THE EFFECT OF ADVERSITY QUOTIENT AND ATTITUDES OF STUDENTS ON THE STUDENT'S PHYSICAL LEARNING ACHIEVEMENTS

Nor Hanifah, Abdul Salam M, Dewi Dewantara

Abstract


This ex post facto study aimed to reveal the influence of adversity quotient and attitudes students on physics learning achievement.  The population of this study was all of twelvh graders of Public Senior High School (SMAN) 10 Banjarmasin City. The sample was determined by simple random sampling. The instruments used were questionnaires. The research data were analyzed by using SPSS statistical data processing program. The results showed that adversity quotient and attitudes students were in the very high and positive category, and than had a significant effect on physics learning achievement of Public Senior High School (SMAN) 10 Banjarmasin City.

Full Text:

PDF

References


Abbas, S. (2010). Peningkatan prestasi belajar sains dengan menggunakan pendekatan kontekstual. Tesis. Program Pascasarjana Universitas Negeri Yogyakarta. Tidak dipublikasikan.

Abdullah. (2010). Pengaruh pembelajaran matematika berbantuan komputer terhadap prestasi belajar matematika. Tesis. Program Pasca Sarjana Universitas Negeri Yogyakarta. Tidak dipublikasikan.

Achdiyat, M. (2018). Sikap Cara Belajar dan Prestasi Belajar. Jurnal Ilmiah. 5(1), 49-58.

Azwar, S. (2012). Reliabilitas dan Validitas. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Bintari, P. W. N. (2011). Adversity quotient dengan prestasi akademik pada anggota peleton inti siswa SMA. Skripsi. Jakarta:Universitas Islam Indonesia.

Dharma Kesuma dkk. (2012). Pendidikan Karakter Kajian Teori dan Praktik di Sekolah. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Djamarah. (2012). Psikologi Belajar. Jakarta: PT Rineka Cipta.

Fitriani, Mela Dara. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa Kelas V Subtema Manusia dan Lingkungan. Skripsi. Bandung: Universitas Pasundan.

Hamdani. (2011). Strategi Belajar Mengajar. Bandung: Pustaka Setia.

Herbiadi, A. (2015). Hubungan antara sikap dengan hasil belajar siswa dalam mata pelajaran Fisika di SMA. Jurnal Pendidikan, 2(1), 48-56.

Leonard & Amanah, N. (2014). Pengaruh Adversity Quotient (AQ) dan Kemampuan Berpikir Kritis terhadap Prestasi Belajar Matematika. Perspektif Ilmu Pendidikan, 28(1), 55-64.

Mustaqim, A. F. (2019). True of Myself. Jakarta: Fariz AM Group.

Nas, S. (2017). Pengaruh Adversity Quotient, Motivasi Belajar, dan Persepsi Siswa tentang Cara Mengajar Guru terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas IX SMPN Se-Kecamatan Wara Utara Kota Palopo. Jurnal Pendidikan. 3(2), 124-150.

Noor, J. (2012). Metodologi Penelitian: Skripsi, Tesis, Disertasi & Karya Ilmiah. Jakarta: Kencana.

Nurfiana, A. (2012). Hubungan Adversity Quotient dengan Prestasi Belajar Matematika pada Siswa Kelas Ix A SMP Negeri 1 Tempel. Tesis. Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta.

Nurjannah. (2018). Kemampuan berpikir divergen, adversity quotient, sikap terhadap matematika, persepsi tentang cara mengajar guru, motivasi dan hasil belajar matematika. Jurnal Vidya Karya, 33(2), 168-180.

Pratama, D. S. (2017). Hubungan antara adversity quotient dan self efficacy dengan menggunakan model pbl terhadap hasil belajar fisika siswa SMA. Jurnal Inovasi Pendidikan, 1(2), 88-93.

Siregar & Harahap. (2019). Strategi dan Teknik Penulisan Karya Tulis Ilmiah dan Publikasi. Yogyakarta: CV Budi Utama.

Slameto. (2012). Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: PT Rineka Cipta.

Soebardhy & Sumani. (2020). Kapita Selekta Metedologi Penelitian. Surabaya: CV Qiara Media.

Sudjana, N. (2010). Cara Belajar Siswa Aktif dalam Proses Belajar Mengajar. Bandung: Sinar Baru Algensindo.

Supardi. (2015). Pengaruh adversity quotient terhadap prestasi belajar matematika. Jurnal Formatif, 3(1), 61-71.

Syah, M. (2010). Psikologi Belajar. Jakarta: Rajagrafindo Persada.

Syaiful Bahri Djamarah. (2012). Prestasi Belajar Dan Kompetensi Guru. Surabaya: Usaha Nasional.

Tafsir, A. (2008). Ilmu Pendidikan dalam Perspektif Islam. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Usman, H. & Akbar, P.S. (2012). Pengantar Statistika. Jakarta: PT Bumi Aksar.




DOI: https://doi.org/10.21107/jps.v8i1.9221

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Jurnal Pena Sains Indexed by:

Directory of Open Access Journals                       Home         Find in a library with WorldCat                   Related image

 

 

 

 

 Creative Commons License

Jurnal Pena Sains is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License. Copyright © 2014 Science Education Program Study, University of Trunojoyo Madura.