Efforts to Improve Student Learning Activities Using the Quantum Learning Model Theme of Events in Life Class V SD 101911 Sidodadi Batu 8 Pagar Merbau

Sartika Eka Putri, Ahmad Landong

Abstract


This study aims to: (1) determine the results of student learning activities before learning by using the Quantum Learning model on the theme of life events in class V SD Negeri 101911 Sidodadi Batu 8 Deli Serdang. (2) knowing the efforts to increase student learning activities using the Quantum Learning model on the theme of events in life in class V SD Negeri 101911 Sidodadi Batu 8 Deli Serdang. Based on the results of observations and tests filled out by students, it can be concluded that teachers have been able to maintain and improve the implementation of teaching and learning activities using the Quantum Learning model and learning video media. This is based on the results of observations which show an increase with the improvement of teaching and learning activities based on observer observations. Student learning activities have also increased, this can be seen from the increase in the average percentage of student learning activities, namely in cycle I 68% to 91% in cycle II. It can be concluded that the percentage of student learning activities using the Quantum Learning model and learning video media in cycle II has increased by 41%. The percentage of implementation of the Quantum Learning model using video reaches 89% in teacher (researcher) activities in carrying out learning in the classroom.

Keywords


Quantum Learning Model; Student Learning Activities; Learning Videos

Full Text:

PDF

References


Ade, Sanjaya. 2011. Model-model Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara.

Adilah, Nida.2017.Perbedaan Hasil Belajar IPA Melalui Penerapan Metode Mind Map dengan Metode Ceramah.Indonesian Journal of Primary Education,1 (1),99-100.

Anggara, A., & Rakimahwati, R. (2021). Pengaruh Model Quantum learning terhadap Aktivitas dan Hasil Belajar Peserta Didik dalam Pembelajaran Tematik di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(5), 3020-3026.

Arikunto. (2010). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Bumi Aksara.

Baharuddin & Wahyuni, E.N.(2015).Teori Belajar & Pembelajaran.Yogyakarta:Ar-Ruzz Media.

Bobbi dePorter, dkk. 2005. Quantum Teaching. Bandung:Kaifa.

Djenawa, A. (2020). Penerapan model pembelajaran quantum learning untuk meningkatkan hasil belajar IPA peserta didik kelas V sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Flobamorata, 1(1), 22-30.

Emawati, I. R., Burhendi, F. C. A., Harahap, N., & Sugianta, S. (2020). Efektifitas Model Pembelajaran Quantum Learning di Tinjau dari Metakognitif Fisika Siswa Di SMAN 48 Jakarta. Jurnal Pendidikan Fisika, 8(1), 24-32.

Hafizhah, I., Wardana, I. A., & Setiabudi, D. I. (2022). EFEKTIVITAS PENGGUNAAN MODEL PEMBELAJARAN QUANTUM LEARNING DALAM UPAYA MENINGKATKAN KEMAMPUAN PSIKOMOTORIK PADA PELAJARAN MATEMATIKA. Jurnal Riset Sosial Humaniora dan Pendidikan, 1(1), 11-21.

Hakim, R., & Nirwana, H. (2022). Studi Literatur: Quantum Learning Sebagai Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. eductum: Jurnal Literasi Pendidikan, 1(2), 390-401.

Herman. (2013). Pengaruh Quantum Learning Terhadap Hasil Belajar Ditinjau Dari Motivasi Belajar. 3(2),178–191.

Indrayani, K. A. A., Pujani, N. M., & Devi, N. P. L. (2019). Pengaruh Model Quantum Learning Terhadap Peningkatan Hasil Belajar Ipa Siswa. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Sains Indonesia (JPPSI), 2(1), 1-11.

Lede, M. (2020). Peningkatan Aktivitas Dan Hasil Belajar IPA Menggunakan Model Quantum Learning Pada Siswa Kelas 4A SDI Bhoanawa 1. Ekspektasi: Jurnal Pendidikan Ekonomi, 5(2), 103-110.

Lisnawati, L., Suryaningsih, S., & Muslim, B. (2020). Penerapan Model Quantum Learning Sebagai Upaya Menurunkan Kejenuhan Belajar Siswa Dalam Mempelajari Kimia. Jambura Journal of Educational Chemistry, 2(1), 18-27.

Martinis Yamin, 2007. Kiat Membelajarkan Siswa. Jakarta. Gaung Persada Press dan Center for Learning Innovation (CLI).

Masliani, S. (2018). Peningkatan intelegensi dan hasil belajar siswa melalui pembelajaran fungsi logaritma menggunakan model quantum learning. MaPan: Jurnal Matematika Dan Pembelajaran, 6(1), 70-81.

Maulidi, A. (2022). Implementasi Model Pembelajaran Quantum Learning dalam Meningkatkan Motivasi Belajar. Fakta: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2(1), 13-22.

Sadirman (2006).Interaksi dan Motivasi Belajar-Mengajar.Jakarta:PT Raja Grafindo Persada.

Sari, R. T. (2018, April). Penggunaan metode quantum learning untuk meningkatkan aktivitas belajar IPA siswa sekolah dasar. In PROSIDING SEMINAR NASIONAL LINGKUNGAN LAHAN BASAH (Vol. 3, No. 2).

Sirimeno, M. M. (2022). PENGGUNAAN METODE QUANTUM LEARNING UNTUK MENINGKATKAN MOTIVASI BELAJAR BAHASA INDONESIA SISWA SEKOLAH DASAR. Renjana Pendidikan Dasar, 2(1), 91-98.

Sugiati, I., Zainuddin, M., & Yuniawatika, Y. (2019). Peningkatan Hasil Belajar Materi Perkalian dan Pembagian Bilangan Pecahan Melalui Model Quantum Learning Tipe TANDUR. Wahana Sekolah Dasar, 27(1), 25-31.

Surel. (2015). Penerapan Metode Quantum Learning Berkarakter Pada Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan (Pkn) Siswa Kelas VI A SD Al-Falah Tropodo, (2), 161–167.

Suwandiari, N. N. (2019). PENERAPAN QUANTUM LEARNING UNTUK MENINGKATKAN AKTIVITAS BELAJAR DAN KEMAMPUAN MENULIS HASIL KARANGAN DESKRIPSI PADA SISWA KELAS IX SMP. Jurnal IKA, 17(1), 50-68.

Swandewi, N. L. P., Gita, I. N., & Suarsana, I. M. (2019). Pengaruh model quantum learning berbasis masalah kontekstual terhadap kemampuan berpikir kreatif siswa SMA. Jurnal Elemen, 5(1), 31-42.

Trisnoningsih, D. (2021). Peningkatan Kemampuan Menulis Teks Eksplanasi Menggunakan Metode Quantum Learning Berbantuan Gambar Berseri. Jurnal Educatio Fkip Unma, 7(3), 863-871.

Zahran, Ma’ruf. 2019.Quantum Learning: Spesifikasi, Prinsip, Dan Factor Yang Mempengaruhinya.2(2),145.




DOI: https://doi.org/10.21107/widyagogik.v10i2.18179

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Sartika Eka Putri, Ahmad Landong

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License
Widyagogik : Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Sekolah Dasar 
by Universitas Trunojoyo Madura is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
ISSN 2541-5468 (Online)  and ISSN 2303-307X(Print) 
Email: widyagogik@trunojoyo.ac.id

Indexed by: