ANALISIS FATIGUE PADA STRUKTUR KAPAL PENANGKAP IKAN 30 GT

- Budianto

Abstract


Masyarakat Indonesia yang mata pencaharian sebagai nelayan, memerlukan kapal dan peralatan penangkap ikan yang cukup memadai.  Untuk itu perlu dilakukan pengembangan teknologi pada kapal penangkap ikan yang murah, kuat dan modern. Sehingga dikembangkan kapal penangkap ikan dengan kapsitas 30 GT dengan bahan fiberglass. Yang mana bahan fiberglass memiliki kemudahan dalam proses pembentukan lambung dan proses penyambungan bagian-bagian kapal penangkap ikan yang akan dikembangkan tersebut. Pada saat ini kapal fiberglass yang telah banyak dibuat atau dikembangkan di Indonesia memiliki banyak kekurangan, diantaranya kebocoran disambungan dan  mudah pecah akibat besarnya ombak yang menimpa. Akibat yang ditimbulkan oleh beban-beban yang bekerja tersebut, akan membentuk sebuah bending moment yang  harus mampu diterima oleh struktur kapal penangkap ikan 30 GT tersebut. Dimana modulus struktur kapal penangkap ikan 30 GT tersebut yang akan dirancang, harus memiliki tegangan yang terjadi mampu menahan akibat bending moment dan tidak boleh melebihi dari batas tegangan yang diijinkan. Selanjutnya didapatkan umur kelelahan kapal FRP tersebut, dihitung dari principle stress dari MEH untuk mendapatkan nilai SCF dan diplotkan kedalam kurva S-N. Maka didapatkan umur kekuatan kapal lebih dari 10 tahun. Hal ini dilihat dari hasil damage ratio juga menghasilkan nilai yang cukup baik.

 

STRUCTURE ANALYSIS OF FATIGUE IN 30 GT FISHING VESSEL

Indonesian society living as fishermen, need adequate fishing vessels and equipment. It is necessary for the development of the technology on board fishing vessels that are cheap, powerful and modern. Thus developed fishing vessels with capacities of 30 GT with fiberglass. Fiberglass material which has facilities in the process of forming the hull and the process of joining the parts of fishing vessels be developed. At this time of fiberglass boats that have been produced or developed in Indonesia has many deficiencies, including leakage in the join and easily broken due to the high waves. Consequences caused by the burdens of the work, will form a bending moment to be able to be accepted by the structure of the 30 GT fishing vessel. Where modulus structure of the 30 GT fishing vessel will be designed, it should able to withstand tension due to bending moment and shall not exceed the limit allowable tension. Subsequently obtained the fatigue life of the FRP vessels, calculated on the principle stress of MEH to get the value of SCF and plotted into the S-N curve. So we found the age of the ship strength more than 10 years. It is seen from the results of the damage ratio also produces a fairly good value.

Keywords: Loading, Strength, Stress, Fatigue


References


Brady, J. E. (1982). General Chemistry, Principle and Structure. Canada: John Wiley & Sons, Inc.

Hayler, W. B. (2003). American Merchant Seaman's Manual. Cornell Maritime Press. ISBN 0-87033-549-9.

International Maritime Organization (2002). "International Convention on Tonnage Measurement of Ships, 1969". International Maritime Organization. Diakses pada 23 Maret 2008.

Kim, J. K. (1998). Engineered Interfaces in Fiber Reinforced Composites. Elsevier.

Lehmann (1995), Simulation of main engine exitation Force in global analyses, RINA, London.




DOI: https://doi.org/10.21107/jk.v9i2.1590

Refbacks



Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.




 INDEXED BY: