DEVELOPMENT OF MAGAZINE AS A LEARNING MEDIA ON ENDOCRINE SYSTEM
Abstract
The magazine is one of the learning media that is rarely used in school. This research aimed to know the feasibility of endocrine system magazines and examine the learners' response to magazines as the media. This type of research is research and development. Five expert judgments tested the feasibility of the magazine. The aspects that were assessed were the material and media aspects. The product trials were done on nine students—the responses measured included cognitive, affective, and conative. The result of this research showed, on the feasible test CVR score of the material and media aspects was 1. Moreover, the CVI score was one as well. On the product trial, the score for cognitive aspect 85,18%, affective 83,33%, conative 87,77%, and the average responses 85,42%. It can be concluded that endocrine system magazine was feasible as learning media. Furthermore, magazines as a media gained a positive and strong response. So magazines can be a choice of media that can help learning activities.
Full Text:
PDFReferences
Amir, M. T. (2017). Merancang Kuesioner: Konsep dan Panduan untuk Penelitian Sikap, Kepribadian, dan Perilaku. Jakarta: Kencana.
Anto, P., Andrijanto, M. S., & Akbar, T. (2017). Perancangan Buku Pedoman Umum Ejaan Bahasa Indonesia sebagai Media Pembelajaran Ejaan di Sekolah. Jurnal Desain, 4(2), 92-99. DOI: http://dx.doi.org/10.30998/jurnaldesain.v4i02.1131.
Anantyarta, P., & Sholihah, F. N. (2020). Pengembangan Multimedia Pembelajaran pada Bioteknologi menggunakan Program Autoplay. Journal of Science and Integration, 3(1), 45-57. DOI: http://dx.doi.org/10.24014/jnsi.v3i1.9036.
Arinda, F. D. (2016). Pengembangan Multimedia Pembelajaran Interaktif Ilmu Pengetahuan Sosial SMP. Jurnal Inovasi dan Teknologi Pembelajaran, 1(4), 302-306.
DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um031v2i22016p302.
Asfuriyah, S. (2014). Pengembangan Majalah Sains Berbasis Contextual Learning Sebagai Media Pembelajaran IPA Tema Pemanasan Global untuk SMP. Skripsi. Universitas Negeri Semarang.
Budiman, H. (2016). Penggunaan Media Visual dalam Proses Pembelajaran. Al-Tadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam, 7(2), 171-182. DOI: https://doi.org/10.24042/atjpi.v7i2.1501.
Dewi, N. A., & Warso, A. W. D. D. (2014). Pengembangan Majalah Green Sebagai Media Pembelajaran Biologi pada Materi Sistem Reproduksi Manusia untuk Siswa Kelas XI IPA SMA. JUPEMASI-PBIO, 1(1), 155- 157. Retrieved from http://jupemasipbio.uad.ac.id.
Fatin, I. (2017). Keterbacaan Buku Teks Bahasa Indonesia Kelas X Kurikulum 2013 Edisi Revisi 2016 dengan Formula Fry. Jurnal Ilmiah Program Studi Pendidikan Bahasa & Sastra, 2(1), 21-33. DOI: https://doi.org/10.32528/bb.v2i1.643.
Handini, A. (2020). Pengembangan Video Pembelajaran Membaca Teks Berita bagi Siswa SMP Kelas VIII. BASINDO: Jurnal Kajian Bahasa, Sastra Indonesia, dan Pembelajaran, 4(2), 233-241. Retrieved from http://journal2.um.ac.id/index.php/basindo/article/view/8387.
Hamka, D., & Effendi, N. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Blended Learning Berbasis Edmodo pada Mata Kuliah Fisika Dasar di Program Studi Pendidikan IPA. Journal of Science and Integration, 2(1), 19-33. DOI: http://dx.doi.org/10.24014/jnsi.v2i1.7111.
Lawshe, C. H.. (1975). A Quantitive Approach to Content Validity. Purdue University: Personnel Psychology, Inc.
Najihah, S., & Sanjaya, I. G. M. (2014). Pengembangan Model E-Book Interaktif Termodifikasi Majalah Pada Materi Struktur Atom. Unesa Journal of Chemical Education, 3(3), 100–104. Retrieved from https://jurnalmahasiswa.unesa.ac.id.
Nurhasanah, N., Denny, Y. R., & Utami, I. S. (2020). Penerapan Media Pembelajaran Majalah Fisika “Physicsmagz” Berbasis Contextual Learning Untuk Meningkatakan Kemampuan Literasi Sains. SPEKTRA: Jurnal Kajian Pendidikan Sains, 6(1), 53-63. DOI:http://dx.doi.org/10.32699/spektra.v6vili.129.
Pane, A., & Dasopang, M. D. Belajar dan Pembelajaran. FITRAH Jurnal Kajian Ilmu-Ilmu Keislaman, 3(2), 333-352. Retrieved from http://jurnal.iain-padangsidimpuan.ac.id.
Panjaitan, R.G. P., Titin., & Santoso, R. (2019). Film Dokumenter Pemanfaatan Tumbuhan Berkhasiat Obat sebagai Media Pembelajaran Materi Sistem Pencernaan. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia, 7(2): 121-131. DOI: https://doi.org/10.24815/jpsi.v7i2.14808.
Pito, A. H. (2018). Media Pembelajaran dalam Perspektif Alquran. Andragogi Jurnal Diklat Teknis, 6(2), 97- 117. Retrieved from https://media.neliti.com.
Pratiwi, N., Gardjito., & Hamidah, A. (2017). Pengembangan Majalah Biologi sebagai Media Pembelajaran Pada Pokok Bahasan Protista Kelas X MIA di SMA N 7 Kota Jambi. Jurnal Biodik, 3(1), 27-34. DOI: https://doi.org/10.22437/bio.v3i1.4880
Purnomowati, S. (2003). Penampilan Majalah Ilmiah: Standar dan Penerapannya. Jurnal Dokumentasi dan Informasi, 27(1), 20-27.
DOI: https://doi.org/10.14203/j.baca.v27i1.68.
Putri, S. D., & Citra, D. E. (2019). Problematika Guru dalam Menggunakan Media Pembelajaran pada Mata Pelajaran IPS di Madrasah Ibtidaiyah Darussalam Kota Bengkulu. Indonesia Journal of Social Science Education, 1(1), 49-54. DOI: http://dx.doi.org/10.29300/ijsse.v1i1.1325.
Riduwan. (2015). Dasar – Dasar Statistika. Bandung: Penerbit Alfabeta.
Saputro, H. B., & Soeharto. (2015). Pengembangan Media Komik Berbasis Pendidikan Karakter pada Pembelajaran Tematik-Integratif Kelas IV SD. Jurnal Prima Edukasia, 3(1), 61-72. DOI: https://doi.org/10.21831/jpe.v3i1.4065.
Sari, P. (2019). Analisis terhadap Kerucut Pengalaman Edgar Dale dan Keragaman Gaya Belajar untuk Memilih Media yang Tepat dalam Pembelajaran. Mudir: Jurnal Manajemen Pendidikan, 1(1), 58-78. DOI: https://doi.org/10.36835/mudir.v1i1.27
Soimah, I. (2018). Pengaruh Media Pembelajaran Berbasis Komputer terhadap Hasil Belajar IPA Ditinjau dari Motivasi Belajar Siswa. NATURAL: Jurnal Ilmiah Pendidikan IPA, 5(1)38-44. DOI: http://dx.doi.org/10.30738/natural.v5i1.2559.
Subroto, E. E., Qohar, A., & Dwiyana. (2020). Efektivitas Pemanfaatan Komik sebagai Media Pembelajaran Matematika. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 5(2), 135-141. DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jptpp.v5i2.13156.
Sujarwo, S., & Oktaviana, R. (2017). Pengaruh Warna Terhadap Short Term Memory pada Siswa Kelas VIII SMP N 37 Palembang. PSIKIS-Jurnal Psikologi Islami, 3(1), 33-42. DOI: https://doi.org/10.19109/psikis.v3i1.1391.
Sukmadinata, N. S. (2012). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Penerbit Alfabeta.
Supriyono. (2018). Pentingnya Media Pembelajaran untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa SD. Edustream: Jurnal Pendidikan Dasar, 2(1), 43-48. Retrieved from https://journal.unesa.ac.id/.
Tafonao, T. (2018). Peranan Media Pembelajaran dalam Meningkatkan Minat Belajar Mahasiswa. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 2(2), 103-114. DOI: https://doi.org/10.32585/jkp.v2i2.113.
Wahyuliana, Y., Supriadi, U., dan Anwar, S. (2016). Efektivitas Penggunaan Media Pembelajaran Flip Book Terhadap Peningkatan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran PAI dan Budi Pekerti di SMA Negeri 4 Bandung. TARBAWY, 3(1), 22-36. DOI: https://doi.org/10.17509/t.v3i1.3457.
Wulandari, Y., Ruhiyat, Y., & Nulhakim, L. (2020). Pengembangan Media Video Berbasis Powtoon pada Mata Pelajaran IPA di Kelas V. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia, 8(2), 269-279. DOI: https://doi.org/10.24815/jpsi.v8i2.16835.
Zahro, R., & Astono, J. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Majalah Fisika untuk Meningkatkan Motivasi dan Prestasi Belajar Fisika Peserta Didik SMA N 1 Pleret. Jurnal Pendidikan Fisika, 6(3), 215-223. Retrieved from http://journal.student.uny.ac.id.
DOI: https://doi.org/10.21107/jps.v8i2.10433
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Jurnal Pena Sains Indexed by:
Jurnal Pena Sains is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License. Copyright © 2014 Science Education Program Study, University of Trunojoyo Madura.