Hubungan Komunikasi Guru dan Anak dengan Kedisiplinan pada Kelompok B
Binti Ni’matul Muthoharoh, Siti Fadjryana Fitroh, Dewi Mayangsari
Abstract
: The aim of this research to determine the correlation of communication between teachers and children with discipline of group B in Sejahtera Kamal kindergarten. This type of research is quantitative correlation design. The sampling technique used nonprobability samples with the type of saturated sample of 16 samples. Data collection techniques using observation, questionnaires, and documentation. Observation sheet used to measure variables discipline children at school and questionnaires used to measure the communication variables of teachers and children. Documentation use to photo of activities. Data were analyzed using Pearson Product Moment Correlation to test the hypothesis. The results showed that no significant relationship between teacher and child communication discipline within the group B in Sejahtera Kamal kindergarten. The result of the data analysis Pearson Product Moment Correlation was obtained for
Keywords
Communication Between Teachers and Children, Discipline, Group B
Arikunto, S. (2014). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.
Ma’arif, U. (2012). Hubungan Antara Komunikasi Remaja Dan Orang Tua Dan Disiplin di MAN Maguwoharjo. Skripsi. (Online). (http://digilib.uin-suka.ac.id), diakses pada tanggal 26 Februari 2019.
Mulyasa. (2012). Manajemen PAUD. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Naim, N. (2011). Dasar-Dasar Komunikasi Pendidikan. Jogjakarta: Ar-Ruzz Media.
Na’imah, T. (2005). Kecakapan Hidup (Life Skills) Peserta Didik Sekolah Menengah Kejuruan ditinjau dari Kemampuan Mengajar Guru dan Disiplin Diri Peserta Didik. Tesis. (Online). (http://etd.repository.ugm.ac.id), diakses 26 Februari 2019.
Rimm, S. (2003). Mendidik dan Menerapkan Disiplin pada Anak Prasekolah. Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama.
Riduwan. (2015). Belajar Mudah Penelitian untuk Guru Karyawan Peneliti Pemula. Bandung: Alfabeta.
Sugiyono. (2014). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Suranto, A, W. (2006). Komunikasi Efektif untuk Mendukung Kinerja Sekolah. Yogyakarta: Media Wacana.
Tu’uT. (2008). Peran Disiplin Pada Perilaku dan Prestasi Siswa. Jakarta: PT. Grasindo.
Wiyani, N, A. (2013). Bina Karakter Anak Usia Dini. Jogjakarta: Ar-Ruzz Media.
Program Studi Pendidikan Guru Pendidikan Anak Usia Dini, Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Trunojoyo Madura. Jl. Raya Telang PO BOX 2 Kamal, Bangkalan, Jawa Timur 69162 Telp. (031)3014239/ Fax. (031)3011506