THE APPLICATION OF ROLE PLAYING MODEL IN SOCIAL LEARNING ON GRADE IV STUDENTS’ AT SUNGAI HITAM ELEMENTARY SCHOOL

Nanda Farira, Andriana Sofiarini, Tio Gusti Satria

Abstract


This study aims to determine completeness of student learning outcomes after the application of role playing model in Social learning on grade IV students at Sungai Hitam Elementary School. The method used in this research is Pre-Experimental Design. The population in this study is all grade IV of Sungai Hitam Elementary School. The research sample was taken using simple random sampling technique. Data collection techniques in the study using the test. Then the data were analyzed using the t-test. Based on the results of research and discussion it is known that the average value () of pre-test is 40,12 and the average value () of post-test is 77,71. The collected data is then analyzed using the t-test obtained tcount (3,34) > ttable (1,75). It can be concluded that the learning outcomes of grade IV students’ at Sungai Hitam Elementary School after the application of role playing model in Social learning completed significantly.


Keywords


Application, role playing, social learning

Full Text:

PDF

References


Ahmadi, K.I & Amri, S. (2011). Metode Pembelajaran IPS Terpadu: “Analisis Kritis tentang Metode, Strategi, Evaluasi, dan Media Pembelajaran Bidang Studi Sejarah, Geografi, Ekonomi, Sosiologi, Antropologi dan Isu Pembelajaran IPS Terpadu”. Jakarta: Prestasi Pustaka Karya.

Arikunto, Suharsimi. (2013). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.

Ariyana, Y., Pudjiastuti, A., Bestary, R., Zamroni. (2018). Buku Pegangan Pembelajaran Berorientasi Pada Keterampilan Berpikir Tingkat Tinggi.

Darmadi. (2017). Pengembangan Model Metode Pembelajaran dalam Dinamika Belajar Siswa. Yoyakarta: Deepublish.

Fathurrohman, Muhammad. (2016). Model-Model Pembelajaran Inovatif: Alternatif Desain Pembelajaran yang Menyenangkan. Jogjakarta: Ar-Ruzz Media.

Hamdayana, Jumanta. (2017). Model dan Metode Pembelajaran Kreatif dan Berkarakter. Bogor: Penerbit Ghalia Indonesia.

Jakni. (2016). Metodologi Penelitian Eksperimen Bidang Pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Jihad, A & Haris, A. (2012). Evaluasi Pembelajaran. Yogyakarta: Multi Pressindo.

Kurniasih, I. & Sani, B. (2016). Ragam Pengembangan Model Pembelajaran: untuk Peningkatan Profesionalitas Guru. Jakarta: Kata Pena.

Mariyaningsih, N. & Hidayati, M. (2018). Bukan Kelas Biasa: Teori dan Praktik Berbagai Model dan Metode Pembelajaran Menerapkan Inovasi Pembelajaran di Kelas-Kelas Inspirtif. Surakarta: Kekata Publisher.

Ngalimun. (2014). Strategi dan Model Pembelajaran. Yogyakarta: Aswaja Pressindo.

Nurdyansyah & Fahyuni, F.E. (2016). Inovasi Model Pembelajaran: Sesuai Kurikulum 2013. Sidoarjo: Nizamia Learning Center.

Purbiyanti, D.E., Wasino & Nuryatin, A., (2017). Keefektivan Penerapan Model Role Playing dan Storytelling terhadap Aktivitas dan Hasil Belajar IPS. JPE, 6 (1), 57-64, E-ISSN: 2502-4515.

Rusman. (2011). Model-Model Pembelajaran: Mengembangkan Profesionalisme Guru. Jakarta: PT Rajagrafindo Persada.

. (2017). Belajar dan Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Kencana.

Sari, E.Y., Suastiaji, B.I. & Permata, L. (2016). Pengaruh Penggunaan Model Role Playing dengan Media Video terhadap Hasil Belajar IPS (Studi Eksperimen pada Siswa Kelas V SD Islam Al-Gontory Tulungagung). PENA SD (Jurnal Penddikan dan Pembelajaran Anak Sekolah Dasar), 2 (1), 23-37, E-ISSN: 2477-8486.

Slameto. (2010). Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: PT Rineka Cipta.

Suhada, Idad. (2017). Konsep Dasar IPS. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Sulaemi, Eem. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Bermain Peran (Role Playing) pada Mata Pelajaran llmu Pengetahuan Sosial untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas III di SD Negeri Setragalih Kecamatan Cibogo Kabupaten Subang. BIORMATIKA Jurnal Ilmiah FKIP Universitas Subang, 4(1) 2461-3961, ISSN: 2461-3961.

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

. (2017). Statistika untuk Penelitian. Bandung: Alfabeta.

Suprihatiningrum, Jamil. (2016). Strategi Pembelajaran: Teori dan Aplikasi. Jogjakarta: Ar-Ruzz Media.

Susanto, A. (2013). Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

. (2016). Pengembangan Pembelajaran IPS Di Sekolah Dasar. Jakarta: Prenadamedia Group.

Syarifudin, dkk. (2010). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Diadit Media.

Tarigan, Arleni. (2016). Penerapan Model Pembelajaran Role Playing Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS Siswa Kelas III SD Negeri 013 Lubuk Kembang Sari Kecamatan Ukui. Jurnal Primary Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Riau, 5 (3), ISSN: 2303-1514.

Trianto. (2010). Model Pembelajaran Terpadu: Konsep, Strategi, dan Implementasinya dalam Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP). Jakarta: Bumi Aksara.

Wahyuni, I., Slameto & Setyanigtyas, W.E. (2018). Penerapan Model PBL Berbantuan Role Playing untuk Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar IPS. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 2 (4), 356-363, E-ISSN: 2549-6174.

Widya, R. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Role Playing untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS Siswa Kelas IV SDN 183 Pekanbaru. Prossiding Seminar Nasional Pendidikan Guru Sekolah Dasar, hal. 80-93. ISBN: 978-623-91681-0-0, DOI: http://dx.doi.org/10.33578/psn.v1i1.7783




DOI: https://doi.org/10.21107/widyagogik.v8i2.8944

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Widyagogik : Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Sekolah Dasar

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License
Widyagogik : Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Sekolah Dasar 
by Universitas Trunojoyo Madura is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
ISSN 2541-5468 (Online)  and ISSN 2303-307X(Print) 
Email: widyagogik@trunojoyo.ac.id

Indexed by: