THE ROLE OF COUNSELING TEACHERS BASED ON THE CURRICULUM FREEDOM TO LEARN

Yenni Elfira, Mudjiran Mudjiran, Herman Nirwana, Yeni Karneli

Abstract


This paper aims to determine the role of guidance and counseling teachers based on the “Merdeka Belajar” curriculum. This writing uses a qualitative research method which is a literature study. The concept of the curriculum "Merdeka Belajar" is the freedom of learning for BK teachers to be free to think, innovate, and be creative. The expected evaluation is that it can provide comfort in the learning process.

Keywords


Role; BK Teacher; Free Learning Curriculum

Full Text:

PDF

References


Alaydrus, A. K. (2015). Pengembangan Profesionalisme Guru di Era Desentralisasi Pendidikan. Jurnal Studi Keislaman Dan Ilmu Pendidikan, 3(2), 163–180.

Arumsari, N. F. D. (2021). Peran guru Bk dalamMempersiapkan Siswa-Siswi Menghadapi Kurikulum Merdeka Belajar. MediKonns: Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 7(2), 1–9.

Ghufron, M. . (2018). Revolusi Industri 4.0: Tantangan, Peluang, Dan Solusi Bagi Dunia Pendidikan. Seminar Nasional Dan Diskusi Panel Multidisiplin Hasil Penelitian Dan Pengabdian Kepada Masyarakat 2018, 1(1), 332–337.

Harahap, A. C. P., & Harahap, D. P. (2021). Jurnal pendidikan dan. Jurnal Pendidikan Konseling, 11(2), 251–261.

Hartini, S., Bhakti, C. P., & Hartanto, D. (2017). Penguatan kompetensi melakukan konseling individu guru bimbing dan konseling dengan model job-embedded professional development. Prosiding Senimar Nasional Peran Bimbingan Dan Konseling Dalam Penguatan Pendidikan Karakter Universitas Ahmad Dahlan 2017, 232–240.

Ibda, H. (2018). Penguatan Literasi Baru Pada Guru Madrasah Ibtidaiyah Dalam Menjawab Tantangan Era Revolusi Industri 4.0. Journal of Research and Thought on Islamic Education (JRTIE), 1(1), 1–21. https://doi.org/10.24260/jrtie.v1i1.1064.

Indarta, Y., Jalinus, N., Waskito, W., Samala, A. D., Riyanda, A. R., & Adi, N. H. (2022). Relevansi Kurikulum Merdeka Belajar dengan Model Pembelajaran Abad 21 dalam Perkembangan Era Society 5.0. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(2), 3011–3024. https://doi.org/10.31004/edukatif.v4i2.2589.

Izza, A. Z., Falah, M., & Susilawati, S. (2020). Studi Literatur: Problematika Evaluasi Pembelajaran Dalam Mencapai Tujuan Pendidikan Di Era Merdeka Belajar. Konferensi Ilmiah Pendidikan Universitas Pekalongan 2020, 10–15. https://proceeding.unikal.ac.id/index.php/kip.

Lestari, M., Wibowo, M. E., & Supriyo. (2018). Kompetensi Profesional Guru Bimbingan dan Konseling Dalam Pelayanan Bimbingan dan Konseling. Indosesia Journal of Guindance and Counseling Theori and Applicayion, 2(4), 14–26. https://doi.org/10.30631/jigc.v1i1.2.

Manalu, J. B., Sitohang, P., Heriwati, N., & Turnip, H. (2022). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Kurikulum Merdeka Belajar. Prosiding Pendidikan Dasar, 1(1), 80–86. https://doi.org/10.34007/ppd.v1i1.174.

Natalia, K., & Sukraini, N. W. (2021). Pendekatan Konsep “Merdeka Belajar” dalam Pendidikan Era Digital. Prosiding Webinar Nasional IAHN-TP Palangka Raya, 3, 22–34.

Nursalim, M. (2020). Peran Guru BK/ Konselor Dalam Mensukseskan Program Merdeka Belajar. Prosiding Seminar & Lokakarya Nasional Bimbingan Dan Konseling 2020, 11–18.

Prayitno. (2021). Paradigma Pendidikan. BK FIP UNP.

Rahayu, R., Rosita, R., Rahayuningsih, Y. S., Hernawan, A. H., & Prihantini. (2022). Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar di Sekolah Penggerak. Jurnal Basicedu, 6(4), 6313–6319.

Ratnasari, & Neviyarni. (2021). Peran Guru BK ( Bimbingan dan Konseling ) Dalam Mensukseskan Program Merdeka Belajar. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(2), 4051–4056.

Rosadi, H. Y., & Andriyani, D. F. (2020). Tantangan Menjadi Guru BK Dengan Kurikulum Merdeka Belajar Di Masa Pandemi Covid-19. Prosiding Konferensi Ilmiah Mahasiswa Unissula (KIMU) 4, 1(69), 5–24. http://jurnal.unissula.ac.id/index.php/kimuhum/article/view/13011.

Sibagariang, D., Sihotang, H., Murniarti, E., & Indonesia, U. K. (2021). Peran Guru Penggerak Dalam Pendidikan Merdeka Belajar Di Indonesia. Dinamika Pendidikan, 14(2), 88–99.

Ulinniam, Hidayat, Ujang Cepi Barlian, & Yosal Iriantara. (2021). Penerapan Kurikulum 2013 Revisi di Masa Pandemi pada SMK IBS Tathmainul Quluub Indramayu. Jurnal Pendidikan Indonesia, 2(1), 118–126. https://doi.org/10.36418/japendi.v2i1.74/




DOI: https://doi.org/10.21107/widyagogik.v10i1.15262

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Yenni Elfira, Mudjiran Mudjiran, Herman Nirwana, Yeni Karneli

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License
Widyagogik : Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Sekolah Dasar 
by Universitas Trunojoyo Madura is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
ISSN 2541-5468 (Online)  and ISSN 2303-307X(Print) 
Email: widyagogik@trunojoyo.ac.id

Indexed by: