29. https://doi.org/10.21067/jki.v4i1.2733

Arnisyah, G. (2021). Manajemen Bimbingan Konseling di SMP Negeri 21 Pekanbaru. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(3), 8441–8446.

Awalya, A., Indriyanti, D. R., Arinata, F. S., & ... (2022). Peningkatan Kompetensi Kolaborasi Konselor Sekolah Melalui Program Pelatihan di Musyawarah Guru Bimbingan Dan Konseling (MGBK) Kabupaten Semarang. Journal of …, 2(1), 27–31. https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/JCE/article/view/52290%0Ahttps://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/JCE/article/download/52290/21495

Fauzi, F. (2019). BK Pola 17 dalam Manajemen Bimbingan dan Konseling di SMP Jati Agung Taman Sidoarjo. Darajat: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2(2), 1–16.

Gysbers, N. O., & Henderson, P. (2012). Developing & Managing Your School Guidance & Counseling Program.

Hidayah, A. A. F., Adawiyah, R. Al, & Mahanani, P. A. R. (2020). Efektivitas Pembelajaran Daring Pada Masa Pandemi Covid-19: Sosial: Jurnal Penelitian Ilmu-Ilmu Sosial, 21(2), 1–10. https://doi.org/10.36490/value.v2i1.177

Hidayat, W., Suryana, Y., & Fauziah, F. (2020). Manajemen Bimbingan Dan Konseling Dalam Pendidikan Karakter Peserta Didik. Jurnal Pendidikan UNIGA, 14(2), 346. https://doi.org/10.52434/jp.v14i2.1004

Mudjijanti, F. (2022). Kepuasan Siswa atas Pelayanan Bimbingan dan Konseling ditinjau dari Persepsi Siswa tentang Kualitas Layanan Bimbingan dan Konseling di SMK PGRI Wonoasri Kabupaten Madiun. JBKI (Jurnal Bimbingan Konseling Indonesia, 7(2), 55–64.

Mufidah, E. F., & Atikah, J. F. (2020). Layanan Bimbingan dan Konseling Ditengah Pandemi COVID-19. Prosiding Seminar & Lokakarya Nasional Bimbingan Dan Konseling 2020, 1(1), 490–494.

Permendikbud. (2014). Peraturan Menteri Pendidikan Dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 111 Tahun 2014 Tentang Bimbingan Dan Konseling Pada Pendidikan Dasar Dan Pendidikan Menengah. In Jakarta: Kemendikbud RI. https://jdih.kemdikbud.go.id/arsip/Permendikbud Nomor 111 Tahun 2014.pdf

Prayitno. (2021). Landasan dan Arah Konseling Profesional (Konseling adalah Pendidikan). PT. Rajagrafindo Persada.

Prayitno, & Amti. (2015). Dasar-dasar bimbingan dan konseling. Rineka Cipta.

Rahmadani, R., Neviyarni, & Firman. (2021). Manajemen Bimbingan Dan Konseling Di Sekolah. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(2), 2973–2977.

Ratnawulan, S., T. (2016). Manajemen Bimbingan Konseling Di Smp Kota Dan Kabupaten Bandung. JURNAL EDUKASI: Jurnal Bimbingan Konseling, 2(1), 1. https://doi.org/10.22373/je.v2i1.694

Sultani, D. I. (2017). Manajemen Bimbingan Konseling Di Smp Negeri Satu Batang Kuis Deli Serdang. Jurnal Penelitian Pendidikan Sosial Humaniora, 2(2), 257–264. https://doi.org/10.32696/jp2sh.v2i2.65

Ulya, W. (2019). Peranan Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan. JBMP (Jurnal Bahana Manajemen Pendidikan, 8(2), 1–7. https://doi.org/10.37092/ej.v1i1.88

Yekti Endah Pambudi, & Siti Nur Khofifah Amini. (2020). Peran Kepala Sekolah Terhadap Manajemen Guru Bimbingan Dan Konseling Di Masa Pandemi. Edu Consilium: Jurnal Bimbingan Dan Konseling Pendidikan Islam, 2(2), 21–34. https://doi.org/10.19105/ec.v2i2.4983




DOI: https://doi.org/10.21107/widyagogik.v9i2.15166

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Yenni Elfira, Neviyarni Neviyarni, Riska Ahmad

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License
Widyagogik : Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Sekolah Dasar 
by Universitas Trunojoyo Madura is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
ISSN 2541-5468 (Online)  and ISSN 2303-307X(Print) 
Email: widyagogik@trunojoyo.ac.id

Indexed by: