Analysis of The Need for Developing PJOK Modules Containing Traditional Games

Ana Naimatul Jannah, Tyasmiarni Citrawati

Abstract


The purpose of this research is to analyze the need for developing PJOK modules that incorporate traditional games. This research uses a descriptive qualitative method oriented towards product development. The subjects of this research are 12 teachers and 188 students. Research data were obtained from the completion of observation sheets and questionnaires regarding the needs of teachers and students for the development of PJOK modules incorporating traditional games in elementary schools. The result of this research is the need for a PJOK module based on traditional games, viewed from the aspects of regional potential, student interest, environmental availability, learning objectives, and the necessity of supporting modules.


Keywords


Module; PJOK; Traditional games

Full Text:

PDF

References


A’la, M. (2019). Penguatan Karakter Toleransi Melalui Permainan Tradisional Dalam Pembelajaran PJOK di Sekolah Dasar. MAGISTRA: Media Pengembangan Ilmu Pendidikan Dasar dan Keislaman, 10(2), 130-145

Aisyah, E. S. N., Hardini, M., & Riadi, B. (2021). Peran Teknologi Dalam Pendidikan Agama Islam Pada Globalisasi Untuk Kaum Milenial (Pelajar). Alphabet Jurnal Wawasan Agama Risalah Islamiah, Teknologi dan Sosial, 1(1), 65-74.

Al Aslamiyah, T., Setyosari, P., & Praherdhiono, H. (2019). Blended Learning dan Kemandirian Belajar Mahasiswa Teknologi Pendidikan. Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 2(2), 109-114.

Ardiansyah, R., Corebima, A. D., & Rohman, F. (2016). Analisis kebutuhan pengembangan bahan ajar perubahan materi genetik pada matakuliah genetika di universitas negeri malang. In Seminar Nasional Pendidikan dan Saintek (pp. 749-752).

Ardin, A. (2021). Pengaruh Media Daring Terhadap Kepuasan Belajar Siswa Pada Masa Pandemi Covid 19 Di SMPN 35 Bekasi. JURNAL PENDIDIKAN, 30(3), 377-386.

Asdiniah, E. N. A., & Lestari, T. (2021). Pengaruh Media Sosial Tiktok terhadap Perkembangan Prestasi Belajar Anak Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(1), 1675-1682.

Ashadi, K., Andriana, L. M., & Pramono, B. A. (2020). Pola aktivitas olahraga sebelum dan selama masa pandemi covid-19 pada mahasiswa fakultas olahraga dan fakultas non-olahraga. Jurnal SPORTIF: Jurnal Penelitian Pembelajaran, 6(3), 713-728.

Bharata, W., & Widyaningrum, P. W. (2021). The Mediating Effect of Smartphone Addiction on Students' Academic Performance. Jurnal Manajemen (Edisi Elektronik), 12(3), 412-428.

Burhaein, E. (2017). Aktivitas fisik olahraga untuk pertumbuhan dan perkembangan siswa SD. Indonesian Journal of Primary Education, 1(1), 51-58.

Deviana, T. (2018). Analisis Kebutuhan Pengembangan Modul Pembelajaran Berbasis Kearifan Lokal Kabupaten Tulungagung Untuk Kelas V SD Tema Bangga Sebagai Bangsa Indonesia. Jurnal Pemikiran Dan Pengembangan Sekolah Dasar (JP2SD), 6(1), 47-56.

Gustiawati, R., Fahrudin, F., Kurniawan, F., & Indah, E. P. (2019). Pengembangan Pendekatan Evaluasi the Most Significant Change Technique Dalam Pembelajaran Pendidikan Jasmani Olahraga Dan Kesehatan. Multilateral: Jurnal Pendidikan Jasmani dan Olahraga, 18(2).

Hanief, Y. N. (2017). Membentuk gerak dasar pada siswa sekolah dasar melalui permainan tradisional. JOURNAL OF SPORTIF, 1(1), 60-73.

Hartoto, M., Mulyono, D., & Syafutra, W. (2021). Pengembangan modul pembelajaran atletik berbantuan QR code. Edu Sportivo: Indonesian Journal of Physical Education, 2(1), 51-60.

Hasanah, U. (2021). Implementasi Nilai-Nilai Pancasila di Kalangan Generasi Millenial Untuk Membendung Diri Dari Dampak Negatif Revolusi Indutri 4.0. Pedagogy: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 8(1), 52-59.

Haumahu, C. P., Rampisela, T., & Wenno, Y. H. (2021, April). Pengembangan Modul Pembelajaran Permainan Tradisional Untuk Meningkatkan Aspek Sosioemosional Anak Kelas 3 Sekolah Dasar. In Prosiding Seminar Nasional Bimbingan dan Konseling Universitas Pattimura (Vol. 1, No. 1).

Indrayasa, K. A., Adi, I. P. P., & Dartini, N. P. D. S. (2021). Pengembangan Modul Pembelajaran Tematik Pjoktema Diriku Pada Peserta Didik Kelas 1 SD Di Kecamatan Buleleng. Jurnal Kejaora (Kesehatan Jasmani Dan Olah Raga), 6(1), 108-113.

Nataliya, P. (2015). Efektivitas penggunaan media pembelajaran permainan tradisional congklak untuk meningkatkan kemampuan berhitung pada siswa sekolah dasar. Jurnal Ilmiah Psikologi Terapan, 3(2), 343-358.

Nordin, M. H. (2020). Permainan Tradisional dalam Pembelajaran Pendidikan Jasmani Olahraga dan Kesehatan (PJOK) di MIN 1 Banjar Kabupaten Banjar.

Nurcahyo, P. J., & Budi, D. R. (2021). Fundamental Movement Skills: Identifikasi Keterampilan Gerak Dasar Olahraga Pada Siswa. Jurnal Kejaora (Kesehatan Jasmani Dan Olah Raga), 6(2), 265-270.

Purba, R. A., Tamrin, A. F., Bachtiar, E., Makbul, R., Rofiki, I., Metanfanuan, T., ... & Ardiana, D. P. Y. (2020). Teknologi Pendidikan. Yayasan Kita Menulis.

Purwaningtyas, P., Dwiyogo, W. D., & Hariyadi, I. (2017). Pengembangan modul elektronik mata pelajaran pendidikan jasmani, olahraga, dan kesehatan kelas XI berbasis online dengan program Edmodo. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 2(1), 121-129.

Putrantana, A. B. (2017). Pembentukan Karakter Siswa Sekolah Dasar Melalui Permainan Tradisional Pada Pendidikan Jasmani, Olahraga & Kesehatan. In Seminar Nasional Pendidikan Olahraga (Vol. 1, No. 1, pp. 235-241).

Rachmawati, N., Muhyi, M., & Wiyarno, Y. (2020). Pengembangan Permainan Olahraga Tradisional untuk Meningkatkan Nilai Peduli dalam Pembelajaran Pendidikan Jasmani Olahraga dan Kesehatan di Sekolah. Jurnal Pendidikan Kesehatan Rekreasi, 6(2), 125-137.

Rofiq, M. (2013). Pengembangan modul pembelajaran teori outdoor education pada mata pembelajaran pendidikan jasmani olahraga dan kesehatan siswa kelas V semester II SDN Duren 01 Klakah Kabupaten Malang (Doctoral dissertation, Universitas Negeri Malang).

Rossandy, I. D. (2011). Pengembangan Modul Pendidikan Jasmani. SKRIPSI Jurusan Pendidikan Jasmani dan Kesehatan-Fakultas Ilmu Keolahragaan UM.

Saputra, S. Y. (2017). Permainan tradisional vs permainan modern dalam penanaman nilai karakter di sekolah dasar. ELSE (Elementary School Education Journal): Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 1(1).

Setiawan, A., Muhyi, M., & Wiyarno, Y. (2021). Pengembangan Program Daily Physical Activity (DPA) Melalui Permainan Tradisional Pada Pembelajaran PJOK di Kelas V SDN Kebraon Surabaya. Jendela Olahraga, 6(1), 175-188.

Suryadinatha, B. M. (2021). Pengembangan Modul Pembelajaran PJOK Berbasis Tematik Terpadu Untuk Peserta Didik Kelas 1 SD pada Tema Kegemaranku Di Kecamatan Buleleng (Doctoral dissertation, Universitas Pendidikan Ganesha).

Syafriadi, S., Kusuma, L. S. W., & Yusuf, R. (2021). Integrasi Permainan Tradisional Dalam Metode Pembelajaran Praktik untuk Meningkatkan Minat Belajar PJOK. Reflection Journal, 1(1), 14-21.

TIANA, H. K. (2021). Pengembangan Modul Permainan Bola Tembak Pada Mata Pelajaran Pjok (Doctoral dissertation, UIN Raden Intan Lampung).

UM, W. D. P. (2021). Pengembangan modul elektronik mata pelajaran Pendidikan Jasmani, Olahraga, dan Kesehatan (PJOK) kelas XI berbasis online dengan program Edmodo/Purwaningtyas. SKRIPSI Mahasiswa UM.

Wardika, I. N. (2019). Penerapan Permainan Tradisional untuk mengatasi kejenuhan Belajar PJOK. Journal of Education Action Research, 3(3), 231-237.

Widyastuti, A., Mawati, A. T., Yuniwati, I., Simarmata, J., Pakpahan, A. F., Ardiana, D. P. Y., ... & Inayah, A. N. (2020). Pengantar Teknologi Pendidikan. Yayasan Kita Menulis.




DOI: https://doi.org/10.21107/widyagogik.v11i4.26396

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Salsa Bela Sal

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License
Widyagogik : Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Sekolah Dasar 
by Universitas Trunojoyo Madura is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
ISSN 2541-5468 (Online)  and ISSN 2303-307X(Print) 
Email: widyagogik@trunojoyo.ac.id

Indexed by: