EFFECTIVENESS OF COMICS ON STUDENT LEARNING OUTCOMES

Ruqiah Ganda Putri Panjaitan, Kurnia Ningsih, Novi Novi

Abstract


This study aimed to determine the effectiveness of comics on students' learning outcomes. The research population is students of eight grades. This research is a quasi-experimental design with a nonequivalent control group design. The determination of the research sample used the intact group technique. The average of students' learning outcomes in the experimental class, which is using comic is 15.29 while the control class, which is using PowerPoint is 11.90, and the value of effect size is 1.56. The learning by using comics is sufficient to increase the students' learning outcomes.

Full Text:

PDF

References


Aziizu, B. Y. A. (2015). Tujuan Besar Pendidikan adalah Tindakan. Prosiding: KS & Riset PKM, 2(2), 295-300. Retrieved from http:// jurnal.unpad.ac.id›prosiding›article›download.

Daryanto. (2010). Media Pembelajaran. Yogyakarta: Gavarmedia.

Departemen Pendidikan Nasional. (2003). Undang-undang RI. No.20 tahun 2003. Retrieved from https:// kelembagaan.ristekdikti.go.id.

Fajar, N. (2016). Proses Pembelajaran Biologi Pada Materi Sistem Peredaran Darah Manusia di Kelas VIII SMP Negeri 3 Rambatan. Jurnal Ilmu Pendidikan, 19(2), 103-114. Retrieved from http://ppjp .ac.id/journal /article view.

Khosmas, A. & Amin, M. (2018). Penerapan Media LCD Proyektor Pada Pembelajaran IPS Kelas VIII A SMP Islam Al-Asy’ariyyah Pontianak. Jurnal Untan, 7(12), 5-10. Retrieved from http://jurnal .untan.ac.id/index.php/jpdpb/ article /downlod/23803/18678.

Lesmana, D. (2018). Kandungan Nilai Dalam Tujuan Pendidikan Nasional (Core Ethical Values). Jurnal Pendidikan, 17(1), 212-224. http:// doi.org/10.15408/kordinat.v17i1.8 103.

Munirah. (2015). Sistem Pendidikan di Indonesia: antara keinginan dan realita. Jurnal Pendidikan, 2(2), 233-245. Retrieved from http:// journal.uin-alauddin.ac.id›index.ph p›aulad una›article download.

Mutoharoh, Razali, & Nasbey, H. (2012). Pengembangan Komik sebagai Media Sebagai Media Pembelajaran Fisika untuk Siswa SMA. Seminar Nasional Fisika, 1(2), 126-131. Retrieved from http://journal.unj. ac.id.

Nisa’, A, Sudarmin & Samini. (2015). Efektivitas penggunaan modul terintegrasi etnosains dalam pembelajaran berbasis masalah untuk meningkatkan literasi sains siswa, Unnes Science Education Journal, 4(3), 1049-1056. Retrieved from https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/usej/article/view/8860

Narulita, E., Prihatin, J., & Agatha, N. D. (2017). Pengembangan Buku Komik Pokok Bahasan Sistem Peredaran Darah. Jurnal Bioedukatika, 5(2), 67-83. Retri eved from http://journal.uad.ac. id/index.php/BIOEDUKATIKA.

Novitasari, D. (2016). Pengaruh Penggunaan Multimedia Interaktif Terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa. Jurnal Pendidikan Matematika & Matematika, 2(2), 8-18. https://doi .org/10.24853/fbc.2.2.8-18

Panjaitan, R. G. P., Sari, D. P., Wahyuni, E.S., & Shidiq, G.A. (2019a). Feasibility of Human Excretory System Module in Biology Learning. Jurnal Penelitian dan Pembelajaran IPA, 5(1), 84-93. https://dx.doi.org./10.30870/jppi. v5i1.3894.

Panjaitan, R. G. P., Lijana, & Wahyuni, E. S. (2019b). The Use Of Comic As a Learning Medium For Ecology. Unnes Science Education Journal, 8(1), 41-45. https://doi.org./10.152 94/usej.v8i1. 23194.

Panjaitan, R. G. P., Savitri, E., & Titin (2016). Pengembangan Media E-Comic Bilingual Sub Materi Saluran dan Kelenjar Pencernaan. Unnes science education journal, 5(3), 1379-1387. https://doi.org/10.1529 4/usej.v5i3.13167.

Purwanto, Y., & Rizki, S. (2015). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Kontekstual pada Materi Himpunan Berbantu Video Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Matematika, 4(1), 67-77. Retrieved from http://ojs.fkip.ummetro.ac.id.

Puspitorini, R., Prodjosusanto, Bambang, & Jumadi. (2014). Penggunaan Media Komik dalam Pembelajaran IPA untuk Mening katkan Motivasi dan Hasil Belajar Kognitif dan Afektif. Jurnal Cakrawala Pendidikan, 33(3), 413-420. https:// doi.org/1021831/cp.v3 i3.2385.

Siahaan, P. (2006). Jenis Gaya Belajar Siswa SMP. Jurnal Pengajaran MIPA, 8(2), 11-17. https://dx.doi. org /10.18269. jpmipa.v8i2.330.

Soramiranda, N., Ningsih, K., & Panjaitan, R. G. P. (2016). Efektivitas Penggunaan Media Powerpoint Disertai Kartu Bergambar Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Materi Klasifikasi Makhluk Hidup Di Kelas VII SMPN 2 Ketapang. Jurnal Lentera Sains, 6(2), 77-83. https://doi.org/10.15294/usej.v5i3. 13167.

Sudrajat, A. (2007). Pengembangan Kegiatan Pembela jaran Mapel PAI. Retrieved from http://staffnew .uny.ac.id/upload/131862252/pengabdian/KEGIATAN+PEMBELAJA RAN+PAI +SMP.pdf.

Sugiyono. (2014). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan (Kuantitatif Kualitatif dan R&D). Bandung: Alfabeta.

Suhana, C. (2010). Konsep Strategi Pembelajaran. Bandung: PT Refika Aditama.

Sujarwo, S. & Oktaviana, R. (2017). Pengaruh Warna terhadap Short Term Memory pada Siswa Kelas VIII SMPN 37 Palembang. Jurnal Psikologis Islami, 3(1), 33-42. https://doi.org.10.19109.psikis.v3 i1.1391.

Survia, Panjaitan, R. G. P., & Titin (2016). Pembuatan Media E- Komik Pada Sub Materi Zat Aditif. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Untan, 5(7), 1-11. Retrieved from https://www.neliti.com/publiccatio ns/217236/pembuatan-media-ekom ik-pada-sub-materi-zat-aditif.

Sutrisno, L. (2010). Effect Size. Diambil dari http://www.sribd.com.

Susanto. (2013). Pengaruh Media Komik terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa pada Konsep Faktor dan Kelipatan. Jurnal Pendidikan Matematika, 2(2), 2-10. Retrieved from http://repository.uinjkt.acid/ bitstream/12345678.pdf.

Suwito, A. (2017). Pendekatan Parade untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Peserta Didik Tentang Materi Sistem Pemerintahan Melalui Pemanfaatan Media Voucher pada Kelas XII IPS 2 SMA Negeri 1 Lasem. Jurnal Ilmiah CIVIS, 5(2), 843-854. Retrieved from http://journal.upgris.ac.id.

Syastra, M. T. (2015). Pemanfaatan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi Bagi Siswa Kelas X SMA Ananda Batam. CBIS Jurnal, 3(2), 78-90. Retrieved from http://ejour nal.upbatam.ac.id› index.php › cbis › article › download.

Tursinawati. (2016). Penguasaan Konsep Hakikat SAINS dalam Pelaksanaan Percobaan pada Pembelajaran IPA di SDN Kota Banda Aceh. Jurnal Pesona Dasar, 2(4), 72-84. Retrieved from http://jurnal.unsy iah.ac.id.

Untari, M. F. A. & Saputra, A. A. (2016). Keefektifan Media Komik Terhadap Kemampuan Membaca Pemahaman pada Siswa Kelas IV SD. Jurnal Mimbar Sekolah Dasar, 3(1), 29-39. https://doi.org/10.17509/mimbar-s d.v3i1.2354

Yusuf, W. F. (2018). Implementasi Kurikulum 2013 (K-13) Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Sekolah Dasar (SD). Jurnal Pendidikan Agama Islam, 3(2), 263-277. Retrieved from http://jurnal. yudharta.ac.id.




DOI: https://doi.org/10.21107/jps.v7i1.6377

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Jurnal Pena Sains Indexed by:

Directory of Open Access Journals                       Home         Find in a library with WorldCat                   Related image

 

 

 

 

 Creative Commons License

Jurnal Pena Sains is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License. Copyright © 2014 Science Education Program Study, University of Trunojoyo Madura.