THE EFFECTIVENESS OF CREATIVE PROBLEM SOLVING ON LOGICAL THINKING ABILITY AND MASTERY OF CONCEPTS

Dina Shafira, dewi lengkana, Tri jalmo, Dina maulina

Abstract


This research aims to determine the effect of Creative Problem Solving (CPS) on logical thinking ability and concept achievement. The design was a nonequivalent pretest-posttest control group design. The samples were 60 students of X MIA 1 and X MIA 3 selected through cluster random sampling technique. Data on logical thinking ability obtained using the Test of Logical Thinking (TOLT and data on concept achievement (cognitive aspects) gathered using pretest and posttest. Both data were analyzed by Independent Sample t-Test at a 5% confidence level. The results showed that CPS give effect significantly the experimental class logical thinking ability (0.41± 0.13) was higher than the control class (0.21 ± 0.07). The mastery of concepts on the experiment class (0.61 ± 0.20) higher than the control class (0.41 ± 0.20). It means that CPS influences students’ logical thinking ability and mastery of concepts.


Full Text:

PDF

References


Amalia, F.R. (2011). Pengembangan Tes Keterampilan Problem Solving Siswa SMA pada Materi Pokok Hidrolisis Garam. Skripsi. UPI Bandung. Tidak diterbitkan.

Andriawan, B. (2014). Identifikasi Kemampuan Berpikir Logis Dalam Pemecahan Masalah Matematika Pada Siswa Kelas VIII-1 SMP Negeri 2 Sidoarjo”. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika,3 (2): hal 42-48.

Busyari, A. & Sinaga, P. (2015). Strategi pembelajaran creative problem solving (CPS) berbasis eksperimen untuk meningkatkan kemampuan kognitif dan keterampilan berpikir kreatif. Jurnal pengajaran MIPA. 20 (2): 133-143.

Huda, M. (2014). Model-Model Pengajaran dan Pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Kemendikbud. (2013). Kerangka Dasar Kurikulum 2013. Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan Direktorat Jenderal Pendidikan Dasar. Jakarta.

Mulyani, S. (2018). Pengaruh Model Creative Problem Solving terhadap Kemampuan Berpikir Logis Matematis Siswa di SMA N 3 Banda Aceh. Maju: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 5: 2. Pp: 14-28 hlm.

Oktaviani & Nugroho. (2015). Penerapan model model pembelajaran creative problem solving (CPS) pada pembelajaran kalor untuk meningkatkan pemahaman konsep dan keterampilan komunikasi. Unnes Physics Education Journal. 4(1): 27-31.

Prastiwi, M. (2018). Kemampuan pemecahan masalah pada siswa kelas VII SMP. Ejurnal-pensa. 6(2), hlm 98-103.

Purwanto. (2008). Metodologi Penelitian Kuantitatif. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Rusman. (2012). Model-Model Pembelajaran. Jakarta: Rajawali Pers.

Solfitri, T. (2014). Penerapan Model Pembelajaran Creative Problem Solving (CPS) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas X IPA 1 Man 2 Model Pekanbaru. Al-Khwarizmi, 2: 2. Pp: 1-14 hlm.

Sugiyono. (2010). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sumarmo, U. (2010). Berpikir dan Disposisi Matematik: Apa, Mengapa, dan Bagaimana Dikembangkan pada Peserta Didik. Bandung: FPMIPA UPI.

Swestyani, S., Rinanto, Y., & Widoretno, S. (2015). Peningkatan Kemampuan Berpikir Logis Melalui Penerapan Discovery Learning pada Materi Sistem Reproduksi di Kelas XI MIA 1 SMA Batik 2 Surakarta Tahun Pelajaran 2014/2015. Jurnal Pendidikan Biologi, 7 (3): 78-87.

Trianto. (2014). Model Pembelajaran Terpadu : Konsep, Strategi, dan Implementasinya dalam Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP). Jakarta: Bumi Aksara.

Triyono. (2016) Pengaruh Pembelajaran IPA Berbasis Creative Problem Solving terhadap Literasi Sains serta Kreativitas dan Inovasi Siswa SMP Kelas VII SMP. Thesis, Yogyakarta: UNY.

Yuliati, Y., & Lestari, L.. (2019). Penerapan Model Creative Problem Solving Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pasa Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam di Sekolah Dasar. Jurnal Cakrawala Pendas, 5 (1): 32-39.




DOI: https://doi.org/10.21107/jps.v7i1.6038

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Jurnal Pena Sains Indexed by:

Directory of Open Access Journals                       Home         Find in a library with WorldCat                   Related image

 

 

 

 

 Creative Commons License

Jurnal Pena Sains is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License. Copyright © 2014 Science Education Program Study, University of Trunojoyo Madura.