THE VALIDITY OF COMPANYING TEXTBOOK BASED ON BANGKALAN LOCAL WISDOM THE BEAUTY OF DIVERSITY IN MY COUNTRY

Atika Maulidina Hs, Agung Setyawan

Abstract


One of the criteria for educational products to be said to be feasible and can be used in the classroom is validity. This trial was conducted to measure the suitability of the product with the theory. The purpose of this study was to determine the level of validity of companion textbook products based on Bangkalan local wisdom, the theme of the beauty of diversity in my country. In this study, validity trials were carried out by experts and users with the aspects measured including material, language, textbook design, and culture. From the validity test on these aspects, the expert validity score was 87% and the user validity score was 94%. At the end of the validation stage, an average validity of 90% was obtained, indicating that the companion textbook product was very valid and suitable for use in the classroom.


Keywords


Validity, Material, Language, Textbook Design, Culture.

Full Text:

PDF

References


Akbar, S. (2017). Instrumen Instrumen Pembelajaran. Bandung: PT Pemuda Rosdakarya.

Anggraeni, N.R. (2017). Pengembangan Buku Ajar Pendamping Tema 5 Kelas 4 SD. Malang: Universitas Muhammadiyah Malang.

Anwar, M.F., Ruminiati, & Suharjo. (2017, Oktober). Pengembangan Modul Pembelajaran Tematik Berbasis Kearifan Lokal di Kabupaten Sumenep Kelas IV Subtema Lingkungan Hidupku. Jurnal Pendidikan; Teori, Penelitian, dan Pengembangan , 2(10)

Arum, T.S., & Wahyudi. (2016, September). Pengembangan Modul Pembelajaran Tematik Integratif Subtema Hubungan Makhluk Hidup Dalam Ekosistem dengan Pendekatan Ilmiah Kelas 5 SD. Jurnal Cendekia, 6(3), 239-250.

Chusna, L.N., Ekowati, D.W., & Kuncahyono. (2019, 25 Juni). Modul Pendampingan Pembelajaran Tematik Berbasis Kearifan Lokal Blitar di Kelas IV SD. Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia, 3(1), 81-92. Diperoleh dari http://ejournal.upi.edu/index.php/IJPE/index.

Faisal, M., Hotimah, Nurhaedah, AP, N., & Khaerunnisa. (2020, Oktober). Peningkatan Kompetensi Guru SD Dalam Meningkatkan Bahan Ajar Digital di Kabupaten Gowa. Jurnal Publikasi Pendidikan, 266-270. Diperoleh dari http://ojs.unm.ac.id/index.php/pubpend.

Hidayat, S. (2013). Pengembangan Kurikulum Baru. Bandung: PT Rosdakarya.

Kurniasari, D. A., Rusilowati, A., & Subekti, N. (2014). Pengembangan Buku Tambahan IPA Terpadu dengan Tema Dengar Pendapat Kelas VIII. Jurnal Pendidikan Sains Unnes, 3(2), 462-467. Diperoleh dari http://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/usej.

Mansur. (2021). Pengembangan Buku Pendamping Bahan Ajar Tematik Kelas III SD Berbasis Kearifan Lokal di Kalimantan Barat. Jurnal Pendidikan dan Kewirausahaan, 9(1), 69-84. doi: https://doi.org/10.47668/pkwu.v9iI.161.

Nilasari, E. (2016). Pengaruh Penggunaan Modul Pembelajaran Kontekstual Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 7(1), 1399-1404.

Rozhana, K.M., & Anwar, M.F. (2019). Pengembangan Modul Berbasis Wilayah Trenggalek untuk Menubuhkan Sikap Peduli Lingkungan. Jurnal Pendidikan Dasar, 3(2), 39-46. Diperoleh dari http://ejpurnal.unikama.ac.id/index.php/JBPD.

Siswanto, R. D., & Ninawati, M. (2021, Februari). Efektifitas Buku Ajar Tematik Berbasis Kearifan Lokal Terhadap Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Publikasi Pendidikan, 11(1), 36-41. Diperoleh dari http://ojs.unm.ac.id/index.php/pubpend.

situspu. (2015). Pelajaran Menulis Buku Ajar. Bandung: PT Pemuda Rosdakarya Offset.

Setiawan, B., Innatesari, D., Sabtiawan, W., & Sudarmin. (2017, April). Pengembangan Modul IPA Berbasis Kearifan Lokal untuk meningkatkan Literasi Sains Siswa. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 6(1), 49-54. Diperoleh dari http://journal.unnes.ac.id/index.php/jpiiSugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. (Sutopo, Red.) Bandung : Alfabeta . Suherli, K. (2008, 15 Juni). Keterbacaan Buku Teks Berdasarkan Pemahaman Bahasa Indonesia. Jurnal Bahasa dan Sastra , 2(8), 122-132.

Tinja, Y., Towaf, S.M., & Hariyono. (2017, September). Pengembangan Bahan Ajar Tematik Berbasis Kearifan Lokal Sebagai Upaya Pelestarian Nilai Budaya pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan; Teori Penelitian, dan Pengembangan, 2(9), 1251261.




DOI: https://doi.org/10.21107/widyagogik.v9i2.13807

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Atika Maulidina Hs, Agung Setyawan

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License
Widyagogik : Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Sekolah Dasar 
by Universitas Trunojoyo Madura is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
ISSN 2541-5468 (Online)  and ISSN 2303-307X(Print) 
Email: widyagogik@trunojoyo.ac.id

Indexed by: