Parental Role in Fostering Emotional Intelligence Among Elementary School Students in Puncak Indah Village
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Adinda, P., & Annisatul, M. (2024). Analisis Peran Guru Dalam Mengelola Kecerdasan Emosional Siswa Di Sekolah Dasarirasi Inspirasi. Jurnal Pengabdian Masyarakat (2025), 2(1), 49–56.
Almaghfiroh, Z. A., Ayu, G. F., Maulana, A. A., Elbarkah, A. A., & Sulaiman, H. M. S. (2024). Implementasi Perkembangan Bahasa dan Sosial Anak Melalui Pendidikan Orang Tua yang Berkualitas. Journal Of Social Science Research, 4(4), 13158–13180.
Bayu Widiyanto, B., & Nurfaizah, N. (2021). Peran Orang Tua Terhadap Pendidikan Karakter Anak. Jurnal DinamikA, 4(1), 63–73. https://doi.org/10.18326/dinamika.v4i1.63-73
Dewi, M. P., S, N., & Irdamurni, I. (2020). Perkembangan Bahasa, Emosi, Dan Sosial Anak Usia Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 7(1), 1.
Fikuri, A., & Astuti, W. (2021). Strategi Dalam Pengembangan Kecerdasan Emosional Anak Usia Dini. Jurnal Bimbingan Konseling Islam, 2(1), 105–112. https://doi.org/10.21093/tj.v2i1.4261
Herviana, M., & Ngewa. (2019). Peran Orang Tua Dalam Pengasuahan. Jurnal Sustainability, 11(1), 1–14.
Ilmiah, A. J., & Madrasah, P. (2025). Upaya Guru Agama Islam Dalam Membangun Kecerdasan Emosional (EQ) Anak Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 9(2), 716–728. https://doi.org/10.35931/am.v9i2.4818
Khoiruddin, M. A. (2018). Perkembangan Anak Ditinjau dari Kemampuan Sosial Emosional. Jurnal Pemikiran Keislaman, 29(2), 425–438. https://doi.org/10.33367/tribakti.v29i2.624
Khoirunnisa, N. I. R. N. (2016). Hubungan Antara Attachment ( Kelekatan ) Orang Tua Dengan Kemandirian Emosional Pada Remaja Jalanan. Jurnal Psikologi, 8(2), 39–40.
Listia, F. (2015). Peran Pola Asuh Orang Tua Dalam Mengembangkan Kecerdasan Emosi Anak. Jurnal Lentera, XVIII(1), 94–110.
Lusiana Rosalia Eka, Rahamawati Dini, & Handayani Arri. (2024). Tantangan Dan Peluang Gadget, Kecerdasan Emosional, Dan Pembentukan Sikap Sosial Pada Anak-Anak Sekolah Dasar. Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD FKIP Universitas Mandiri, 10, 790–801.
Meriyati, M. (2018). Peran Orang Tua dalam Mengembangkan Kecerdasan Emosional Anak. KONSELI : Jurnal Bimbingan Dan Konseling (E-Journal), 1(1), 29–34. https://doi.org/10.24042/kons.v1i1.311
Muali, C., & Fatmawati, S. (2022). Peran Orang Tua Meningkatkan Kecerdasan Emosional Anak; Analisis Faktor dan Strategi dalam Perspektif Islam. Fitrah: Journal of Islamic Education, 3(2), 85–100. https://doi.org/10.53802/fitrah.v3i2.135
Musawamah, M. (2021). Peran Orang Tua Dan Guru Dalam Membentuk Karakter Anak Di Kabupaten Demak. Jurnal Pendidikan Dan Pendidikan Agama Islam, 3(1), 54–70.
Nabawi, D. (2021). Peran Orang Tua Dalam Pengembangan Karakter Disiplin Anak Pada Pembelajaran Daring Siswa Kelas 2 Sdit Insan Karima. Journal Comm-Edu, 4(3), 82. https://doi.org/10.22460/comm-edu.v4i3.8550
Ningsih, H., Sugiyat, & Mujiburrohman. (2023). Peran Pendidikan Orang Tua Dalam Meningkatkan Kecerdasan Emosional Anak SD Inpres Keong Sano Nggoang. Rayah Al-Islam, 7(3), 1066–1074. https://doi.org/10.37274/rais.v7i3.798
Nurkhasyanah, A. (2020). Optimalisasi Psikologi Perkembangan Anak dalam Lingkungan Keluarga. (JAPRA) Jurnal Pendidikan Raudhatul Athfal (JAPRA), 3(2), 1–12. https://doi.org/10.15575/japra.v3i2.8809
Nurul Fadhilah, & Mukhlis, A. M. A. (2021). Hubungan Lingkungan Keluarga, Interaksi Teman Sebaya Dan Kecerdasan Emosional Dengan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan, 22(1), 16–34. https://doi.org/10.33830/jp.v22i1.940.2021
Pratiwi, I., & Bonarija, M. (2025). Analisis Peran Orang Tua Dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa Sekolah Dasar. JIIC: Jurnal Intelek Insan Cendikia, 2(5), 9293–9300.
Prof.Dr.Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif,Kualitatif dan R&D. Alfabeta.
Rahayu, D. R., Yulianti, Y., Fadillah, A. E., Lestari, E., Faradila, F., & Fitriana, D. (2023). Peran Orang Tua Dalam Pendidikan Anak. Dharmas Education Journal (DE_Journal), 4(2), 887–892. https://doi.org/10.56667/dejournal.v4i2.1189
Ramdan, A. Y., & Fauziah, P. Y. (2019). Peran orang tua dan guru dalam mengembangkan nilai-nilai karakter anak usia sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Dan Pembelajaran, 9(2), 100. https://doi.org/10.25273/pe.v9i2.4501
Salma, M. (2025). Peran Orang Tua Dalam Perkembangan Sosial Emosional Anak Usia Dini. Jurnal of Early Childhood Education, 1(3).
Sari, L. P., & Ain, S. Q. (2023). Peran Orang Tua dalam Pendampingan Pembelajaran Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Imiah Pendidikan Dan Pembelajaran, 7(1), 75–81. https://doi.org/10.23887/jipp.v7i1.59341
Sulung, N., & Sakti, G. (2021). Komunikasi Keluarga Dan Pola Asuh Dengan Kecerdasan Emosional Anak Usia 5 – 18 Tahun. JURNAL KESEHATAN PERINTIS (Perintis’s Health Journal), 8(1), 1–11. https://doi.org/10.33653/jkp.v8i1.614
Susanti, W. T., & Ain, S. Q. (2022). Peran Orang Tua dan Guru dalam Pendampingan Belajar di Rumah bagi Siswa Sekolah Dasar Terdampak Covid-19. Jurnal MIMBAR PGSD Undiksha, 10(1), 9–16. https://doi.org/10.23887/jjpgsd.v10i1.42882
Syaifuddin, & Irfan, A. M. (2017). Peran Orang Tua Sebagi Pendidik Dalam Keluarga. Jurnal Kependidikan Dan Sosial Keagamaan, 3(02), 147–167.
Szcześniak, M., & Tułecka, M. (2020). Family functioning and life satisfaction: The mediatory role of emotional intelligence. Psychology Research and Behavior Management, 13, 223–232. https://doi.org/10.2147/PRBM.S240898
Tambak, S., & Helman, H. (2017). Peran Orang Tua Dalam Mengembangkan Kecerdasan Emosional Anak di Desa Petonggan Kecamatan Rakit Kulim Kabupaten Indragiri Hulu. Al-Hikmah: Jurnal Agama Dan Ilmu Pengetahuan, 14(2), 119–135. https://doi.org/10.25299/al-hikmah:jaip.2017.vol14(2).1024
Tazkia, H. A., & Damayanti, A. (2024). Perkembangan Sosial Emosional Anak Usia Dasar di Lingkungan Sekolah. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 1(3), 8. https://doi.org/10.47134/pgsd.v1i3.557
Widya, F., & Jannah. (2024). Peran emosi positif pada siswa menggunakan teknik. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 09(1), 4440–4453.
Wijayanto, A. (2020). Peran Orangtua dalam Mengembangkan Kecerdasan Emosional Anak Usia Dini. Diklus: Jurnal Pendidikan Luar Sekolah, 4(1), 55–65. https://doi.org/10.21831/diklus.v4i1.30263
Yusnita, E. Y., & Octafiona, E. (2021). Peran Orang Tua Dalam Pendidikan Keluarga. El-Izdiwaj: Indonesian Journal of Civil and Islamic Family Law, 2(1), 16–27. https://doi.org/10.24042/el-izdiwaj.v2i1.10283
Zalfaa Azzah, S., & Eko Sri Israhayu. (2024). Bentuk Ekspresi Emosional Tokoh Utama Dalam Novel Luka Cita Karya Valerie Patkar : Kajian Psikologi Sastra. Jurnal Pembahsi (Pembelajaran Bahasa Dan Sastra Indonesia), 14(2), 115–124. https://doi.org/10.31851/pembahsi.v14i2.16012
DOI: https://doi.org/10.21107/pamator.v18i3.30418
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2025 Anzellina Putri, Zaka Hadikusuma Ramadan

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Jurnal Pamator : Jurnal Ilmiah Universitas Trunojoyo by Universitas Trunojoyo Madura is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.