DEVELOPMENT OF LEARNING MEDIA PIMCA (PINTAR MEMBACA) TO HELP BEGINNING READING OF GRADE 1 SDN DUNGKEK 1

Syaihol Hadi, Ratna Novita Punggeti, Nisfil Maghfiroh Meita

Abstract


The aim of the research development is to: 1) Develop Pimca (Pintar Membaca) learning media to help students be able to begin reading; and 2) Know the response of teachers and students to the learning media pimca to help them read the beginning. This research refers to the 4D development model which includes the stages of definition, design,  development, and dissemination.  This development is only carried from the define stage,  design,  to the development  stage.  The instrument used in this research was the media design validation sheet and the feasibility of the material. The results of media design validation get a percentage of 80% of media design experts.  The validation of material feasibility gets a  percentage of  77%  of material feasibility experts and is categorized as very suitable and not revised. The product trial stage results in student responses from 5 students of grade II elementary school as subjects research trials. The results of student responses showed very good criteria, it is 94%. Meanwhile, the results of the teacher's response showed very good criteria, namely 100%. Based on the results of the research, it is concluded that the development of pimca media is suitable for use as a media for playing while learning because it has passed validation and has received good responses from students and teachers.


Keywords


Development; Media; Pimca

Full Text:

PDF

References


Adam, Steffi., Syastra (2015) „Pemanfaatan Media Pembelajaran Berbasis teknologi Informasi Bagi Siswa Kelas X SMA Ananda Batam‟, CBIS Journal, 3(2), pp. 79. Available at: http://ejournal.upbatam.ac.id

Ananda, R. and Abdillah (2018) [Pembelajaran Terpadu Karakteristik, Landasan, Fungsi, Prinsip dan Model pertama, pembelajaran terpadu. pertama. Edited by M. P. Nasrul Syakur Chaniago and M. P. Muhammad Fadhli. medan: Lembaga Peduli Pengembangan Pendidikan Indonesia (LPPPI). doi: 10.15713/ins.mmj.3.

Arsyad, Azhar. 2011. Ed. Revisi. Media Pembelajaran. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Arsyad, A. 2016. Media Pembelajaran (Rahman. A, Ed.). Jakarta: Rajawali Pers.

Asyar, Rayandra. 2012. Kreatif Mengembangkan Media Pembelajaran. Jakarta:

Gaung Persada Press.

Batul, Rika Zahroil (2018) „Pengembangan Media Pembelajaran Pohon Pintar Pada Kompetensi Dasar Menerapkan Promosi Produk Kelas X Bisnis Daring Dan Pemasaran Smk Negeri 2 Blitar‟, Jurnal Pendidikan Tata Niaga (JPTN), 6(4), pp. 192–193, Available at: http://jurnalmahasiswa.unesa.ac.id

BSNP. 2010. Undang-undang No. 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan

Nasional. Sinar Grafika. Jakarta.

Desmita. 2009. Psikologi Perkembangan Peserta Didik. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Hamalik, Oemar. 2011. Media Pendidikan. Penerbit Alumni. Bandung.

Handayani, I., Yuwono, I. and Madja, M. S. 2013. Pengembangan Media Pembelajaran Berbantuan Komputer Pada Materi Diagram Venn Untuk Siswa Kelas VII SMP. Artikel skripsi, 1(1).

Hidayati, Nurul., dan Heryanto, Nur M. (2013) „Respon Guru dan Siswa Terhadap Pembelajaran Permainan Bolavoli yang Dilakukan Dengan Pendekatan Modifikasi‟, Jurnal Pendidikan Olahraga dan Kesehatan, 1(1), pp. 104-106, Available at: http://jurnalmahasiswa.unesa.ac.id

Munir. 2012. Multimedia Konsep dan Aplikasi dalam Pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Noviana, Ana. (2018) Ensiklopedia Sains Untuk Siswa Kelas VII SMPN 1

Gapura. Sumenep: Universitas Wiraraja.

Nurkholis (2013) „Pendidikan Dalam Upaya Memajukan Teknologi‟, Jurnal Kependidikan, 1(1), pp. 25. Available at: http://ejournal.iainpurwokerto.ac.id

Ramadhan, Lubis K. (2018) „Permainan Tradisional sebagai Pengembangan

Kecerdasan Emosi Anak‟, Al-Athfal: Jurnal Pendidikan Anak, 4(2), pp.

doi: http://dx.doi.org./10.14421/al-athfal.42-05.

Romadhoni, Ringgana Rizki. (2016) Pengembangan Media Pembelajaran Papan Stik Pada Materi Operasi Hitung Perkalian Siswa Kelas II MI Al-Ikhsan Turen Kabupaten Malang. Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang. Available at: http://etheses.uin-malang.ac.id

Sofiana, N., Dp, N. Made., and Nugroho, S. E. (2012) „Pengembangan Evaluasi Peta Konsep Dalam Pembelajaran Inkuiri Pada Pokok Bahasan Kalor‟, Unnes Physics Education Journal, 1(2257), pp. 38–43.

Sudjana. 2002. Media Pembelajaran: Perannya Sangat Penting dalam Mencapai

Tujuan Pembelajaran. Yogyakarta: Gava Media.

Sugiyono. 2014. Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D). Bandung: Alfabeta.

Suyanto. 2005. Multimedia Alat untuk Meningkatkan Keunggulan Bersaing.

Yogyakarta: Penerbit ANDI

Trianto. 2010. Model Pembelajaran Terpadu. Jakarta: Bumi Aksara.

Zahroya, Isvina Unai. (2019) Pengembangan Ensiklopedia Tematik Pada Kelas III Di SDN Patean II. Sumenep: Universitas Wiraraja.




DOI: https://doi.org/10.21107/widyagogik.v9i2.14402

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Syaihol Hadi, Ratna Novita Punggeti, Nisfil Maghfiroh Meita

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License
Widyagogik : Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Sekolah Dasar 
by Universitas Trunojoyo Madura is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
ISSN 2541-5468 (Online)  and ISSN 2303-307X(Print) 
Email: widyagogik@trunojoyo.ac.id

Indexed by: