Parental Role in Fostering Emotional Intelligence Among Elementary School Students in Puncak Indah Village

Anzellina Putri, Zaka Hadikusuma Ramadan

Abstract


Emotional intelligence (EI) is a critical component of development for elementary school children, shaping their ability to identify, regulate, and express emotions appropriately. A strategic aspect of this process is the role of parents as primary educators. This study aims to examine how parents contribute to developing EI in elementary school students in Puncak Indah Village. Using a qualitative case study design, data were collected through in-depth interviews, observations, and documentation, with five families of elementary school children as key informants. The findings reveal that most parents actively serve as role models, mentors, facilitators, and motivators—demonstrating emotional regulation, providing consistent praise and motivation, and applying rational discipline. Despite challenges such as children’s gadget dependence and difficulties in managing social emotions, parents strive to create a supportive emotional environment. The study concludes that active parental involvement significantly enhances children’s EI development, underscoring the family’s role as the foundation for early character education.

Keywords


Emotional Intelligence; Parental Role; Elementary School Children

Full Text:

PDF

References


Adinda, P., & Annisatul, M. (2024). Analisis Peran Guru Dalam Mengelola Kecerdasan Emosional Siswa Di Sekolah Dasarirasi Inspirasi. Jurnal Pengabdian Masyarakat (2025), 2(1), 49–56.

Almaghfiroh, Z. A., Ayu, G. F., Maulana, A. A., Elbarkah, A. A., & Sulaiman, H. M. S. (2024). Implementasi Perkembangan Bahasa dan Sosial Anak Melalui Pendidikan Orang Tua yang Berkualitas. Journal Of Social Science Research, 4(4), 13158–13180.

Bayu Widiyanto, B., & Nurfaizah, N. (2021). Peran Orang Tua Terhadap Pendidikan Karakter Anak. Jurnal DinamikA, 4(1), 63–73. https://doi.org/10.18326/dinamika.v4i1.63-73

Dewi, M. P., S, N., & Irdamurni, I. (2020). Perkembangan Bahasa, Emosi, Dan Sosial Anak Usia Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 7(1), 1.

Fikuri, A., & Astuti, W. (2021). Strategi Dalam Pengembangan Kecerdasan Emosional Anak Usia Dini. Jurnal Bimbingan Konseling Islam, 2(1), 105–112. https://doi.org/10.21093/tj.v2i1.4261

Herviana, M., & Ngewa. (2019). Peran Orang Tua Dalam Pengasuahan. Jurnal Sustainability, 11(1), 1–14.

Ilmiah, A. J., & Madrasah, P. (2025). Upaya Guru Agama Islam Dalam Membangun Kecerdasan Emosional (EQ) Anak Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 9(2), 716–728. https://doi.org/10.35931/am.v9i2.4818

Khoiruddin, M. A. (2018). Perkembangan Anak Ditinjau dari Kemampuan Sosial Emosional. Jurnal Pemikiran Keislaman, 29(2), 425–438. https://doi.org/10.33367/tribakti.v29i2.624

Khoirunnisa, N. I. R. N. (2016). Hubungan Antara Attachment ( Kelekatan ) Orang Tua Dengan Kemandirian Emosional Pada Remaja Jalanan. Jurnal Psikologi, 8(2), 39–40.

Listia, F. (2015). Peran Pola Asuh Orang Tua Dalam Mengembangkan Kecerdasan Emosi Anak. Jurnal Lentera, XVIII(1), 94–110.

Lusiana Rosalia Eka, Rahamawati Dini, & Handayani Arri. (2024). Tantangan Dan Peluang Gadget, Kecerdasan Emosional, Dan Pembentukan Sikap Sosial Pada Anak-Anak Sekolah Dasar. Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD FKIP Universitas Mandiri, 10, 790–801.

Meriyati, M. (2018). Peran Orang Tua dalam Mengembangkan Kecerdasan Emosional Anak. KONSELI : Jurnal Bimbingan Dan Konseling (E-Journal), 1(1), 29–34. https://doi.org/10.24042/kons.v1i1.311

Muali, C., & Fatmawati, S. (2022). Peran Orang Tua Meningkatkan Kecerdasan Emosional Anak; Analisis Faktor dan Strategi dalam Perspektif Islam. Fitrah: Journal of Islamic Education, 3(2), 85–100. https://doi.org/10.53802/fitrah.v3i2.135

Musawamah, M. (2021). Peran Orang Tua Dan Guru Dalam Membentuk Karakter Anak Di Kabupaten Demak. Jurnal Pendidikan Dan Pendidikan Agama Islam, 3(1), 54–70.

Nabawi, D. (2021). Peran Orang Tua Dalam Pengembangan Karakter Disiplin Anak Pada Pembelajaran Daring Siswa Kelas 2 Sdit Insan Karima. Journal Comm-Edu, 4(3), 82. https://doi.org/10.22460/comm-edu.v4i3.8550

Ningsih, H., Sugiyat, & Mujiburrohman. (2023). Peran Pendidikan Orang Tua Dalam Meningkatkan Kecerdasan Emosional Anak SD Inpres Keong Sano Nggoang. Rayah Al-Islam, 7(3), 1066–1074. https://doi.org/10.37274/rais.v7i3.798

Nurkhasyanah, A. (2020). Optimalisasi Psikologi Perkembangan Anak dalam Lingkungan Keluarga. (JAPRA) Jurnal Pendidikan Raudhatul Athfal (JAPRA), 3(2), 1–12. https://doi.org/10.15575/japra.v3i2.8809

Nurul Fadhilah, & Mukhlis, A. M. A. (2021). Hubungan Lingkungan Keluarga, Interaksi Teman Sebaya Dan Kecerdasan Emosional Dengan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan, 22(1), 16–34. https://doi.org/10.33830/jp.v22i1.940.2021

Pratiwi, I., & Bonarija, M. (2025). Analisis Peran Orang Tua Dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa Sekolah Dasar. JIIC: Jurnal Intelek Insan Cendikia, 2(5), 9293–9300.

Prof.Dr.Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif,Kualitatif dan R&D. Alfabeta.

Rahayu, D. R., Yulianti, Y., Fadillah, A. E., Lestari, E., Faradila, F., & Fitriana, D. (2023). Peran Orang Tua Dalam Pendidikan Anak. Dharmas Education Journal (DE_Journal), 4(2), 887–892. https://doi.org/10.56667/dejournal.v4i2.1189

Ramdan, A. Y., & Fauziah, P. Y. (2019). Peran orang tua dan guru dalam mengembangkan nilai-nilai karakter anak usia sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Dan Pembelajaran, 9(2), 100. https://doi.org/10.25273/pe.v9i2.4501

Salma, M. (2025). Peran Orang Tua Dalam Perkembangan Sosial Emosional Anak Usia Dini. Jurnal of Early Childhood Education, 1(3).

Sari, L. P., & Ain, S. Q. (2023). Peran Orang Tua dalam Pendampingan Pembelajaran Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Imiah Pendidikan Dan Pembelajaran, 7(1), 75–81. https://doi.org/10.23887/jipp.v7i1.59341

Sulung, N., & Sakti, G. (2021). Komunikasi Keluarga Dan Pola Asuh Dengan Kecerdasan Emosional Anak Usia 5 – 18 Tahun. JURNAL KESEHATAN PERINTIS (Perintis’s Health Journal), 8(1), 1–11. https://doi.org/10.33653/jkp.v8i1.614

Susanti, W. T., & Ain, S. Q. (2022). Peran Orang Tua dan Guru dalam Pendampingan Belajar di Rumah bagi Siswa Sekolah Dasar Terdampak Covid-19. Jurnal MIMBAR PGSD Undiksha, 10(1), 9–16. https://doi.org/10.23887/jjpgsd.v10i1.42882

Syaifuddin, & Irfan, A. M. (2017). Peran Orang Tua Sebagi Pendidik Dalam Keluarga. Jurnal Kependidikan Dan Sosial Keagamaan, 3(02), 147–167.

Szcześniak, M., & Tułecka, M. (2020). Family functioning and life satisfaction: The mediatory role of emotional intelligence. Psychology Research and Behavior Management, 13, 223–232. https://doi.org/10.2147/PRBM.S240898

Tambak, S., & Helman, H. (2017). Peran Orang Tua Dalam Mengembangkan Kecerdasan Emosional Anak di Desa Petonggan Kecamatan Rakit Kulim Kabupaten Indragiri Hulu. Al-Hikmah: Jurnal Agama Dan Ilmu Pengetahuan, 14(2), 119–135. https://doi.org/10.25299/al-hikmah:jaip.2017.vol14(2).1024

Tazkia, H. A., & Damayanti, A. (2024). Perkembangan Sosial Emosional Anak Usia Dasar di Lingkungan Sekolah. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 1(3), 8. https://doi.org/10.47134/pgsd.v1i3.557

Widya, F., & Jannah. (2024). Peran emosi positif pada siswa menggunakan teknik. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 09(1), 4440–4453.

Wijayanto, A. (2020). Peran Orangtua dalam Mengembangkan Kecerdasan Emosional Anak Usia Dini. Diklus: Jurnal Pendidikan Luar Sekolah, 4(1), 55–65. https://doi.org/10.21831/diklus.v4i1.30263

Yusnita, E. Y., & Octafiona, E. (2021). Peran Orang Tua Dalam Pendidikan Keluarga. El-Izdiwaj: Indonesian Journal of Civil and Islamic Family Law, 2(1), 16–27. https://doi.org/10.24042/el-izdiwaj.v2i1.10283

Zalfaa Azzah, S., & Eko Sri Israhayu. (2024). Bentuk Ekspresi Emosional Tokoh Utama Dalam Novel Luka Cita Karya Valerie Patkar : Kajian Psikologi Sastra. Jurnal Pembahsi (Pembelajaran Bahasa Dan Sastra Indonesia), 14(2), 115–124. https://doi.org/10.31851/pembahsi.v14i2.16012




DOI: https://doi.org/10.21107/pamator.v18i3.30418

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2025 Anzellina Putri, Zaka Hadikusuma Ramadan

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License

Jurnal Pamator : Jurnal Ilmiah Universitas Trunojoyo by Universitas Trunojoyo Madura is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Terindeks oleh:

 

situs toto

togel slot slot toto togel