Profil Kemampuan Matematika Anak Usia Dini Melalui Learning to Think Different

Titin Faridatun Nisa', Muhammad Busyro Karim

Abstract


This study aims to determine the profile of early childhood math skills in learning to think different. The type of this research is explorative research with qualitative approach. This research results will be analyzed by using qualitative analysis. The results showed that the profile picture of early childhood math ability in the group of children with below average ability had similarities with the average group in logical and symbolic thinking ability with the categories evolving as expected. As for the ability to think critically the same, that category began to grow. A group of children with below average skills has problem-solving skills with the category beginning to develop, while the group of children with average ability including the category evolves according to expectations.

Keywords


Ability of Mathematics, Early Childhood, Learning to Think Different

Full Text:

PDF

References


Ayuningtyas, N. dan Endah B., R. 2013. Proses Berpikir Siswa SMP dalam Menyelesaikan Soal Higher Order Thinking Pada Materi Aljabar. Surabaya: UNESA. Dipublikasikan pada Prosiding Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika Unesa 2013.

Idris, M., H. 2015. Stategi Pembelajaran yang Menyenangkan. Jakarta Timur: Luxima.

Ismail. 2013. Identifikasi Keterampilan Berpikir Kritis dan Hubungannya dengan Keterampilan Metakognitif pada Siswa SMP dalam Menyelesaikan Soal-soal Berpikir Kritis Masalah Matematika. Surabaya: UNESA. Dipublikasikan pada Prosiding Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika Unesa 2013.

Nisa’, T. F., Karim, M. B., & Mayangsari, D. 2016. Membangun Karakter Anak Usia Dini Melalui Pembelajaran Math Character. Jurnal PEDAGOGIA, 5 (2): 113-124

Putra, N. dan Dwilestari, N. 2013. Penelitian Kualitatif PAUD. Jakarta: Rajawali Pres.

Siswono, T. Y. E. 2008. Model Pembelajaran Matematika Berbasis Pengajuan dan Pemecahan Masalah untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif. Surabaya: Unesa University Press

Soedjadi, R. 2000. Kiat Pendidikan Matematika di Indonesia. Surabaya: Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi Departemen Pendidikan Nasional

Suhartiningsih, I., Budhojo, K., & Sutansi. Peningkatan Kemampuan Kognitif Melalui Kegiatan Bermain Lompat Angka Berantai Pada Anak Kelompok A TK Dharma Wanita Lirboyo Kota Kediri. Jurnal PAUD, 1 (2): 75-79

Sujiono, Y., N. 2013. Konsep Dasar Pendidikan Anak Usia Dini. Jakarta Barat: Indeks

Suparno, P. 2001. Teori Perkembangan Kognitif Jean Piaget. Yogyakarta: Kanisius

Suyadi. 2010. Psikologi Belajar Pendidikan Anak Usia Dini. Yogyakarta: Pedagogia.

Tim Redaksi Noura Books. 2016. FUNtastic Learning with Nabil & Naura. (Angka). Jakarta Selatan: Noura Books PT Mizan Publika (Anggota IKAPI)


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2018 Jurnal PG-PAUD Trunojoyo : Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Anak Usia Dini

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Lisensi Creative Commons

Jurnal PG PAUD Trunojoyo : Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Anak Usia Dini by http://journal.trunojoyo.ac.id/pgpaudtrunojoyo is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Sekretariat:
Program Studi PG PAUD, Fakultas Ilmu Pendidikan
Universitas Trunojoyo Madura.

Jl. Raya Telang PO BOX 2 Kamal, Bangkalan, Jawa Timur 69162
Telp. (031)3014239/ Fax. (031)3011506

View My Stat