Development of Hand Doll Media on Science Learning Students of Class V Elementary School 6 Srikaton

Giri Aldian, Aren Frima, Asep Sukenda Egok

Abstract


This study aims to determine the Hand Puppet Media in Science Learning Class V SD Negeri 6 Srikaton and find out how to develop a Hand Puppet Media in Science Learning Class V SD Negeri 6 Srikaton which is valid and practical. This study uses a 4-D development model. The instruments used to measure the quality of the developed hand puppet media include validation sheets and practicality questionnaires. The product of this research is in the form of hand puppets on theme 1 sub theme 1 learning 1 in class V SD Negeri 6 Srikaton. So that this study shows the results of the entire validation component of the expert team including the valid category with an average score of 0,84 for all validators. The practicality of hand puppets received a practical response with an average score of all practicality tests, which was 91,10 %, this indicates that the hand puppet media is already practical.

Keywords


4D Development; Hand Puppet Media; Science

Full Text:

PDF

References


Ainin, M. (2013). Penelitian pengembangan dalam pembelajaran bahasa Arabi. OKARA: Jurnal Bahasa dan Sastra, 7(2).

Arsyad, A.A. (2019). Media Pembelajaran. Jakarta: Rajawali Pers.

Astari, F. A., Suroso, S., & Yustinus, Y. (2018). Efektifitas Penggunaan Model Discovery Learning Dan Model Problem Based Learning Terhadap Hasil Belajar IPA Siswa Kelas 3 SD. Jurnal Basicedu, 2(1), 1-10.

Chrisyarani, D. D. (2018). Pengembangan Media Boneka Tangan dengan Metode Bercerita untuk Siswa Kelas V SDN Sudimoro 2 Kabupaten Malang. Jurnal Bidang Pendidikan Dasar, 2(1), 57-62.

Fakhrudin, A., & Inayati, A. U. (2016). Pengembangan Media Boneka Tangan pada Tema Lingkungan Kelas II SD Negeri 02 Medayu Kabupaten Pemalang. Prosiding Ilmu Pendidikan, 1(2).

Hasibuan, M. I. (2014). Model Pembelajaran CTL (Contextual Teaching and Learning). Logaritma: Jurnal Ilmu-ilmu Pendidikan dan Sains, 2(01).

Juliandari, N. K, Wirya, N., Asril, N.M., Psi, S., & Psi, M. (2015). Penerapan Metode Bercerita dengan Media Boneka Tangan untuk Meningkatkan Kemampun Menyimak pada Anak. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Undisha, 3(1).

Kholifah, S. (2018). Pengembangan e-book dengan software flipbookmaker untuk pembelajaran mata kuliah akuntansi keuangan di stekom semarang. Maksimum, 8(1), 24-32.

Kustiawan, U. (2013). Sumber dan Media Pembelajaran Anak Usia Dini. Malang: Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Malang.

Marini, K., Pudjawan, K., Asril, N. M., Psi, S., & Psi, M. (2015). Penerapan Metode Bercerita Berbantuan Media Boneka Tangan Untuk Meningkatkan Keterampilan Berbicara Anak Kelompok B3 Semester II Tahun Pelajaran 2014/2015 Di TK Budhi Luhur Sudaji. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Undiksha, 3(1).

Nashihah, D. (2017). Pengembangan media boneka tangan untuk meningkatkan kemampuan menceritakan kembali cerita anak yang didengarkan dengan menggunakan kata-kata sendiri kelas II SDN Ngadirejo 3 tahun pelajaran 2016/2017. Jurnal, Simki-Pedagogja, 1(02).

Purnama, S. (2016). Metode penelitian dan pengembangan (pengenalan untuk mengembangkan produk pembelajaran bahasa Arab). LITERASI (Jurnal Ilmu Pendidikan), 4(1), 19-32.

Risti, A. D. (2021). Pengaruh Metode Partisipatori Berbantuan Media Boneka Tangan Keluarga terhadap Peningkatan Keterampilan Berbicara (Penelitian pada Siswa Kelas II SD Negeri di Desa Banjarharjo Kecamatan Salaman Kabupaten Magelang) (Doctoral dissertation, Skripsi, Universitas Muhammadiyah Magelang).

Samatowa, U. (2017). Kesan penggunaan model inovasi Herbarium dalam pembelajaran ilmu pengetahuan alam (IPA) sekolah rendah (Doctoral dissertation, Universiti Pendidikan Sultan Idris).

Shoimin, A. (2017). 68 Model Pembelajaran INOVATIF dalam Kurikulum 2013. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Siswanti, A. (2012). Upaya Meningkatkan Kemampuan Berbicara Dengan Menggunakan Media Boneka Tangan pada Anak Kelompok B TK Pembina Cawas Kabupaten Klaten Tahun Pelajaran 2011/2012.

Solikin, I., & Amalia, R. (2019). Materi digital berbasis web mobile menggunakan Model 4D. Sistemasi: Jurnal Sistem Informasi, 8(3), 321-328.

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian dan Pengembangan. Bandung: Alfabeta.

Sulianto, J., Untari, M. F. A., & Yulianti, F. (2014). Media Boneka Tangan Dalam Metode Berceritera Untuk Menanamkan Karakter Positif Kepada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan, 15(2), 94-104.

Suragih, F. A. D. B. (2020). Pengaruh Penggunaan Media Boneka Tangan Terhadap Kemampuan Menuliskan Kembali Cerpen Dengan Kata-Kata Sendiri Pada Siswa Kelas IV SD Negeri 108306 T. Garbus Lubuk Pakam T. A 2019/2020.2020. Phd Thesis. Universitas Quality.

Susanti, R. (2017). Pengembangan Modul Pembelajaran Pai Berbasis Kurikulum 2013 di Kelas V SD Negeri 21 Batubasa, Tanah Datar. JMKSP (Jurnal Manajemen, Kepemimpinan, dan Supervisi Pendidikan), 2(2). 156-172.

Trianto. (2010). Model Pembelajaran Terpadu. Jakarta: PT. Bumi Aksara.




DOI: https://doi.org/10.21107/widyagogik.v10i1.16943

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Giri Aldian, Aren Frima, Asep Sukenda Egok

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License
Widyagogik : Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Sekolah Dasar 
by Universitas Trunojoyo Madura is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
ISSN 2541-5468 (Online)  and ISSN 2303-307X(Print) 
Email: widyagogik@trunojoyo.ac.id

Indexed by: