TPACK Integration Strategies in Elementary Mathematics Instruction
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Agustina, S. Z., Nuryani, N., & Dewi, R. S. (2023). Rancangan dan Penerapan Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK) dalam Pembelajaran di Sekolah Dasar. Journal on Education, 6(1), 9288-9294. https://doi.org/10.55868/jeid.v2i1.97
Angeli, C., & Valanides, N. (2009) Epistemological and methodological issues for the conceptualization, development, and assessment of ICT–TPCK: Advances in technological pedagogical content knowledge (TPCK). Computers & Education, 52(1), 154–168. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2008.07.006
Creswell, J. W., & Poth, C. N. (2018). Qualitative Inquiry and Research Design: Choosing Among Five Approaches (4th ed.). SAGE Publications.
Dewi, S. K., Ekawati, R., & Dewi, R. S. I. (2025). Efektifitas Model Pembelajaran PjBL di Sekolah Dasar. JURNAL PENDIDIKAN DASAR PERKHASA: Jurnal Penelitian Pendidikan Dasar, 11(1), 193-204. https://doi.org/10.31932/jpdp.v11i1.4268
Faradilla, H., & Putra, A. (2024). Technological, Pedagogical, And Content Knowledge (Tpack) Mahasiswa Tahun Ketiga Calon Guru Matematika. Jurnal Silogisme: Kajian Ilmu Matematika Dan Pembelajarannya, 9(1), 27-41. https://doi.org/10.24269/silogisme.v9i1.8951
Farida, A., Kirana, A., & Suratni, S. (2024). Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik Melalui Pendekatan TPACK Pada Materi Trigonometri Di Kelas XI-3 SMAN 6 Surabaya. Jurnal Pendidikan Matematika dan Integrasinya, 3(2).
Fitria, A., & Mustika, D. (2024). Kemampuan Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK) Guru di Sekolah Dasar. Aulad: Journal on Early Childhood, 7(1), 43-52. https://doi.org/10.31004/aulad.v7i1.582
Hamdani, H. N. A., & Susanto, H. (2024). Implementasi Filosofi Pendidikan Melalui Technological Pedagogical and Content Knowledge (TPACK) Pada Pembelajaran Matematika. Jurnal MIPA dan Pembelajarannya (JMIPAP), 4(6), 4-4.
Hanik, E. U., Puspitasari, D., Safitri, E., Firdaus, H. R., Pratiwi, M., & Inayah, R. N. (2022). Integrasi Pendekatan tpack (technological, pedagogical, content knowledge) guru sekolah dasar sikl dalam melaksanakan pembelajaran era digital. Journal of Educational Integration and Development (JEID), 2(1), 15-27. https://doi.org/10.24853/fbc.8.1.47-60
Hardanti, P., Murtinugraha, R. E., & Arthur, R. (2024). Studi Literatur: Pemanfaatan Pendekatan TPACK (Technological, Pedagogical, And Content Knowledge) pada Pengembangan E-Modul Pembelajaran. Jurnal Teknologi Pendidikan, 1(3), 11-11. https://doi.org/10.35706/sjme.v9i1.96
Irdalisa, P. Djukri.(2020). Implementation of technology-based guided inquiry to improve tpack among prospective biology teachers. International Journal of Instruction, 13(2), 33-44. https://doi.org/10.29333/iji.2020.1323a
Lestari, D., Sudirman, S., & Turmuzi, M. (2024). Penerapan Pendekatan TPACK (Technological Pedagogical Content Knowledge) Berbasis HOTS Pada Pembelajaran Matematika di SDN 2 Sumbawa Besar. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 9(2), 1120-1126. https://doi.org/10.29303/jipp.v9i2.2271
Maulida, B. A., & Mufidah, L. (2024). Pengaruh Penggunaan Teknologi TPACK dalam Meningkatkan Minat Belajar Matematika Peserta Didik SD Kelas 4. SEMNASFIP. https://doi.org/10.17977/um065.v4.i6.2024.24
Melati, C. Y., Juandi, D., & Jupri, A. (2025). Analisis TPACK dalam Pembelajaran Matematika pada Materi Turunan Fungsi Aljabar dengan Dukungan WhatsApp. SJME (Supremum Journal of Mathematics Education), 9(1), 15-27. https://doi.org/10.35706/sjme.v9i1.96
Mishra, P., & Koehler, M. J. (2006) Technological Pedagogical Content Knowledge: A Framework for Teacher Knowledge. Teachers College Record, 108(6), 1017–1054. https://doi.org/10.1111/j.1467-9620.2006.00684.x
Mulyasa, E. (2013). Menjadi Guru Profesional: Strategi Meningkatkan Kualifikasi dan Kualitas Guru di Era Global. Remaja Rosdakarya.
Octaviana, S., Setiawan, Y., Pgsd, J., Kristen, U., & Tengah, J. (2019). Meningkatkan minat belajar kelas IV sekolah dasar menggunakan media powerpoint berdasarkan kerangka kerja TPACK. Jurnal Pendidikan Tambusai, 3(5), 1150-1159.
Puspitasari, R. (2022). Implementasi Strategi TPCK dalam Pembelajaran Matematika Kelas Rendah SD. Jurnal Pendidikan Dasar Nusantara, 7(1), 45–56.
Rahma, F. I., Yumnah, S., & Rokim, R. (2024). Analisis Kemampuan TPACK (Technological, Pedagogical, and Content Knowledge) Guru Matematika melalui Rencana Pelaksanaan Pembelajaran. Dawuh Guru: Jurnal Pendidikan MI/SD, 4(1), 31-46. https://doi.org/10.35878/guru.v4i1.1087
Rosyid, A., & Jupri, A. (2024). Studi Observasi Technological Pedagogical Content Knowledge Guru Matematika Sekolah Menengah Pertama Pada Materi Luas Permukaan Kerucut. Jurnal Perspektif, 8(2), 188-200. https://doi.org/10.15575/jp.v8i2.281
Sari, C. P. (2024). Penerapan Model PBL Kombinasi Pendekatan TPACK Media Interaktif Meningkatkan Keterampilan Memecahkan Masalah Serta Hasil Belajar. Jurnal Pendidikan Sosial Dan Konseling, 2(1), 45-52.
Shulman, L. S. (1986) Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational Researcher, 15(2), 4–14. https://doi.org/10.3102/0013189X015002004
Yin, R. K. (2018). Case Study Research and Applications: Design and Methods (6th ed.). SAGE Publications
Yurinda, B., & Widyasari, N. (2022). Analisis technological pedagogical content knowledge (TPACK) guru profesional dalam pembelajaran matematika di sekolah dasar. FIBONACCI: Jurnal Pendidikan Matematika Dan Matematika, 8(1), 47-60.
DOI: https://doi.org/10.21107/widyagogik.v13i2.30501
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2025 Riandi Marisa, Yulia Santi

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.