THE ANALYZING OF CRITICAL THINKING SKILLS ON STUDENTS OF HIGH SHOOLS GRADE X IN PLAJU AND SEBERANG ULU II DISTRICT

Elsa Rinela Putri, Saleh Hidayat, Azwar Anas Harfian

Abstract


Based on the teacher questionnaire statement in Plaju and Seberang Ulu II District, the teacher has measured critical thinking skills. The teacher interview results stated that students still did not master the critical thinking skills of Biology High School. The purpose of this study was to determine the percentage level of mastery of critical thinking skills of class X high school students in Plaju and Seberang Ulu II District. This research is quantitative descriptive research; the sample used is a public high school representing the District of Plaju and Seberang Ulu II District. The results of this study indicate that, on average, the results of the percentage analysis of the level of student’s critical thinking skills in class X high school in Plaju District is 49.46%, and Seberang Ulu II District is 56.52%. Both the percentage of indicators critical thinking skills in Plaju and Seberang Ulu II District is in the medium category.

Full Text:

DOWNLOAD

References


Ahmad, N. (2015). Buku Ajar Evaluasi Pembelajaran. Yogyakarta: Interpena Yogyakarta.

Ahmar, D. S. (2016). Hubungan Antara Regulasi Diri dengan Kemampuan Berpikir Kreatif dalam Kimia Peserta Didik Kelas XI IPA Se-Kabupaten Takalar. Jurnal Sainsmart , Hal: 7-23.

Ahmatika, D. (2015). Peningkatan Kemampuan Berpikir Kritis dengan Pendekatan Inquiry/Discovery. Jurnal Euclid , 3(1), 394‒403.

Alfiana, A. D. (2013). Regulasi Diri Mahasiswa Ditinjau Dari Keikutsertaan Dalam Organisasi Kemahasiswaan. Jurnal Ilmiah Psikologi Terapan , 1(2), Hal: 245-259.

Ardina, P. R., & Kencana, W. D. (2013). Pengaruh Regulasi Diri terhadap Prokrastinasi Akademik pada Siswa SMA. Perspektif Ilmu Pendidikan , 30(2), 67‒76.

Arifin, Z. (2012). Evaluasi Pembelajaran (Edisi Revisi). Jakarta: Direktorat Jenderal Pendidikan Islam Kementrian Agama.

Arjanggi, R., & Suprihatin, T. (2010). Metode Pembelajaran Tutor Teman Sebaya Meningkatkan Hasil Belajar Berdasarkan Regulasi Diri. Makara, Sosial Humaniora , 14(2), Hal: 91-97.

Asrul, Ananda, R., & Rosnita. (2014). Evaluasi Pembelajaran. Bandung: Ciptapustaka Media.

Azwar, S. (2014). Penyusunan Skala Psikologi. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

BAN-SM. (2006). Hasil Akreditasi SMA/MA Kota Palembang. Palembang: Dinas Pendidikan Palembang.

Cahyono, B. (2017). Analisis Keterampilan Berpikir Kritis dalam Memecahkan Masalah Ditinjau Perbedaan Gender. Aksioma , Hal: 50-64.

Damayanti, E. (2015). Peran Belajar Berdasar Regulasi Diri dan Penyesuaian Diri terhadap Prestasi Belajar Siswi Madrasah Tsanawiyah Muallimat Yogyakarta. Jurnal Biotek , 2(2), 54‒69.

Dwijananti, P., & Yulianti, D. (2010). Pengembangan Kemampuan Berpikir Kritis Mahasiswa Melalui Pembelajaran Problem Based INstruction Pada Mata Kuliah Fisika Lingkungan. Jurnal Pendidikan Fisika Indonesia , Hal: 108-114.

Ennis, R. H. (1993). Critical Thinking Assesment. Theory into Pratice , Hal: 179-186.

Facione, P. A. (2013). Critical Thiking: What It Is and Why It Count . Millbrae, CA: Measured Reason and The Caifornia Academic Press .

Fadillah, E. N. (2015). Pengembangan Instrumen Penilaian Biologi untuk Mengukur Keterampilan Proses Sains dan Keterampilan Berpikir kritis Siswa SMA Kelas X Pada Materi Ekologi. Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta.

Friskilia S, O., & Winata, H. (2018). Regulasi Diri (Pengaturan Diri) Sebagai Determinan Hasil Belajar Siswa Sekolah Menengah Kejujuran. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran , 1(2), Hal: 37-44.

Hidayat, A. F. (2013). Hubungan Regulasi Diri dengan Prestasi Belajar Kalkulus II Ditinjau dari Aspek Metakognisi, Motivasi, dan Perilaku. Jurnal Elektronik Pendidikan Matematika Tadulako , 01(01), Hal: 1-8.

Hilali, H. E. (2012). Pentingnya Pengelolaan Kelas dalam Pembelajaran. Edu-Bio , 129‒136.

Istriyanti, N. L., & Simarmata, N. (2014). Hubungan Antara Regulasi Diri dan Perencanaan Karir pada Remaja Putri Bali. Jurnal Psikologi Udayana , 1(2), 301-310.

Khairunnisa. (2016). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Kelas IX SMPN 3 Paringin pada Mata Pelajaran IPA. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan IPA , 179-186.

Khotimah, F. N. (2014). Identifikasi Miskonsepsi Siswa pada Konsep Archaebacteria dan Eubacteria dengan Menggunakan Tes Diagnostik Pilihan Ganda. Jakarta: UIN Syarif Hidayatullah.

Kusaeri, & Mulhamah, U. N. (2016). Kemampuan Regulasi Diri Siswa dan Dampaknya Terhadap Prestasi Belajar Matematika. Jurnal Review Pembelajaran Matematika , 1(1), Hal: 31-42.

Mahirah, B. (2017). Evaluasi Belajar Peserta Didik (Siswa). Jurnal Idaarah , 1(2), Hal: 257-267.

Mukhid, A. (2008). Strategi Self Regulated Learning. Tadris , 3(2), 222‒239.

Purwanto, N. (2006). Prinsip-Prinsip dan Teknik Evaluasi Pengajaran. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Rokayana, N. W., & Efendi, N. (2017). Analisis Keterampilan Berpikir Kritis Siswa SMP pada Mata Pelajaran IPA Ditinjau dari Gaya Belajar Visual. Science Education Journal , 1(2), 84‒91.

Sagap, Husain M.P, S. N., & Djirimu, M. (2014). Analisis Pemahaman Konsep Biologi Menggunakan Pilihan Ganda Beralasan dalam Materi Pokok Sel pada Siswa Kelas XI IPA SMA Negeri 1 Dampal Selatan. Jurnal e-Jipbiol , 2(3), 1‒8.

Shanti, W. N., Sholihah, D. A., & Martyanti, A. (2017). Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Melalui Problem Posing. Literasi , Hal: 49-59.

Subali, B., & Suyata, P. (2012). Pengembangan Item Tes Konvergen dan Divergen . Yogyakarta: Pustaka Indonesia.

Sujati. (2006). Manajemen Kelas yang Efektif dalam Pembelajaran. Dinamika Pendidikan , 109‒123.

Tabroni. (2007). Upaya Menyiapkan Pendidikan yang Berkualitas. Jakarta: Gaung Persada.




DOI: https://doi.org/10.21107/jps.v5i2.4394

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Jurnal Pena Sains Indexed by:

Directory of Open Access Journals     Image result for sinta2 ristekdikti   Related image       Home       Find in a library with WorldCat                Startsida    Related image

 

 

 

 

 Creative Commons License

Jurnal Pena Sains is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License. Copyright © 2014 Science Education Program Study, University of Trunojoyo Madura.