COMPREHENDING ENGLISH IDIOMS: STRATEGIES USED BY INDONESIAN EFL SPEAKERS AND IMPLICATIONS FOR TEFL

Yazid Basthomi

Abstract


Artikel ini melaporkan sebuah penelitian berskala kecil yang meneliti strategi-strategi yang digunakan oleh orang Indonesia pengguna EFL dalam memahami idiom-idiom bahasa Inggris. Subyek penelitian adalah lima siswa Indonesia pengguna bahasa Inggris sebagai bahasa asing. Data dikumpulkan dengan menggunakan think-aloud protocol dimana subyek diminta untuk men-verbalkan pemikiran mereka ketika mereka berusaha untuk mengerti atau menginterpretasikan idiom-idiom tersebut. Lima idiom, yang kesemuanya ditaruh dalam konteks, diambil dari Goodale’s (1995) Collins Cobuild Idioms Workbook. Hasil akhirnya memperlihatkan bahwa pengguna bahasa Inggris non-native menggunakan suatu model heuristic dalam memahami idiom-idiom bahasa Inggris.


Keywords


TEFL, SLA, idiom bahasa Inggris, Indonesia

References


Cooper, T. 1999. Processing of idioms by L2 learners of English. TESOL QUARTERLY, 3 (2): 233-262.

Cornell, A. 1999. Idioms: an approach to identifying major pitfalls for learners. IRAL, 37 (1): 1-22.

Debyasuvarn, M. L. B. 1981. Will EIIL succeed where ESL and EFL failed? In L. E. Smith (Ed.), English for cross-cultural communication (pp. 83-93). London: Macmillan.

Fernando, C. 1996. Idioms and idiomaticity. Oxford: Oxford University Press.

Gibbs, R. W. 1993. Process and products in making sense of tropes. In A. Ortony (Ed.), Metaphor and thought (2nd Edn.) (pp. 252-276). Cambridge: Cambridge University Press.

Goodale, M. 1995. Collins cobuild idioms workbook. London: HarperCollin Publisher.

Naiman, N., Frochlich, M., Stern, H. H., and Todesco, A. 1996. The good language learner. Clevedon: Multilingual Matters, Ltd.

Olson, G. M., Duffy, S. A., and Mack, R. L. 1984. Thinking-out-loud as a method for studying real-time comprehension process. In D. E. Kieras and M. A. Just (Eds.), New methods in reading comprehension research (pp. 253-286). Hillsdale: Erlbaum Associates.

Parrott, M. 1993. Tasks for language teachers. Cambridge: Cambridge University Press.

Tickoo, M. L. 1995. Authenticity as a cultural concern: a view from the Asian English-language classroom. In M.L. Tickoo (Ed.). Language and culture in multilingual societies: viewpoints and (pp. 95-111). Singapore: SEAMEO Regional Language Centre.




DOI: https://doi.org/10.21107/prosodi.v3i2.320

Refbacks

  • There are currently no refbacks.