IMPLEMENTATION OF STAD-BASED LEARNING MODEL IN IMPROVING STUDENTS’ LEARNING OUTCOMES

Erlina Tamo Ina, Yohana Makaborang, Riwa Rambu Hada Enda

Abstract


This research was conducted with the aim of increasing student learning outcomes using the STAD learning model on the topic of human digestive system at Payeti Christian Middle School. This research is included in a Class Action Research designed by the Khemis & Mc Tanggart model for this study which consists of cycle I and cycle II. Of the four stages, namely planning, implementation, observation, and reflection. The research subjects were 28 grade VIII students. The results showed that the application of the student teams achievement divisions model could improve student learning outcomes in science subjects at Payeti Christian Middle School. The enhancement of students’ learning achievements can be seen from the pre-cycle, cycle I, and cycle II through the learning carried out. This enhancement of student learning outcomes in the cognitive domain at the pre-cycle stage average value of 47.8 cycle I average value of 72.2, experienced an increase in cycle II average value of 80%. In the psychomotor aspects of the first cycle, the average value is 75, with a percentage of 80%. Meanwhile, the psychomotor aspects of cycle II averaged 89.75 with a percentage of 94%. Thus, it can be concluded that the implementation of the student teams achievement divisions model can improve student learning outcomes in biology subjects on the topic of the human digestive system at Payeti Christian Middle School.


Full Text:

PDF

References


Abdullah, R. (2017). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Students Teams Achievement Divisions (STAD) pada Mata Pelajaran Kimia di Madrasah Aliyah. Lantanida jurnal, 5(1).

Aminah (2017) Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Students Teams Achievement Divisions (STAD) Dapat Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Kelas XI SMA Negeri 11 Batanghari Melalui Sistem Gerak Pada Manusia Dan Hewan. Jurnal Pendidikan Progresif, 7(2), 15-16.

Asyafah, A. (2019:2) Menimbang Model Pembelajaran (Kajian Teoretis-Kritis atas Model Pembelajaran dalam Pendidikan IslaM), Indonesian Journal Of Islamic Education, 6(1), 19-32.

Bahi, A. M. K (2016). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Students Teams Achievement Divisions (STAD) Sebagai Upaya Meningkatkan Minat dan Hasil Belajar Materi Sistem Pernapasan Pada Siswa Kelas XI IPA SMAK ST. Darius Larantuka. (Skripsi tidak diterbitkan). FKIP Universitas Sanata Dharma, Yogyakarta

Darwis (2014) Upaya Meningkatakan Aktivitas Dan Hasil Belajar Fisika Melalui Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Students Teams Achievement Divisions (STAD) Peserta Didik Kelas XII IPA3 SMA Negeri 4 Sinjai. Jurnal Pendidikan Fisika Dan Terapannya, 2(1), 4-5.

Dasopang, Muhammad. D (2017) Belajar Dan Pembelajaran. Jurnal Kajian Ilmu-Ilmu Keislaman, 3(2), 342-243.

Dimyati & Mudjiono (2004). Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: PT. Rineka Cipta.

Dian (2011) Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 1(2), 2-3.

Endaningsih (2010). Peningkatan Hasil Belajar Biologi Dengan Pendekatan Kooperatif Tipe Students Teams Achievement Divisions (STAD) Pada Siswa Kelas XI-IPA 1 SMA 97 Jakarta. Jurnal Formatif, 1(2), 11-12.

Ermi (2015) Penggunaan Metode Diskusi Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Materi Perubahan Sosial Pada Siswa Kelas XII SMA Negeri 4 Pekanbaru. Jurnal Sorot, 10(2), 159-160.

Fitriana (2019) Penerapan Model Discovery Learning Pada Pembelajaran IPA Materi Tekanan Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Kependidikan, 5(2), 12-13.

Gumantan, A., Muhfud, I. & Yuliandra, R (2020) Pengembangan Aplikasi Pengukuran Tes Kebugaran Jasmani Berbasis Jasmani. Jurnal Ilmu Keolaragaan, 19(2), 196-197.

Hidayati, N (2016) Pembelajaran Discoveri Disertai Penulisan Jurnal Belajar Untuk Meningkatkan Kemampuan Kerja Ilmiah Siswa Kelas VIII. Negeri SMP Negeri 1 Probolinggo. Penelitian pendidikan IPA, 1(2), 53-54.

Indah (2013) Penggunaan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Students Teams Achievement Divisions (STAD) Dapat Meningkatkan Aktivitas Siswa Dan Hasil Belajar Serta Kinerja Guru Di Kelas Di SD Negeri Jatilaba 01 Kecamatan Margasari Kabupaten Tegal Kabupaten Tegal. Bahan Ajar Tahun Ajaran 2013/2014. Jurnal Pendidikan, 4(1), 20-21.

Istiana (2015) Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Discovery Learning Untuk Meningkatkan Aktivitas Dan Prestasi Belajar Poko Bahsan Larutan Penyangga Pada Siswa Kelas XI IPA Semester II SMA Negeri 1 Ngemplak Tahun Pelajaran 2013/2014. Jurnal Pendidikan Kimia, 4(2), 9-11.

Lestari & Hudaya. (2018). Pengaruh Waktu Belajar Dan Minat Belajar Terhadap Belajar Matematika. Jurnal Formatif, 3(2), 117-118.

Lubis, N.& Harahap, H (2017) Pembelajaran Kooperatif Tipe Students Teams Achievement Divisions (STAD). Jurnal As-Salam, 1(1), 98-99.

Masluchah (2013). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 1(2), 2-3.

Maesaroh, S. (2013). Peranan Metode Pembelajaran Terhadap Minta Dan Prestasi Belajar Pendidikan Agama Islam. Jurnal Kependidikan, 1(1), 151-152.

Maria (2013) Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Students Teams Achievement Divisions (STAD) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas X SMK Negeri 3 Boyolangu Pada Standar Kompetensi Menerapkan Keselematan Dan Kesehatan Kerja (K3). Jurnal Pendidikan Teknik Elektro, 2(2), 2-3.

Megasari, R. (2014). Peningkatan Pengelolaan Saran Dan Prasarana Pendidikan Untuk Meningkatan Kualitas Pembelajaran Di SMPN 5 Bukittinggi. Jurnal Administrasi Pendidikan, 2(1), 636-831.

Muhlisin (2018). Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Students Teams Achievement Divisions (STAD) Untuk Meningkatkan Keaktifan Dan Hasil Belajar PDTO Siswa Kelas X TSM Di SMK Muhammadiyah 1 Bambanglipuro. (Skripsi tidak Diterbitkan). Fakultas Teknik Otomotif Universitas Negeri Yogyakarta, Yogyakarta.

Muliana (2018). Model-Model Pembelajaran Inovatif. Journal Of Pedagogy, 1(1), 54-64.

Nurdin & Munzir. (2019). Pengaruh Lingkungan Belajar Dan Kesiapan Belajar Terhadap Prestasi Belajar Ilmu Pengetahuan Sosial. Jurnal Ilmiah Kependidikan, 6(3), 247-254.

Nurhasanah, S (2016) Minat Belajar Sebagai Determinan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 1(1), 129-130.

Nuria, E. T & Hamdani (2017). Penerapan Pembelajaran Kooperatif Tipe Students Teams Achievement Divisions (STAD) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Materi Pesawat Sederhana Di SMP. Jurnal Pendidikan, 3(2), 3-4.

Oemar, H. (2015). Kurikulum dan Pembelajaran. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Ramadhan, I. (2021) Penggunaan Metode Problem Based Learning Dalam Meningkatkan Keaktifan Belajar Siswa Pada Kelas XI IPS 1. Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(3), 87-88.

Ramli (2017) Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Students Teams Achievement Divisions (STAD) Pada Mata Pelajaran Kimia Di Madrasah Aliyah. Jurnal Lantanida, 5(1), 12-13)

Roihah (2017). Peningkatan Hasil Belajar IPS Menerapakan Model Kooperatif Tipe Students Teams Achievement Divisions (STAD) Kelas IV SD Pontianak Tenggara. (Skripsi Tidak Diterbitkan). FKIP Universitas Tanjungpura Pontianak, Pontianak.

Rahmi (2019) Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Students Teams Achievement Divisions (STAD) Dan Kemmapuan Awal Siswa Terhadap Kompetensi Belajar Biologi Siswa Kelas XI IPA SMAN Bonjol. Jurnal Genta Mulia, 10(1), 20-21.

Rusman (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Students Teams Achievement Divisions (STAD)Dan Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Pendidikan Kewarganegaraan. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 3(1),23.

Rosmi, F. (2017:94). Penerapan Model Pembelajaran Langsung Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas III SD Negeri 003 Pulau Jambu. Jurnal Pajar (Pendidikan dan Pengajaran), 1(2), 161-167.

Sardinah, T. & Noviyanti, A (2012) Relevansi Sikap Ilmiah Siswa Dengan Konsep Hakikat Sains Dalam Pelaksanaan Percobaan Pada Pembelajaran IPA Di SDN Kota Banda Aceh. Jurnal Pendidikan Serambi Ilmu, 13(2), 71-72.

Sudjana (2015:51) Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Students Teams Achievement Divisions (STAD) Dan Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Pendidikan Kewarganegaraan. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 3(1),23.

Sasminta (2014) Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Students Teams Achievement Divisions (STAD) Terhadap Hasil Belajar Chest Pass Pada Permainan Bola Basket Studi Pada Siswa Kelas VII SMP Negeri 5 Sidoarjo. Jurnal Pendidikan Olaraga Dan Kesehatan, 1(3), 526-531.

Setyosari (2014). Menciptakan Pembelajaran Yang Efektif Dan Berkualiatas. Jurnal Inovasi dan Teknologi, 1(1), 21-22.

Siregar, S., Holila, A., & Harahap, M. S (2019). Efektivitas Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Students Teams Achievement Divisions (STAD) Terhadap Kemampuan Komuikasi Matematis Siswa Di SMA Negeri 2 Padang Bolak. Mathematic Education Journal, 2(3), 83-84. Retrieved from http://journal.ipts.ac.id/index.php/MathEdu

Slameto (2013). Belajar dan faktor-faktor yang mempengaruhi. Jakarta: Rineka Cipta.

Sudarma, I K., Sukarmini, N.N., & Suharsono, N (2016). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Students Teams Achievement Divisions (STAD) dan Motivasi Berprestasi Terhadap Hasil Belajar Ekonomi Kelas X SMA Negeri 1 Manggis. Jurnal Pendidikan Ganesha, 6.

Sugiyanto, Armanto, D., & Harahap, M. (2014). Perbedakan Penerapan Model Pemebelajaran Kooperatif Tpe Jigsaw Dan Stad Ditinjau Dari Kemampuan Penalran Dan Komunikasi Matematis Siswa SMA. Jurnal Didakdik Matematika, 1(1), 118-119.

Suparman, Rosita, W., & Susilawati Djamrut (2014). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Students Teams Achievement Divisions (STAD) Untuk Meningkatkan Aktivitas Dan Hasil Belajar IPA Pada Konsep Pencemaran Lingkungan. Jurnal Bioedukasi, 3(1), 296-297.




DOI: https://doi.org/10.21107/jps.v10i2.19999

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Jurnal Pena Sains Indexed by:

Directory of Open Access Journals                       Home         Find in a library with WorldCat                   Related image

 

 

 

 

 Creative Commons License

Jurnal Pena Sains is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License. Copyright © 2014 Science Education Program Study, University of Trunojoyo Madura.