Development of Guidance and Counseling Modules to Improve Students' Further Education Planning

Zulfikar Fadhlullah, Firman Firman, Netrawati Netrawati

Abstract


This paper aims to explain the development of guidance and counseling modules to improve student continuing education planning. In 2021 there will still be 87% of Indonesian students making the wrong choice of major. This can have a negative impact on students during the lecture process and can even end in dropping out. And in the future can increase the number of unemployed. The method used in this paper is library research (Library Research). Through this research, it can be concluded that the development of guidance and counseling modules can be a source of information for students in improving students' further education plans so that there are no mistakes in choosing majors in tertiary institutions later.

Keywords


Students; Modules; Planning; Further Education

Full Text:

PDF

References


ABKIN. (2013). Panduan Umum Pelayanan Bimbingan dan Konseling.Jakarta: (Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

A Muri Yusuf. (2013). Metode Penelitian Kualitatif, Kuantitatif dan Penelitian. Gabungan (Pertama). Jakarta: Renika Cipta.

Arsyad, A. (2011). Media Pendidikan. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Atmosudirdjo, Prajudi. (2003). Teori Administrasi. Jakarta: STIALAN

Carole Wade dan Carol Tavris. (2007). Psikologi, Alih Bahasa Widyasinta. Jakarta: Erlangga.

Dariyo, Agoes. (2004). Psikologi Perkembangan Dewasa Muda. Jakarta: Grasindo.

Dharma, S. (2008). Penelitian Modul, Kompetensi Penelitian dan Pengembangan.Jakarta: Depdiknas.

Diri. Analitika: Jurnal Program Studi Magister Psikologi Pascasarjana Universitas Medan Area, 7(2), 99–104. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.31289/analitika.v7i2.824

Duvall, E.M. (2011). Marriage and Family Development. New York: Harper Roe

Fahri, Zulfikar.(2021). 87 persen mahasiswa RI salah jurusan: detikedu . https://www.detik.com/edu/detikpedia/d-5828770/87

Fikri, M. (2018). Pengembangan Modul bimbingan dan Konseling untuk Mengurangi Social Anxiety Narapidana Remaja. Thesis. Program Bimbingan dan Konseling Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Padang.

Gall, M. D., Gall, J. P., & Borg, W. R. (2007). Educational Research: an Introduction. New York: Pearson.

Gunawan Ary H. (2010). Sosiologi Pendidikan: Suatu Analisa Sosiologi Tentang BerbagaiProblem Pendidikan: Jakarta: Rineka Cipta

Harahap. (2014, February 25). Retrieved from okezone.com MNC: http://news.okezone.com/read/2022/12/13/373/945961/duh-87-mahasiswaindonesia-salah-jurusan

Hurlock, Elizabeth B. (2011). Psikologi Perkembangan: Suatu Pendekatan Sepanjang RentangKehidupan, Erlangga: Jakarta

Intani, F.S., & Surjaningrum, E.R. (2010). Coping Strategy pada Mahasiswa Salah Jurusan. Fakultas Psikologi Universitas Airlangga Surabaya. Insan Vol. 12 No. 02.

Moonagusta, B. F. (2013). Pengunaan Bahan Ajar Modul untuk Meningkatkan Kemampuan Mmebaca, Menulis dan Berhitung bagi Warga Belajar Keaksaran Fungsional (Penelitian Tindakan pada Program Keaksaran Funsional di Lembaga Permasayarakatan Klas I Lowokwaru Malang). Jurnal Pengunaan Bahan Ajar Modul untuk Meningkatkan Kemampuan Mmebaca, Menulis dan Berhitung bagi Warga Belajar Keaksaran Fungsional (Penelitian Tindakan pada Program Keaksaran Funsional di Lembaga Permasayarakatan Klas I Lowokwaru Malang)/Bintang Fajar Moonagusta.

Nursalim, M. (2005). Pengembangan Media Bimbingan dan Konseling. Jakarta: Indeks.

Prayitno. (2004). Pedoman Khusus Bimbingan dan Konseling. Jakarta: Direktorat Jenderal Pendidikan Dasar dan Menengah, Departemen Pendidikan Nasional.

Prayitno & Amti, Erman. (2004). DasarDasar Bimbingan dan Konseling. (Cetakan Ke-2). Jakarta: PT Rineka Cipta

Prayitno. (2009). Wawasan Profesional Konseling. Padang: UNP.

Rahdiyanta, D. (2012). Teknik Penyusunan Modul. Diunduh dari http://staff.uny.ac.id/sites/default/files/penelitian/dr-dwi-rahdiyanta-mpd/20- teknik-penyusunan-modul.pdf

Rahmadani, C. S. M. 2014. Hubungan antara Sense of Humor dengan Stress Akademik pada Siswa Kelas Akselerasi SMA Negeri 1 Bireun (Doctoral dissertation, Universitas Medan Area)

Rahmawati, W. K. 2017. Efektivitas Teknik Restrukturisasi Kognitif untuk Menangani Stres Akademik Siswa. Jurnal Konseling Indonesia, 2(1).

Santayasa, I. W. (2009). Metode Penelitian Pengembangan dan Teori Pengembangan Modul. Makalah Disajikan dalam Pelatihan bagi para Guru TK, SD, SMP, SMA dan SMK di Kecamatan Nusa Peninda Kabupaten Klungkung. Jurnal Pusat Penelitian Universitas Pendidikan Ganesha, Klungkung, 12-14 Januari.

Santayasa, I. W. (2009). Metode Penelitian Pengembangan dan Teori Pengembangan Modul. Makalah Disajikan dalam Pelatihan bagi para Guru TK, SD, SMP, SMA dan SMK di Kecamatan Nusa Peninda Kabupaten Klungkung. Jurnal Pusat Penelitian Universitas Pendidikan Ganesha, Klungkung, 12-14 Januari.

Santrock, J W. (2007). Remaja Edisi 11 Jilid 2. Jakarta : Erlangga

Setiawan. (2013). Salah Jurusan. Retrieved from http://agungjk.tumblr.com/

Slameto. 2015. Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya.Jakarta: Rineka Cipta

Sudjana, N. I. (2004). Penelitian dan Penelitian Pendidikan. Bandung: Sinar Baru.

Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung:Alfabeta.

Sukardi, D, K., & Kusmawati, N. (2008). Proses Bimbingan dan Konseling di Sekolah. Jakarta: Rineka Cipta.

Suprianta, mamat. (2011). Bimbingan dan Konseling Berbasis Kompetensi. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Widya Warta: Perilaku Disiplin Siswa di Sekolah. Jurnal Ilmiah,1(XXXV).Retrievedfromhttp://portal.widyamandala.ac.id/jurnal/index.php/warta/article/view/49




DOI: https://doi.org/10.21107/widyagogik.v10i2.18813

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Zulfikar Fadhlullah, Firman Firman, Netrawati Netrawati

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License
Widyagogik : Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Sekolah Dasar 
by Universitas Trunojoyo Madura is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
ISSN 2541-5468 (Online)  and ISSN 2303-307X(Print) 
Email: widyagogik@trunojoyo.ac.id

Indexed by: