Development of Pocketbook Based Scientific Literacy on Ecology and Biodiversity Materials
Abstract
This study aims to determine the feasibility, readability, and student response to pocketbooks based on scientific literacy on ecology and biodiversity material. The study uses development research with an ADDIE development model. The research samples were 25 students of class VII-I MTsN Bangkalan. The instruments used were the media expert validation sheet, material expert validation, readability questionnaire, and student response questionnaire. The study results showed that: 1) The results of the validity of media experts and material experts with the Gregory test are 1.00 with very valid criteria. 2) The results of pocket book readability obtained a percentage value of 81.62% with very good criteria. 3) Students' responses to the pocketbook obtained a percentage value of 82.19% with very good criteria. The results showed that the use of a pocketbook based on scientific literacy on ecology and biodiversity material is feasible to use in learning.
Keywords
Full Text:
PDF (Bahasa Indonesia)References
Afifah, L. ., Murtono, & Santoso. (2020). Pengembangan Buku Saku Berbasis Literasi Sains Untuk Meningkatkan Minat Belajar Tema Organ Gerak Hewan dan Manusia pada Siswa Sekolah Dasar. Journal for Lesson and Learning Studies, 3(3), 448–453. https://doi.org/https://doi.org/10.23887/jlls.v3i3.29774
Awaludin, M. T., & Rostikawati, R. T. (2020). Pengembangan Buku Saku Materi Mamalia di Taman Margasatwa Ragunan untuk Meningkatkan Penguasaan Konsep Siswa. Pedagonal: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 04(2), 54–60.
Choiriyah, Noviani, D., & Priyanti, Y. (2022). Pelatihan Pembuatan Bahan Ajar Pada Guru SMA Bina Warga ( BW ) 2 Palembang. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(1), 161–170.
Elisa, E., Panjaitan, R. G. P., & Wahyuni, E. S. (2021). Pembuatan buku saku submateri pemanfaatan keanekaragaman hayati Indonesia kelas X SMA. Jurnal Pendidikan Informatika Dan Sains, 10(2), 90–98. https://doi.org/10.31571/saintek.v10i2.2396
Fauzia, S., Hardiansyah, H., & Mahrudin. (2023). Kelayakan Buku Saku Elektronik “Mangifera di Bantaran Sungai Desa Beringin Kencana” sebagai Materi Pengayaan Konsep Keanekaragaman Hayati. Wahana-Bio: Jurnal Biologi Dan Pembelajarannya, 14(2), 96–107. https://doi.org/10.20527/wb.v14i2.12057
Gregory, R. J. (2015). Psychological Testing History, Principles, and Applications. Pearson.
Insaf, R. (2023). Pengembangan Media Buku Saku untuk Meningkatkan Ketrampilan Literasi Numerasi pada Materi Lingkaran Kelas VI SDN Pandanrejo 01 Kota Batu Tahun 2022/2023. Jurnal Pendidikan Taman Widiya Humaniora (JPTWH), 2(2), 1–23.
Krismayoni, P. A. W., & Suarni, N. K. (2020). Pembelajaran IPA dengan Model Pembelajaran Children Learning In Science Meningkatkan Hasil Belajar Ditinjau Dari Minat Belajar. Jurnal Pedagogi Dan Pembelajaran, 3(2), 138–151. https://doi.org/10.23887/jp2.v3i2.25258
Lolita, L., & Ikhsanudin, A. (2023). Pengembangan Buku Saku Kesehatan sebagai Media Edukasi pada Pasien COVID-19 yang Menjalani Isolasi Mandiri. Jurnal Surya Masyarakat, 5(2), 161. https://doi.org/10.26714/jsm.5.2.2023.161-171
Magdalena, I., Ramadanti, F., & Az-Zahra, R. (2021). Analisis Bahan Ajar Dalam Kegiatan Belajar Dan Mengajar Di Sdn Karawaci 20. EDISI : Jurnal Edukasi Dan Sains, 3(3), 434–459. https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/edisi
Najma, S., & Irvan, I. (2022). Pengembangan Pocket Book Math Berbasis dengan Pendekatan Matematika Realistik dalam Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa. AKSIOMA : Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 13(3), 499–511. https://journal.upgris.ac.id/index.php/aksioma/article/view/11358
Oktiningrum, W., & Putri, A. R. (2023). Pengembangan Bahan Ajar Pocket Book Berbasis QR Code untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa pada Materi Sistem Peredaran Darah Manusia di Kelas V SD. Cakrawala Jurnal Ilmiah Bidang Sains, 2(1), 45–54. https://doi.org/10.28989/cakrawala.v1i2.1407
Qurrotaini, L., Susanto, A., Izzah, L., Setiyaningsih, D., & Triutami, D. W. (2022). Pengembangan Bahan Ajar Buku Saku Digital Materi Mitigasi Bencana pada Pembelajaran IPS di SD. Holistika:Jurnal Ilmiah PGSD, 57–64.
Setiyaningrum, & Suratman, B. (2020). Pengembangan Buku Saku Sebagai Bahan Ajar Kearsipan Kelas X OTKP SMK Negeri 1 Jombang. Jurnal Pendidikan Administrasi Perkantoran (JPAP), 8(2), 305–317. https://doi.org/10.26740/jpap.v8n2.p305-317
Sutrisna, N. (2021). Analisis Kemampuan Literasi Sains Peserta Didik Sma Di Kota Sungai Penuh. Jurnal Inovasi Penelitian, 1(12), 2683–2694.
Zuliana, L., Yunarti, Y., & Sulistyowati, D. L. (2022). Pengembangan Bahan Ajar Dalam Bentuk Saku Digital Berbasis Kontekstual Siswa Kelas VIII. LINEAR: Journal of Mathematics Education, 2(2), 174–185. https://doi.org/10.32332/linear.v2i2.3815
y
DOI: https://doi.org/10.21107/nser.v7i2.26381
Refbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.