Pengaruh Tanggung Jawab dan Keadilan Terhadap Kepuasan Pembeli (Studi Kasus PT. Mitra Pinastika Mustika Gresik)
Abstract
This study aims to find out: (1) The effect of responsibility on customer satisfaction at PT. Mitra Pinastika Mustika Kebomas Gresik. (2) Effect of justice on consumer satisfaction at PT. Mitra Pinastika Mustika Kebomas Gresik. (3) The effect of responsibility and justice simultaneously on cunsumer satisfaction at PT. Mitra Pinastika Mustika Kebomas Gresik. This study uses a quantitative approach, with the research instrument in the form of a questionnaire. This study randomly collected 70 respondents. Test the validity of the instrument using the product moment while the reliability test uses Cronbach Alpha. The analysis technique used is hypothesis testing. The results of the study found that (1) the variable responsibility (X1) partially had a significant effect on customer satisfaction (Y) as evidenced by the value obtained by tcount X1 of 7.411 and ttable of 1.667. (2) responsibility variable (X2) partially has a significant effect on cunsumer satisfaction (Y) as evidenced by the value obtained by tcount X2 of 4.936 and ttable of 1.667. While the variables of responsibility (X1) and justice (X2) simultaneously have a significant influence on cunsumer satisfaction (Y). This is evidenced by the Fcount value of 85.862> Ftable of 3.13.
Keywords: Responsibility, Justice, Consumer Satisfaction
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Albari, 2013, Pengaruh Dimensi Keadilan Pelayanan Terhadap minat Berperilaku Ulang, Jurnal Siasat Bisnis, Volume 17, No 2, Juli.
Bertens, K, 2013, Pengantar Etika Bisnis, Edisi Revisi, Jakarta : Kanikus.
Ghozali, Imam, 2011, Aplikasi Analisis Multifatiate Dengan Program SPSS, Semarang : Badan Penerbit Universitas Diponegoro.
Iswara,Yoga,Made,Agus,Suprapti,Sri,Wayan,NiSuasana,Gede,Ketut,Agung,Gusti,I 2016, Pengaruh Presepsi Keadilan Dalam Pemulihan Layanan Terhadap Kepuasan Wisatawan Pasca Penanganan Keluhan, Jurnal Ekonomi Dan Bisnis, ISSN 2337-3067.
Kasmir, 2006, Etika Customer Servis, Cetakan Ke Dua, Jakarta : PT.Raja Grafindo Persada
Kotler, Philip, 2000, Manajemen Pemasaran, Jakarta : PT.Perhallindo
Mahmudah,Nur,Arianto,Mukhamad,2014, Analisis Kepuasan Konsumen Di JatirosoCatering Service, Jurnal Bisnis, Manajemen & Perbankan, Volume 1, No 2, September.
Marjuni,H, Safel, Fitri,Nurul, 2016, Pengaruh Sikap Kedisiplinan Dan Kejujuran
Peserta Didik Terhadap Hasil Belajar Biologi, Jurnal Biotek, Volume 4, No 1, Juni.
Mintardjo,M.O,Christoffel, Lumanaw,Bode, Pancayoga,Robert, 2017, Pengaruh Kualitas Pelayanan Dan Corporate Social Redpomsibility Terhadap Kepuasan Konsumen PT.Galesong Mandiri Branch Kairagi Manado.
Muhammad, Ali, 2004. Psikologi, Jakarta : Bumi Aksara
Muslich, Mohammad, 2004, Manajemen Keuangan Modern, Analisis Perencanaan dan Kebijakan. Cetakan Pertama, Jakarta : Bumi Aksara
Mustari, Mohamad, 2014, Nilai Karakter Refleksi Untuk Pendidikan, Cetakan Ke Satu, Jakarta : PT.Rajagrafindo Persada.
Nugraheni,Setyani, 2017, Penerapan Pembelajaran Kewiurausahaan Berbasis Etika Bisnis Untuk Meningkatkan Kejujuran Siswa Kelas XI Perbankan SMK Cendekia Madiun, Jurnal Studi Sosial, Volume 2, No 2, Desember.
Nurhadi dan Prakoso,Bayu, 2017, Pengaruh Kualitas Layanan Terhadap Kepuasan Konsumen Dalam Memakai Jasa Percetakan Embong Anyar Di Gresik, Jurnal Bisnis Indonesia, Volume 8, No 1 April.
Nuryana,Ida dan Fauzan, 2014, Pengaruh Penerapan Etika Bisnis Terhadap Kepuasan Pelanggan Warung Bebek H.Slamet Di Kota Malang, Jurnal Modernisasi, Volume 10, No 1, Februari.
Priansa, Juni Doni, 2017 , Perilaku Konsumen dalam Persaingan Bisnis Kontemporer, Bandung :Alfabeta
Royanto,R.M,Lucia, 2018, Karakter Disipilin, Penghargaan, Dan Tanggung Jawab Dalam Kegiatan Ekstrakulikuler, Jurnal Sains Psikologi, Jilid 7, No 1, Maret.
Saraswita,Intan,Putu, Yasa,Kerti,Nyoman,Ni, 2017, The Effect Of Perceived Justice OnCustomer Satisfaction And Loyalty At Bank BPD Bali, Jurnal International Multidisciplinary Education And Research, Volume 2, ISSN 2455-4588.
Silalahi, 2010, Metode Penelitian Sosial Kuantitatif, Bandung : Alfabeta.
Silalahi, 2012, Metode Penelitian Sosial Kuantitatif, Bandung : Alfabeta.
Sugiyono, 2014, Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D, Cetakan Kedua Puluh Enam, Bandung : Alfabeta.
Sugiyono, 2015, Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D, Cetakan Kedua Puluh Tujuh, Bandung : Alfabeta.
Sugiyono, 2016, Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D, Cetakan Kedua Puluh Delapan, Bandung : Alfabeta
Sugiyono, 2018, Metode Penelitian Kuantitatif,Kualitatif,dan R&D, Cetakan Ketiga Puluh, Bandung : Alfabeta.
Suharso,Pudjo, Suyadi,Bambang, Musayana, 2017, Kepuasan Konsumen Di Pasar Mimbaan Kecamatan Panji Kabupaten Situbondo, Jurnal Pendidikan Ekonomi, Volume11, No 2.
Shabri,M, Amri, Kesuma,Eka, 2015, Pengaruh Kualitas Layanan Terhadap KepuasanPelanggan Pada Sultan Hotel Banda Aceh, Jurnal Manajemen, Volume 4, No 4, November.
Widyartono,Agustinus, Tyra,Josephine,Maria, Sarjono,Andreas, 2017, Pengaruh Keutamaan Etika Bisnis Terhadap Kepuasan Pelanggan Rumah Makan Pempek Di Palembang, Jurnal Keuangan Dan Bisnis, Tidak diterbitkan
Yu Qian Zhu, Huon-Gee Chen.2012. “Service Fairness and Customer Satisfaction In Internet Banking”. Internet Research Volume 22, No 4.
DOI: https://doi.org/10.21107/kompetensi.v18i1.25244
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 Muhammad Faizin Siti Aminah
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.