Optimalisasi Sosial Media untuk Pengembangan Usaha BUMDes Dasa Warsa Desa Waru Barat Pamekasan
Abstract
West Waru Village BUMDes was founded in 2017 in accordance with Village Regulation no 3 of 2022 concerning the Establishment of a Village-Owned Enterprise with the name BUMDes Dasa Warsa and has a certified legal entity. The method for implementing community cervice acitivities conducted at BUMDes Dasa Warsa, West Waru Village, Waru District, Pamekasan Regency is carried out by following the working hours of BUMDes staff in assisting the implementation of digital marketing and optimizing social media. Currently, BUMDes Dasa Warsa has 5 managed business units, namely livestock, ISP (Internet Service Provider), TPS3R, tourism and cafes. The development and construction of units at Dasa Warsa BUMDes has been planned for the following years. The social media optimization activities that have been carried out have proven to be effective and have had a good impact on product marketing in BUMDes business units. sales have increased and profits have been made, it can be seen that the content planning strategy on social media Instagram really helps interact with consumers and helps people get to know the products offered by BUMDes Dasa Warsa.
Keywords
Full Text:
PDF (Bahasa Indonesia)References
Abdul Aziz, R. (2020). E-Book Digital Marketing Content. E-Book Digital Marketing, 14. Anggraeni, M. R. R. S. (2016). Peranan Badan Usaha Milik Desa (Bumdes) Pada Kesejahteraan Masyarakat Pedesaan Studi Pada Bumdes Di Gunung Kidul, Yogyakarta. Modus, 28(2), 155. https://doi.org/10.24002/modus.v28i2.848
Afrilia, A. M. (2018). Digital Marketing Sebagai Strategi Komunikasi Pemasaran “Waroenk Ora Umum” Dalam Meningkatkan Jumlah Konsumen. Jurnal Riset Komunikasi, 1(1), 147–157. https://doi.org/10.24329/jurkom.v1i1.21
Budiono, P. (2015). Implementasi Kebijakan Badan Usaha Milik Desa (Bumdes) Di Bojonegoro (Studi di Desa Ngringinrejo Kecamatan Kalitidu Dan Desa Kedungprimen Kecamatan Kanor). Jurnal Politik Muda, 4(1), 116–125.
Budiman, W., & Christine. (2017). Analisis Pengaruh Marketing Mix ( 7P ) terhadap Minat Beli Ulang Konsumen ( Studi pada House of Moo, Semarang ). Industrial Engineering Online Journal, 6(1), 8. https://ejournal3.undip.ac.id/index.php/ieoj/article/view/15928
Hasibuan, Si. A., SIlalahi, P. R., & Tambunan, K. (2022). Peranan Badan Usaha Milik Desa (BUMdes) Pada Kesejahteraan Masyarakat Studi Kasus BUMDES di Desa Rasau Kecamatan Torgamba, Kabupaten Labuhan Batu Selatan. Ilmu Komputer, Ekonomi Dan Manajemen, 2(1), 64–71.
Hendri, R., & Yulinda, E. (2019). Optimalisasi Pemanfaatan Media Sosial Untuk Meningkatkan Pemasaran Produk Olahan Ikan di Desa Hangtuah Kabupaten Kampar Provinsi Riau. Journal of Rural and Urban Community Enpowerment, 1(1), 51–60.
Meyliana. (2010). Analisa Strategi E-Marketing Dan Implementasinya. Analisa Strategi E-Marketing Dan Implementasinya (Studi Kasus : Perusahaan Retail Garment), 2010(semnasIF), 120–131. https://www.ptonline.com/articles/how-to-get-better-mfi-results
Nugrahaningsih, P., Hanggana, S., Murni, S., Hananto, S. T., Asrihapsari, A., Syafiqurrahman, M., Zoraifi, R., & Hantoro, S. (2021). Pemberdayaan Masyarakat Melalui Pelatihan Kewirausahaan Dan Pemasaran Digital Pada BUMDes Blulukan Gemilang. Jurnal Pengabdian Masayarakat, 4(1), 8–14. https://doi.org/10.24198/kumawula.v4i1.29574
Peraturan Menteri Dalam Negeri Nomor 39 Tahun 2010 Tentang Badan Usaha Milik Desa. (n.d.). https://arxiv.org/pdf/1707.06526.pdf%0Ahttps://www.yrpri.org%0Ahttp://weekly.cnbnews.com/news/article.html?no=124000%0Ahttps://www.fordfoundation.org/%0Ahttp://bibliotecavirtual.clacso.org.ar/Republica_Dominicana/ccp/20120731051903/prep%0Ahttp://webpc.cia
Pratiwi, M. B., & Novianty, I. (2020). Strategi Bertahan Badan Usaha Milik Desa (BUMDes) dalam Pandemi COVID-19 pada Desa Cibodas Kecamatan Lembang Kabupaten Bandung Barat. Prosiding The 11th Industrial Research Workshop and National Seminar, 26–27. https://doi.org/10.35313/irwns.v11i1.2170
Prihadi, D., & Susilawati, D. A. (2018). Pengaruh Kemampuan E-Commerce Dan Promosi Di Media Sosial Terhadap Kinerja Pemasaraan. Jurnal Manajemen Bisnis, 3(1), 15–20. 10.23917/benefit.v3i1.5647
Rahmayanie, A. M., Afiffah, A. V., & Anggraini, I. D. (2022). Pemanfaatan Digital Marketing sebagai Alternatif Pengembangan Strategi Promosi Konveksi BUMDes. Buletin KKN Pendidikan, 4(2), 123–133. https://doi.org/10.23917/bkkndik.v4i2.19186. 10.23917/bkkndik.v4i2.19186
Ridlwan, Z. (2015). Urgensi Badan Usaha Milik Desa (Bumdes) Dalam Pembangun Perekonomian Desa. FIAT JUSTISIA:Jurnal Ilmu Hukum, 8(3), 424–440.
Suryoto, Kusumaningsih, O., Indranika, D. B., Saputra, A. S., & Ranjani, R. (2022). Perancangan Manajemen Bumdes dalam Meningkatkan Perekonomian Desa di Desa Beji Kecamatan Kedungbanteng Kabupaten Banyumas. PaKMas: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(2), 310–316. https://doi.org/10.54259/pakmas.v2i2.1260
Tanjung, I. (2021). Analysis of the Effect of Marketing Mix 7P on Purchase Decisions at Sentra Snack Stores. International Journal of Review Management Business and Entrepreneurship (RMBE), 1(2), 125–133. https://doi.org/10.37715/rmbe.v1i2.2421. https://doi.org/10.37715/rmbe.v1i2.2421
Undang-Undang No 32 Tahun 2004 Tentang Pemerintah Daerah. (n.d.). http://www.dpr.go.id/dokjdih/document/uu/33.pdf
Undang-Undang Nomor 6 Tahun 2014 Tentang Desa. (n.d.). https://doi.org/10.1145/2904081.2904088
Wirsa, N., & Prena, G. Das. (2020). Keberadaan Bumdes Sebagai Pilar Pertumbuhan Ekonomi Desa Di Desa Telagatawang, Kecamatan Sidemen Karangasem. Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(1), 7–12.
Wowor, M., Singkoh, F., & Waworundeng, W. (2019). Pengelolaan Badan Usaha Milik Desa (BUMDes) Dalam Peningkatan Pendapatan Asli Desa Kamanga Kecamatan Tompaso. Jurnal Eksekutif, 3(3), 1–11.
Wulandani, S. A., Amallia, T., & Yusra, Z. N. (2022). Optimalisasi Target dan Realisasi Pajak Pada E-Filling di Kota Bandung. Jurnal Perpajakan Dan Keuangan Publik, 1(1), 22–30. https://doi.org/10.15575/jpkp.v1i1.20361
Yudiarno, F. S., Rofi’a, I., Cahyani, R. D., & Hayati, N. (2021). Optimalisasi Strategi Pemasaran BUMDes melalui E-Commerce di Era Pandemi Covid-19 (Studi Kasus BUMDes Madu Sejahtera Desa Segoromadu). Buletin Pemberdayaan Masyarakat Dan Desa, 1(1), 1–12. https://doi.org/10.21107/bpmd.v1i1.11976
DOI: https://doi.org/10.21107/pangabdhi.v9i2.19260
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2023 Rizma Olivia, Taufik R D A Nugroho, Erika Selvia, Hoirun Nisak, Rafly Mahendra Putra, Rizky Dwi Anggraini, Tri Lestari Marista
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Jurnal Ilmiah Pangabdhi by Universitas Trunojoyo Madura is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.