APPLICATION OF SOMATIC, AUDITORY, VISUALIZATION, INTELLECTUAL (SAVI) LEARNING MODELS ON SOCIAL STUDIES LEARNING OUTCOMES FOR CLASS V STUDENTS
Abstract
The background in this study is the low social studies learning outcomes of class V students. The learning model used to improve students' social studies learning outcomes is using the SAVI learning model. This study aims to determine the social studies learning outcomes of fifth grade students after the SAVI learning model was applied. The research method used is the one group pre-test-post-test method. The data of this study were collected through the pre-test and post-test scores for social studies learning outcomes with a total of 28 students, after being treated using the SAVI model, the students' initial abilities before being given treatment (pre-test) obtained an average value of 48,40 while after being given treatment (post-test) the average score of students was 78,94. This can be seen from the results of data processing using the Z test with a confidence level of 5% (α = 0.05). Seems like of 6.01 and of 1,64. This means rejected and accepted. Thus, the hypothesis proposed in this study can be accepted as true, that the application of the SAVI learning model to the Social Studies learning outcomes of Class V students is significantly complete.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Azizah, T. N., Ruminiati, & Zainuddin, M. (2018). Peningkatan Aktivitas dan Hasil Belajar IPS melalui Penerapan Model Mind Mapping Berbasis Pendekatan SAVI. Jurnal Pendidikan, 3(1), 121–124. htpp;//journal.um.ac.id./index.php/jptpp/EISSN:2502-471X
Egok, asep sukenda. (2012). Kemampuan Berpikir Kritis Dan Kemandirian Belajar Dengan Hasil Belajar Matematika. Jurnal Pendidikan Dasar, 2(2), hlm. 35-43.
Hasan, K., Mukhlisa, N., & Lestari, A. (2020). Penerapan Model Somatic Auditory Visualization dan Intelectually (SAVI) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Pada Mata Pelajaran IPS Sisa Kelas IV. Jurnal Ilmiah Ilmu Kependidikan, 4(2), 165–169.
Ifrianti, S. (2021). Implementasi Metode Bermain Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Ips Di Madrasah Ibtidaiyah. Angewandte Chemie International Edition, 6(11), 951–952., 2, 2013–2015.
Indrawan, K. A., Kristiantari, M. G. R., & Negara, G. A. O. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Somatic Auditory Visualization Intellectualy berbantuan Lingkungan Hidup terhadap Hasil Belajar IPA Siswa. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 2(1), 60. https://doi.org/10.23887/jisd.v2i1.13897
Kusumawati, S. W., & Guansyah, G. (2014). PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN SAVI UNTUK MENINGKATKAN KETERAMPILAN PEMECAHAN MASALAH DI SEKOLAH DASAR. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2(2), 2.
Mariya, D., Mastur, Z., & Pujiastuti, E. (2013). KEEFEKTIFAN PEMBELAJARAN SAVI BERBANTUAN ALAT PERAGA TERHADAP KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH Info Artikel Abstra. Jurnal of Mathematic Education, 2(2), 40–47.
Nainggolan, M., Tanjung, D. S., & Simarmata, E. J. (2021). Pengaruh Model Pembelajaran SAVI terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(4), 2617–2625. https://jbasic.org/index.php/basicedu/article/view/1235
Permatasari, E. N. (2017). Peningkatan Hasil Belajar Ipa Siswa Kelas 5 Sd Menggunakan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Tgt Berbantuan Media Gambar. Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar, 3(2), 96. https://doi.org/10.30870/jpsd.v3i2.2131
Rahayu, A., Nuryani, P., & Riyadi, A. R. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Savi Untuk Meningkatkan Aktivitas Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 4(2), 102–111.
Sarnoko, Ruminiati, & Setyosari, P. (2016). Penerapan Pendekatan Savi Berbantuan Video Pembelajaran untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar IPS Siswa Kelas IV Sdn I Sanan Girimarto Wonogiri. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 1(7), 1235–1241.
Septiana, Dian, S., & Yuneti, A. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Picture and Picture Terhadap Hasil Belajar Pada Pembelajaran Ipa. Inggau Journal Science Education, 2(1).
Subekti, B., Syaripudin, T., & Heryanto, D. (2019). PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN SAVI (Somatis, Audio, Visual) UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 4(1), 170–176.
Sugesti, I. J., Simamora, R., & Yarmayani, A. (2018). Perbandingan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Menggunakan Model Pembelajaran Savi Dan Model Pembelajaran Langsung Siswa Kelas Viii Smpn 2 Kuala Tungkal. PHI: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(1), 14. https://doi.org/10.33087/phi.v2i1.22
Sugiono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R & D. alfabeta.
Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif (I). alfabeta.
Sundayana, R. (2016). Statistika Penelitian Pendidikan. alfabeta.
Suprihatin, D., & Hariyadi, A. (2021). Peningkatan Kemampuan Menentukan Ide Pokok Melalui Model SAVI Berbasis Mind Mapping pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 7(4), 1384–1393. https://doi.org/10.31949/educatio.v7i4.1468
Sutarna, N. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Savi (Somatic Auditory Visual Intellectualy) Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas Iv Sekolah Dasar. Profesi Pendidikan Dasar, 5(2), 119. https://doi.org/10.23917/ppd.v1i2.6068
Valen, A., & Egok, A. S. (2020). Peningkatan Hasil Belajar IPS Melalui Model Student Team Achievement Division Siswa Kelas IV SD Negeri 82 Bengkulu. Inventa, 4(2), 181–189. https://doi.org/10.36456/inventa.4.2.a2593
Wijayanti, S., & Sungkono, J. (2017). Pengembangan Perangkat Pembelajaran mengacu Model Creative Problem Solving berbasis Somatic, Auditory, Visualization, Intellectually. Jurnal Pendidikan Matematika, 8(2), 110.
Wiratama, A. N. (2019). Penerapan_Media_Audio_Visual_Pada_Model_Pembelajar. Widyagogik : Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 6(2), 122–133.
Yanto, E. N. A. (2017). Penggunaan Model Pembelajaran SAVI Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar IPS Pada Siswa Kelas V SD Al Husna Kota Madiun. Ibriez : Jurnal Kependidikan Dasar Islam Berbasis Sains, 2(2), 165–174. https://doi.org/10.21154/ibriez.v2i2.33
DOI: https://doi.org/10.21107/widyagogik.v10i1.15418
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2022 Ade Elvina Nopitasari
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.