Pendampingan Digital Branding dan Marketing Berbasis E-Commerce Bagi Peternak Susu Sapi Perah Desa Wonokerto Wonosalam Jombang

Putri Nur Choirun Nisa, Runtut Dwi Jayanti, Reza Al Akhiri Al Akhiri, Selvina Tri Wulandari, Tatik Irawati

Abstract


Wonokerto Village is one of the villages in Wonosalam Sub-district. The village's leading sectors are agriculture and dairy farmers. In addition, it also has the natural potential to produce corn, sugar cane, bananas, cassava. The village has independent economic businesses, such as UMKM and dairy cattle. In its development, it is still constrained by marketing, especially in the use of technology, namely in digital marketing and  lack of knowledge of e-commerce-based digital branding and marketing strategies. To determine the results of training and mentoring in e-commerce-based digital branding and marketing with qualitative research methods. Data collection  by observation and questionnaire. The results of the training and assistance regarding e-commerce-based digital branding and marketing are in the form of an Instagram social media platform with the account names @susumoow and @sumudewo.


Keywords


digital branding, marketing, e-commerce, dairy mil

References


Antonius, J.S.,& Putri,P.(2023). Difusi Inovasi untuk Keberlanjutan Bisnis Ritel Kecil: Strategi Pemasaran Digital. Jurnal Ilmiah Manajemen, Ekonomi dan Bisnis. Volume 2, Nomor 1, Januari – 2023, Hal 81-99 p-ISSN: 2809-1655; e-ISSN: 2809-1981. https://ejurnal.provisi.ac.id/index.php/JIMEB

Arianty. (2023). Implementasi Promosi Melalui Media Sosial Pada UMKM Di Desa Tanjung Sari. Medani Jurnal Pengabdian Masyarakat. Vol. 2, No. 1, 2023, p. 1-6. ISSN: 2962-8032.

Awa et al. (2024). Keberhasilan Usaha Berdasarkan Digital Marketing, Kreativitas, dan Inovasi pada UMKM Konveksi di Kabupaten Bogor. INNOVATIVE: Journal Of Social Science Research Volume 4 Nomor 2 Tahun 2024 Page 7813-7830 E-ISSN 2807-4238 and P-ISSN 2807-4246 Website: https://j-innovative.org/index.php/Innovative

Bambang, A.W. (2021). Upaya Percepatan Pertumbuhan Usaha Mikro Kecil dan Menengah (Umkm) di Indonesia. Jurnal Mimbar Administrasi. E-ISSN: 2581-1010 (Online) E-ISSN: 0854-3542 (Printed), Volume 18 No. 1 https://jurnal2.untagsmg.ac.id/index.php/mia/article/view/557

Dani,A.,Linda,H.,& Dian,P. (2021). Pelatihan Desain Mockup dan Logo Sebagai Branding Produk Untuk Meningkatkan Nilai Jual Bagi Umkm. JMM (Jurnal Masyarakat Mandiri) http://journal.ummat.ac.id/index.php/jmm Vol. 5, No. 5, Oktober 2021, Hal. 2640-2651 e-ISSN 2614-5758 | p-ISSN 2598-8158.

Dewi Rochmayanti. (2024). Pemasaran Digital dan Pengaruh Kelompok Referensi: Kunci Sukses dalam Rekrutmen Mahasiswa Perguruan Tinggi Swasta

Indriyati et al. (2024). Pendampingan UMKM melalui Pemanfaatan Digital Marketing pada Platform E-Commerce. Amalee: Indonesian Journal of Community Research and Engagement. P-ISSN 2715-7997 E-ISSN 2716-0750 © 2022 The Author(s). Published by LP2M INSURI Ponorogo. This is an open access article under the CC BY-SA 4.0 license. doi: https://doi.org/10.37680/amalee.v3i2.2782

Kurniawan et al. (2024). Sosialisasi Penyuluhan Pemasaran Digital Melalui Kuliah Kerja Nyata Tematik Pada Desa Pemulutan Ulu Kecamatan Pemulutan Kabupaten Ogan Ilir.

Maulana, A.W.,Yani,M.,&Alshaf,P.(2024). Strategi Digital Marketing Untuk Pengembangan Bisnis Dan Meningkatkan Daya Saing Pada UMKM Kopi Di Sidoarjo. Management Studies and Entrepreneurship Journal Vol 5(2) 2024: 5835-5853.

Martha, R & Pipit, F.R. (2021). Pengaruh E-Commerce Terhadap Pendapatan UMKM yang Bermitra Gojek dalam Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Akutansi dan Manajemen. e-ISSN 2657-1080, p-ISSN 1858-3687. Vol. 16, No. 2, 2021, Hal. 153-167. https://akuntansi.pnp.ac.id/jam/index.php/jam

Muljono, R. K. (2018). Digital Marketing Concept. Gramedia Pustaka Utama.

Musfirah, R., & Swasti, I. K. (2023). Pelatihan Dan Pendampingan Digital Marketing Untuk Peningkatan Brand Awareness UMKM “Dapoer Kerontang”. ALKHIDMAH: Jurnal Pengabdian dan Kemitraan Masyarakat, 1(3), 34-44.

Puji, R.,& Rike, S. (2021). Pelatihan Pembukuan Dan E-Commerce Bagi UMKM. Communnity Development Journal Vol.2, No.3 November 2021, Hal.1246-1253

Rifianita, V., Falah, R. M., Pangestu, S., & Metasari, A. (2022, November). Pelatihan Branding Produk UMKM Dan Digital Branding Kerupuk Kulit “Rambakku “. In Prosiding Seminar Nasional Pengabdian Masyarakat LPPM UMJ (Vol. 1, No. 1).

Rotumar,P. (2020). Optimalisasi Media Online Sebagai Solusi Promosi Pemasaran Umkm di Semarang pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Komunikasi dan Media, Vol. 01 No. 01, November 2020 : 33 - 44 e-ISSN 2746-8364. https://journal.unika.ac.id/index.php/jkm/index

Rio A.K & Yulyanto. (2020). Pelatihan Pemanfaatan Internet Dibidang E-Commerce dalam Meningkatkan Jangkauan Pemasaran Produk UMKM Desa Pamulihan Kecamatan Subang. Empowerment : Jurnal Pengabdian Masyarakat, e-ISSN 2598-2052 Vol. 03 Nomor 02.2020. 130-134.

Rizki, et al. (2022). Pelatihan Promosi dan Pemasaran Melalui Media Sosial untuk Meningkatkan Penjualan Umkm di Kota Surabaya. Karya Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat. e-ISSN.2798-1827) (p-ISSN.2798-2076. Vol.2 No.2. 2022: 118-124. https://jurnalfkip.samawa-university.ac.id/karya_jpm/index

Sanjaya, R. (2009). Josua Tarigan. Creative Digital Marketing Teknologi berbiaya Murah, Inovatif dan Berdaya hasil gemilang. Jakarta: PT Alex Media Komputindo.

Satyo, F. (2009). Intellectual Capital. Gramedia Pustaka Utama

Siagian, A. O. (2021). Strategi Pemasaran E-Commerce bagi UMKM Indonesia Untuk meningkatkan Perekonomian Indonesia. Akrab Juara: Jurnal Ilmu-ilmu Sosial, 6(1), 1-15.

Sukmasetya, P., Haryanto, T., Sadewi, F. A., Maulida, R. B. G., Aliudin, H. S., & Sugiarto, B. (2020). Pemanfaatan Digital Marketing sebagai Media Pemasaran Global untuk Meningkatkan Penjualan Produksi pada Home Industry. Community Empowerment, 5(2), 28-35.

Sevila, S.I.P. (2022). Penguat Ekonomi Kreatif di Era Pandemi Melalui Digital Branding. Journal of Academia Perspectives. ISSN 2775-1058 (Online) | ISSN 2775-0353 (Print). Volume 02 Number 2, September, 2022, 161-165. DOI: https://doi.org/10.30998/jap.v2i2.1220

Venska et al. (2022). Pelatihan Branding Produk Umkm Dan Digital Branding Kerupuk Kulit “Rambakku“. Seminar Nasional Pengabdian Masyarakat LP UMJ Website: http://jurnal.umj.ac.id/index.php/semnaskat E-ISSN: 2714-6286.

Winarti, C. (2021). Pemanfaatan Sosial Media oleh UMKM Dalam Memasarkan Produk di Masa Pandemi Covid-19. Universitas Tanjungpura, 195-206.

Wahab et al. (2024). Pengenalan Digital Marketing untuk Pelaku Usaha UMKM Diwilayah Kecamatan Pangkah. Journal of Human and Education. Volume 4, No. 1, Tahun 2024, pp 1-5. E-ISSN 2776-5857, P-ISSN 2776-7876 Website: https://jahe.or.id/index.php/jahe/index.




DOI: https://doi.org/10.21107/pangabdhi.v10i2.24660

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Tatik Irawati

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License

Jurnal Ilmiah Pangabdhi by Universitas Trunojoyo Madura is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

ISSN 2477-6289 (Online)  ISSN 2477-6270 (Print)

Terindeks oleh: