PENGEMBANGAN MEDIA MINIATUR PUZZLE 3 DIMENSI (MP3D) PADA MATERI SISTEM TATA SURYA KELAS VII SMP

Safiratul Khoiro, Aditya Rakhmawan, Mochammad Ahied, Eva Ari Wahyuni, Try Hartiningsih

Abstract


Miniature Puzzle 3 Dimensions (MP3D) is one form of learning media presentation that has been systematically assembled in the form of a miniature collaborated with puzzles so that learning on solar system material grade VII can be conveyed properly and clearly. The purpose of this study was to produce MP3D media and determine the level of feasibility and student response to MP3D media. This type of research is development research using the ADDIE development model. The population in this study were seventh grade students of SMPN 3 Kamal with samples of VII-B and VII-D classes. Sampling using purposive sampling technique. The instruments used were media expert validation sheets, science teachers and student response questionnaires. The results showed that: 1) The results of the validity of the media aspect amounted to 94.37% and the reliability value of 97.38% with a very valid and very reliable category. 2) Student responses to MP3D media in 3 trial groups, obtained a percentage value of 88.55% in individual trials of 2 students, 88.81% in small group trials of 8 students and 91.27% in large group trials of 32 students, the three trials had a very good category. We concluded that the using of MP3D media is feasible to use in learning.

Keywords


ADDIE, MP3D, Science Learning, Solar System.

References


Anggraini, N.A. (2019). Pengembangan Media Miniatur Alam Sekitar Pada Materi Menulis Puisi Siswa Kelas V SDN 2 Suralaga, Jurnal Ilmu Sosial dan Pendidikan, Vol 3(1), Hal 102-105.

Cahyaningsih, R.N., Siswanto, J., & Sukamto. (2020). Keefektifan Model Project Based Learning Berbantuan Multimedia Power Point Terhadap Hasil Belajar IPA. Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan, Vol 4(1), Hal 34-40.

Dare, D. (2022). Peningkatan Hasil Belajar Tema 4 Subtema 1 Dengan Menggunakan Strategi Permainan Tradisional Pada Siswa Kealas IV SD 4 Mentawa Baru Hilir. Jurnal Pendidikan Dasar dan Sosial Humaniora, Vol 2(2), Hal 1-26.

Dewi, L., & Fauziati, E. (2021). Pembelajaran Tematik di Sekolah Dasar dalam Pangadangan Teori Konstruktivisme Vygotsky. Jurnal Papeda, Vol 3(2), Hal 163-174.

Fatmawati, F., & Harmanto. (2019). Pengembangan Media Puzzle Berbasis Index Card Match Materi Peristiwa Lahirnya Pancasila Muatan IPS. Joyful Learning Journal, Vol 8(2), Hal 113-118.

Lestari, S.D., & Maunah, B. (2022). Dasar-Dasar Yuridis Sistem Pendidikan Nasional. Jurnal Ilmu Pendidikan Sekolah Dasar, Vol 9(3), Hal 314-325.

Londa, A.H., Mete, Y.Y., & Sadipun, B. (2018). Penggunaan Media Puzzle Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik Pada Pembelajaran IPA. Journal of Elemantary School (JOES), Vol 1(2), Hal 113-120.

Mahmuda, S. (2018). Media Pembelajaran Bahasa Arab. Jurnal An-Nabigoh, Vol 20(1), Hal 129-138.

Mustafa, P.S., & Roesdiyanto. (2020). Penerapan Teori Belajar Konstruktivisme Melalui Model PAKEM dalam Permainan Bolavoli Pada Sekolah Menengah Pertama. Jendela Olahraga, Vol 6(1), Hal 50-65.

Nuqisari, R., & Sudarmilah, E. (2019). Pembuatan Game Edukasi Tata Surya Dengan Construct 2 Berbasis Android. Jurnal Teknik Elektro, Vol 19(2), Hal 86-92.

Nurmiati., & Gazali, Z. (2018). Media Pembelajaran Permainan Monopoli Biologi Materi Klasifikasi Makhluk Hidup Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa SMP. Bioscientist: Jurnal Ilmiah Biologi, Vol 6(2), Hal 103-107.

Permata, N.N., Zaman, W.I., & Damayanti, S. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Miniatur Materi Energi Alternatif Untuk Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Edusaintek: Jurnal Pendidikan, Sains dan Teknologi, Vol 9(1), Hal 1-13.

Pratiwi, I.T.M., & Meilani, R.I. (2018). Peran Media Pembelajaran Dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran,Vol 3(2), Hal 173-181.

Rufaedah, E.A. (2018). Teori Belajar Behavioristik Menurut Perspektif Islam. Jurnal Pendidikan dan Studi Islam, Vol 4(1), Hal 14-30.

Sarina., & Hasanah. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Miniatur Rumah Adat Pada Pembelajaran Tematik Tema Indahnya Keberagaman di Negeriku Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian Pendidikan. Vol 1(4), Hal 272-288.

Sugianto, S.D., Ahied, M., Hadi, W.P., & Wulandari, A.Y.R. (2018). Pengembangan Modul IPA Berbasis Proyek Terintegrasi STEM Pada Materi Tekanan. Journal of Natural Science Education Reseach, Vol 1(1), Hal 28-39.

Turahmah, F., Febrini, D., & Walid, A. (2022). Pengembangan Modul Pembelajaran Berbasis Problem Based Learning (PBL) Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa SMP. Jurnal Bidang Kependidikan, Pembelajaran dan Pengembangan, Vol 4(1), Hal 74-87.

Verawati, N.N.S.P., Iswara, A., & Wahyudi. (2022). Validitas Perangkat Pembelajaran Berbasis Model Kooperatif Tipe Student Facilitator and Explaining (SFAE) untuk Meningkatkan Hasil Belajar Fisika Peserta Didik. Jurnal Kependidikan Fisika, Vol 10(1), Hal 1-7.

Wardani, S.K., Setyosari, P., & Husna, A. (2019). Pengembangan Multimedia Tutorial Mata Pelajaran IPA Pokok Bahasan Sistem Tata Surya Kelas VII MTs Raudlatul Ulum Karangploso. Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, Vol 2(1), Hal 23-29.

Wati, K., Hidayati, Y., Wulandari, A.Y.R., & Ahied, M. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran CORE (Connecting Organizing Reflecting Extending) Untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa. Journal of Natural Science Education Reseach, Vol 1(2), Hal 108-116.

Zuleni, E., & Marfilinda R. (2022). Pengaruh Motivasi Terhadap Pemahaman Konsep Ilmu Pengetahuan Alam Siswa. Educativo: Jurnal Pendidikan, Vol 1(1), Hal 244-250.




DOI: https://doi.org/10.21107/nser.v7i1.23125

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.