Hubungan Dukungan Sosial dengan Minat Belajar Pada Anak Jalanan Di Save Street Child

Dwi Prasetyo, Amanda Pasca Rini

Abstract


This research aims to determine whether or not there is a positive and significant relationship between social support and interest in learning among street children at Save Street Child. The method designed for this research includes quantitative research. The population in this study was taken from students from the Save Street Child community. The sampling technique used in this research was the Purposive Sampling technique, the number of samples in the study was 80 children. Data collection in this research used a Linkert model scale, namely a scale of social support and interest in learning. The results of product moment correlation using SPSS version 21.0 of this research show that social support is positively and significantly related to street children's interest in learning at Save Street Child. This is proven by an r value of 0.255, and a significance value of 0.022<0.05. The hypothesis states that there is a relationship between social support and interest in learning among street children at Save Street Child. The higher the level of social support, the higher the child's interest in learning.

 

Keywords : Social Support, Interest in Learning, Street Children

 


Full Text:

PDF

References


Haryati N. (2015). Hubungan Minat Belajar Dengan Prestasi Belajar matematika Siswa Kelas V SD Se-Gugus Wonokerto Turi Sleman Tahun Ajaran 2014/2015. Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar Jurusan Pendidikan Pra Sekolah dan Sekolah Dasar Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Yogyakarta. Diunduh https://journal.student.uny.ac.id/index.php/pgsd/article/view/1164/1037 pada tanggal 13 Mei 2016

Setyaningrum, A. (2015). Pengaruh Dukungan Sosial Orang Tua Terhadap Motivasi Berprestasi Siswa Kelas V Sekolah Dasar di Gugus Hasanudin Kabupaten Cilacap Tahun Ajaran 2014/2015. Progam Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar Jurusan Pendidikan Pra Sekolah dan Sekolah Dasar Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Yogyakarta. diunduh https://journal.student.uny.ac.id/index.php/pgsd/article/view/1203/1075 pada tanggal 16 Juli 2016

Parama., P.,P.,S & Pande.,L.,K.,A.,S. 2018. Hubungan Antara Dukungan Sosial dan Self Efficacy dengan Tingkat Stress pada Perawat di Rumah Sakit Umum Pusat Sanglah. Jurnal Psikologi Udayana. ISSN: 2354 5607.Tarigan,. M. 2018.

Tarigan, M. (2018). Hubungan Dukungan Sosial Dengan Subjective Well-Being Pada Remaja Yang Memiliki Orang Tua Tunggal. Jurnal Diversita. ISSN- 2461-1263.

Bani, S., Hsanpour, S., & Mohammadalizadeh, S., Mirghafourvand, M., Salimi, R., Iranzad, I. 2018. Social Support During Pregnancy and its Relationship with Antropometric Indicates at Birth adn Postnatal Depression in Irian Women. Journal of Family Medicine. Vol. 16. I 4, April 2018. https://doi:10.5742/mewfm. 2018.93357.

Krisna, A,A,G, P., Ari, N, M, W,. 2018. Hubungan Dukungan Sosial dengan Motivasi Belajar Siswa di SMA Negeri Bali Mandara. Jurnal Psikologi Udayana. ISSN: 2354 5607.

Muhhibin Syah. Psikologi Pendidikan. Bandung: PT Remaja Rosda Karya. 2006

Sardiman, AM. Interaksi dan motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: Raja Grafindo

Persada. 2001.

Asyafiq S. 2016. Berbagai Pendekatan dalam Pendidikan Nilai dan Pendidikan Kewarganegaraan. Jurnal Dimensi Pendidikan dan Pembelajaran. 4(1): 29-37.

Kharisma N. 2015. Pengaruh Motivasi, Prestasi, Belajar, Status Sosial Ekonomi Orang Tua dan Lingkungan Teman Sebaya Terhadap Minat Melanjutkan Pendidikan ke Perguruan Tinggi pada Kelasa XII Kompetensi Keahlian Akuntansidi SMK Negeri Se-Kota Semarang Tahun Ajaran 2014/2015. (Skripsi tidak diterbitkan): Universitas Negeri Semarang.

M Dalyono. (2009). Psikologi Pendidikan. Jakarta: PT Rineka Cipta.

____________. (2003). Psikologi Belajar. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Nana Syaodih Sukmadinata. (2013). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: PT

Remaja Rosdakarya.

Slameto. 2015. Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta.Rineka Cipta

Nirawati, Deska dkk. (2018). Pengaruh Sekolah Anak Jalanan terhadap Peningkatan Motivasi Belajar Anak Jalanan (Studi Kasus Sekolah Masjid Terminal, Depok, Jawa Barat). Prosiding Seminar dan Diskusi Nasional Pendidikan Dasar

Senja, Rachim dan Darwis (2015). Pemberdayaan Anak Jalanan Melalui Rumah Perlindungan Anak. Prosiding Riset dan PKM, volume 2.

Winarsih, Amsri. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Tematik dan Metode Bermain untuk Meningkatkan Minat dan Hasil Belajar Matematika Pada Materi Ajar ”Perkalian Bilangan Dua Angka” Siswa Kelas II SDN Dukuh mencek 03 Kabupaten Jember. Jurnal Edukasi. http://doi:10.19184/jukasi.v4il.50




DOI: https://doi.org/10.21107/jscl.v2i2.25754

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


VISITORS

 

FLAG COUNTER

Flag Counter

STATCOUNTER

web statistics

 

SITEMAP

Journal of Social, Culture, and Language

Jl. Raya Telang, Telang, Kecamatan Kamal, Kabupaten Bangkalan, Provinsi Jawa Timur 69162

Handphone: +6281356287310

E-mail: jscl@trunojoyo.ac.id