Optimalisasi Sosial Media untuk Pengembangan Usaha BUMDes Dasa Warsa Desa Waru Barat Pamekasan

Rizma Olivia, Taufik Rizal Dwi Adi Nugroho, Erika Selvia, Hoirun Nisak, Rafly Mahendra Putra, Rizky Dwi Anggraini, Tri Lestari Marista

Abstract


West Waru Village BUMDes was founded in 2017 in accordance with Village Regulation no 3 of 2022 concerning the Establishment of a Village-Owned Enterprise with the name BUMDes Dasa Warsa and has a certified legal entity. The method for implementing community cervice acitivities conducted at BUMDes Dasa Warsa, West Waru Village, Waru District, Pamekasan Regency is carried out by following the working hours of BUMDes staff in assisting the implementation of digital marketing and optimizing social media. Currently, BUMDes Dasa Warsa has 5 managed business units, namely livestock, ISP (Internet Service Provider), TPS3R, tourism and cafes. The development and construction of units at Dasa Warsa BUMDes has been planned for the following years. The social media optimization activities that have been carried out have proven to be effective and have had a good impact on product marketing in BUMDes business units. sales have increased and profits have been made, it can be seen that the content planning strategy on social media Instagram really helps interact with consumers and helps people get to know the products offered by BUMDes Dasa Warsa.


Keywords


BUMDes, social media, digital marketing strategy

References


Abdul Aziz, R. (2020). E-Book Digital Marketing Content. E-Book Digital Marketing, 14. Anggraeni, M. R. R. S. (2016). Peranan Badan Usaha Milik Desa (Bumdes) Pada Kesejahteraan Masyarakat Pedesaan Studi Pada Bumdes Di Gunung Kidul, Yogyakarta. Modus, 28(2), 155. https://doi.org/10.24002/modus.v28i2.848

Afrilia, A. M. (2018). Digital Marketing Sebagai Strategi Komunikasi Pemasaran “Waroenk Ora Umum” Dalam Meningkatkan Jumlah Konsumen. Jurnal Riset Komunikasi, 1(1), 147–157. https://doi.org/10.24329/jurkom.v1i1.21

Budiono, P. (2015). Implementasi Kebijakan Badan Usaha Milik Desa (Bumdes) Di Bojonegoro (Studi di Desa Ngringinrejo Kecamatan Kalitidu Dan Desa Kedungprimen Kecamatan Kanor). Jurnal Politik Muda, 4(1), 116–125.

Budiman, W., & Christine. (2017). Analisis Pengaruh Marketing Mix ( 7P ) terhadap Minat Beli Ulang Konsumen ( Studi pada House of Moo, Semarang ). Industrial Engineering Online Journal, 6(1), 8. https://ejournal3.undip.ac.id/index.php/ieoj/article/view/15928

Hasibuan, Si. A., SIlalahi, P. R., & Tambunan, K. (2022). Peranan Badan Usaha Milik Desa (BUMdes) Pada Kesejahteraan Masyarakat Studi Kasus BUMDES di Desa Rasau Kecamatan Torgamba, Kabupaten Labuhan Batu Selatan. Ilmu Komputer, Ekonomi Dan Manajemen, 2(1), 64–71.

Hendri, R., & Yulinda, E. (2019). Optimalisasi Pemanfaatan Media Sosial Untuk Meningkatkan Pemasaran Produk Olahan Ikan di Desa Hangtuah Kabupaten Kampar Provinsi Riau. Journal of Rural and Urban Community Enpowerment, 1(1), 51–60.

Meyliana. (2010). Analisa Strategi E-Marketing Dan Implementasinya. Analisa Strategi E-Marketing Dan Implementasinya (Studi Kasus : Perusahaan Retail Garment), 2010(semnasIF), 120–131. https://www.ptonline.com/articles/how-to-get-better-mfi-results

Nugrahaningsih, P., Hanggana, S., Murni, S., Hananto, S. T., Asrihapsari, A., Syafiqurrahman, M., Zoraifi, R., & Hantoro, S. (2021). Pemberdayaan Masyarakat Melalui Pelatihan Kewirausahaan Dan Pemasaran Digital Pada BUMDes Blulukan Gemilang. Jurnal Pengabdian Masayarakat, 4(1), 8–14. https://doi.org/10.24198/kumawula.v4i1.29574

Peraturan Menteri Dalam Negeri Nomor 39 Tahun 2010 Tentang Badan Usaha Milik Desa. (n.d.). https://arxiv.org/pdf/1707.06526.pdf%0Ahttps://www.yrpri.org%0Ahttp://weekly.cnbnews.com/news/article.html?no=124000%0Ahttps://www.fordfoundation.org/%0Ahttp://bibliotecavirtual.clacso.org.ar/Republica_Dominicana/ccp/20120731051903/prep%0Ahttp://webpc.cia

Pratiwi, M. B., & Novianty, I. (2020). Strategi Bertahan Badan Usaha Milik Desa (BUMDes) dalam Pandemi COVID-19 pada Desa Cibodas Kecamatan Lembang Kabupaten Bandung Barat. Prosiding The 11th Industrial Research Workshop and National Seminar, 26–27. https://doi.org/10.35313/irwns.v11i1.2170

Prihadi, D., & Susilawati, D. A. (2018). Pengaruh Kemampuan E-Commerce Dan Promosi Di Media Sosial Terhadap Kinerja Pemasaraan. Jurnal Manajemen Bisnis, 3(1), 15–20. 10.23917/benefit.v3i1.5647

Rahmayanie, A. M., Afiffah, A. V., & Anggraini, I. D. (2022). Pemanfaatan Digital Marketing sebagai Alternatif Pengembangan Strategi Promosi Konveksi BUMDes. Buletin KKN Pendidikan, 4(2), 123–133. https://doi.org/10.23917/bkkndik.v4i2.19186. 10.23917/bkkndik.v4i2.19186

Ridlwan, Z. (2015). Urgensi Badan Usaha Milik Desa (Bumdes) Dalam Pembangun Perekonomian Desa. FIAT JUSTISIA:Jurnal Ilmu Hukum, 8(3), 424–440.

Suryoto, Kusumaningsih, O., Indranika, D. B., Saputra, A. S., & Ranjani, R. (2022). Perancangan Manajemen Bumdes dalam Meningkatkan Perekonomian Desa di Desa Beji Kecamatan Kedungbanteng Kabupaten Banyumas. PaKMas: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(2), 310–316. https://doi.org/10.54259/pakmas.v2i2.1260

Tanjung, I. (2021). Analysis of the Effect of Marketing Mix 7P on Purchase Decisions at Sentra Snack Stores. International Journal of Review Management Business and Entrepreneurship (RMBE), 1(2), 125–133. https://doi.org/10.37715/rmbe.v1i2.2421. https://doi.org/10.37715/rmbe.v1i2.2421

Undang-Undang No 32 Tahun 2004 Tentang Pemerintah Daerah. (n.d.). http://www.dpr.go.id/dokjdih/document/uu/33.pdf

Undang-Undang Nomor 6 Tahun 2014 Tentang Desa. (n.d.). https://doi.org/10.1145/2904081.2904088

Wirsa, N., & Prena, G. Das. (2020). Keberadaan Bumdes Sebagai Pilar Pertumbuhan Ekonomi Desa Di Desa Telagatawang, Kecamatan Sidemen Karangasem. Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(1), 7–12.

Wowor, M., Singkoh, F., & Waworundeng, W. (2019). Pengelolaan Badan Usaha Milik Desa (BUMDes) Dalam Peningkatan Pendapatan Asli Desa Kamanga Kecamatan Tompaso. Jurnal Eksekutif, 3(3), 1–11.

Wulandani, S. A., Amallia, T., & Yusra, Z. N. (2022). Optimalisasi Target dan Realisasi Pajak Pada E-Filling di Kota Bandung. Jurnal Perpajakan Dan Keuangan Publik, 1(1), 22–30. https://doi.org/10.15575/jpkp.v1i1.20361

Yudiarno, F. S., Rofi’a, I., Cahyani, R. D., & Hayati, N. (2021). Optimalisasi Strategi Pemasaran BUMDes melalui E-Commerce di Era Pandemi Covid-19 (Studi Kasus BUMDes Madu Sejahtera Desa Segoromadu). Buletin Pemberdayaan Masyarakat Dan Desa, 1(1), 1–12. https://doi.org/10.21107/bpmd.v1i1.11976




DOI: https://doi.org/10.21107/pangabdhi.v9i2.19260

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Rizma Olivia, Taufik R D A Nugroho, Erika Selvia, Hoirun Nisak, Rafly Mahendra Putra, Rizky Dwi Anggraini, Tri Lestari Marista

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License

Jurnal Ilmiah Pangabdhi by Universitas Trunojoyo Madura is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

ISSN 2477-6289 (Online)  ISSN 2477-6270 (Print)

Terindeks oleh: