PENGETAHUAN ECOLABEL DI INDONESIA VERSUS PENGETAHUAN ECOLABEL DI NEGARA MAJU YANG BERPENGARUH PADA NIAT DAN KEPUTUSAN PEMBELIAN
Abstract
The deterioration of our environment has increased people’s environmental awareness these days. This awareness act can be done through the procurement of certified products as ecolabeling and provides knowledge on ecolabeling. Each country has their own individual preferences in ecolabeling policy. Also, consumers in Indonesia and in other developed countries have different knowledge about it. Thus, creating differences in purchase intentions and purchasing decisions on ecolabelled products. In Indonesia, the knowledge of ecolabel is still low while it is high in other developed countries. The effect of low knowledge about ecolabeling is a lack of awareness of environmental damage and the level of purchase intention and purchase intention and decisions. Government plays an active role in the public’s knowledge about ecolabelling.
Keywords
Full Text:
PDF (Bahasa Indonesia)References
Adil, A. 2015. Pengaruh Pengetahuan Tentang Lingkungan, Sikap pada Lingkungan, dan Norma Subjektif Terhadap Niat Pembelian Green Product. Jurnal Ekonomi dan Kewirausahaan,103, hal. 122-128.
Andini, N. 2015. Pengaruh Green Marketing, Brand Awareness Dan Attitude Terhadap Purchase Intention Air Minum Dalam Kemasan Merek Ades (Studi Pada Masyarakat di Kota Semarang). Skripsi. Universitas Diponegoro.
Bram D. 2013. Produk Ekolabel Sebagai Informasi Perlindungan Konsumen dan Lingkungan dalam Rezim Perdagangan Internasional. Law Review, 15(2), hal. 119-133.
Christantyawati, N. 2014. Penerapan Konsep Eco Labeling dan Green Marketing sebagai Strategi Branding Komunikasi dalam Image Produk Ramah Lingkungan. E-Journal Fakultas Ilmu Komunikasi Universitas Dr. Soetomo Surabaya.
Dinu, V., Schileru, I., & Atanase, A. 2012. Attitude of Romanian Consumers Related to Products’ Ecological Labelling. Amfiteatru Economics, 14(31), hal. 8-24.
European Commission. 2016. Diakses dari ec.europa.eu/environment/ecolabel/ pada tanggal 28 Maret 2016.
Green Council. 2016. Diakses dari www.greencouncil.org/eng/index.asp pada tanggal 28 Maret 2016.
Green Seal. 2016.Diakses dari www.greenseal.org pada tanggal 28 Maret 2016.
Hainmueller, J.,& Hiscox, M. J. 2015. Buying Green? Field Experimental Tests of Consumer Support for Environmentalism. Social Science Research Network, pp. 1-29.
Horne, R. E. 2009. Limits to labels: The role of eco-labels in the assessment of product sustainability and routes to sustainable consumption. International Journal of Consumer Studies, 33, pp. 175-182.
Indonesia, Undang Undang Tentang Pangan, UU No.7 Tahun 1996, Pasal 30.
Indonesia Green Product. 2014. Diakses dari www.indonesiagreenproduct.com pada tanggal 28 Maret 2016.
Jaolis, F. 2011, Profil Green Consumers Indonesia: Identifikasi Segmen dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Perilaku Pembelian Green Products. Jurnal Mitra Ekonomi dan Manajemen Bisnis, 2(1), hal. 18-39.
Jayanti, N.D., Srikandi, K.,& Fransisca, Y. 2013. Analisis Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Green Purchasing. Fakultas Ilmu Administrasi Universitas Brawijaya.
Keles, I., & Bekimbetova, T. 2013. Measuring Attitudes towards ‘Green’ Purchases: A Study of University Students in Kyrgyzstan. Universal Journal of Industrial and Business Management, 1 (2), pp. 46-49.
Khan, J. M. 2013. A study on Consumers attitudes towards Green marketing and Green Products. International Journal of Advanced Trends in Computer Science and Engineering, 2(6),pp. 258-268.
Komite Akreditasi Nasional. 2004. Pedoman Umum Akreditasi dan Sertifikasi Ekolabel. Diakses darihttp://www.kan.or.id pada tanggal 28 Maret 2016.
Kotler, P., & Keller, K. L. 2010. Manajemen Pemasaran, Alih Bahaa Benyamin Molan, Jakarta: Indeks.
Mohammed, E. D., &Xavier,F. 2010. The determinants of managers’ green marketing behavior. Journal of Sustainable Touris, 18(2), pp. 157-174.
Polonsky, M. J., Rosenberger III P. J., dan Ottman, J. 1998. Developing Green Products: Learning from Stakeholders, Journal of Marketing and Logistics, 10(1),pp. 22-43.
Putri, P. T. A. P., Sukaatmadja, I. P. G., and Suprapti, N. W. S. 2015. Peran Sikap dalam Memediasi Pengaruh Pengetahuan Tentang Lingkungan Terhadap Niat Membeli Produk Hijau Pendingin Udara Merek LG Di Denpasar. E- Jurnal Manajemen Universitas Udayana, hal. 558-574.
Rangkuti, R. R.,& Eka, S. 2014. Pengaruh Social Influence dan Lifestyle Terhadap Niat Membeli pada Carrefour. E-Jurnal Manajemen Universitas Udayana.
Rashid, N.R. N. A. 2009. Awareness of Eco-label in Malaysia’s Green Marketing Initiative. International Journal of Business and Management, 4(8),pp. 132-141.
Rejeki, D. S., Fauzi, A., & Yulianto, E. 2015. Pengaruh Green Marketing pada Keputusan Pembelian dan Implikasinya Terhadap Loyalitas Pelanggan (Studi Pada Pelanggan Produk Ramah Lingkungan Kentucky Fried Chicken (Kfc) Gerai Royal Plaza, Surabaya). Jurnal Administrasi Bisnis (JAB), 26(1).
Retnawati, B. B. 2011. Peningkatan Nilai Merek-Merek Asli Indonesia dengan Green Branding. Dinamika Sosial Ekonomi, 7(1), hal. 1-9.
Septifani, R., Achmadi, F., &Santoso, I. 2014. Pengaruh Green Marketing, Pengetahuan dan Minat Membeli terhadap Keputusan Pembelian. Jurnal Manajemen Teknologi, 13(2), hal. 201-218.
Setyadewi, N. M., & Widowati, T. P. 2015. Kajian Penerapan Ekolabel pada Produk Industri Kulit Di Indonesia. Prosiding Seminar Nasional Kulit, Karet, dan Plastik ke-4 Yogyakarta.
Shen J. 2012. Understanding the Determinants of Consumers’ Willingness to Pay for Eco-Labeled Products: An Empirical Analysis of the China Environmental Label. Journal of Service Science and Management, 5, pp. 87-94.
SIRIM QAS International. 2016. Diakses dari www.sirim-qas.com.my pada tanggal 28 Maret 2016.
Situmorang, R. J. 2011. Pemasaran Hijau yang Semakin Menjadi Kebutuhan dalam Dunia Bisnis. Jurnal Administrasi Bisnis, 7(2), hal. 131-142.
Sumarsono,&Giyatno, Y. 2012. Analisis Sikap dan Pengetahuan Konsumen terhadap Ecolabelling serta Pengaruhnya pada Keputusan Pembelian Produk Ramah Lingkungan, Performance, 15(1),hal. 70–85.
Zaman, A. U., Miliutenko, S., & Nagapetan, V. 2010. Green marketing or green wash? A comparative study of consumers’ behavior on selected Eco and Fair trade labeling in Sweden. Journal of Ecology and the Natural Environment, 2(6), pp. 104-111.
DOI: https://doi.org/10.21107/kompetensi.v10i2.3519
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2018 Bobby Oktavian Susilo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.