PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN POE2WE BERBANTUAN PHET SIMULATIONS PADA MATERI CAHAYA DAN ALAT OPTIK TERHADAP KETERAMPILAN BERPIKIR KRITIS

Fitriana Latifah, Aditya Rakhmawan, Eva Ari Wahyuni, Mochammad Ahied, Yamin Yamin

Abstract


This study aimed to determine the influence of POE2WE model with PhET Simulations on student’s critical thinking skills in learning light and optical instrument. The sample used was the VIII A as the experimental class and VIII B as the control class. The method used on this study is quantitative method with quasi experimental type and the design is nonequivalent control group design. This research was conducted at SMP Negeri 2 Welahan for the 2022/2023 Academic Year. Data collection instruments on this study is critical thinking skills test. The results of this study showed that there is an influence of POE2WE model with PhET Simulations on student’s critical thinking skills prove by increased in critical thinking skills on both class in the moderate category with n-gain score 0,64 for the experimental class and 0,41 for the control class.


Keywords


Critical thinking skills, POE2WE model, PhET Simulations

References


A’yun, Q., Rusilowati, A., & Lisdiana. (2020). Improving Students’ Critical Thinking Skills through the STEM Digital Book. Journal of Innovative Science Education, 9(2), 237–243. Diambil dari https://journal.unnes.ac.id

Agviolita, P., Sudarti, & Handayani, R. D. (2022). Analisis Komparasi Keterampilan Berpikir Kritis Siswa pada Pembelajaran IPA dengan Media Buku Ajar dan Media PhET Simulation. Jurnal Pendidikan MIPA, 12(2), 241–246. https://doi.org/10.37630/jpm.v12i2.573

Amruddin, Priyandana, R., Agustina, T. S., Ariantini, N. S., Rusmayani, N. G. A. L., & Aslindar, D. A. (2022). Metodologi Penelitian Kuantitatif. Sukoharjo: Pradina Pustaka. Diambil dari https://books.google.co.id

Ariza Rahmadana Hidayati, Wirawan Fadly, & Rahmi Faradisya Ekapti. (2021). Analisis Keterampilan Berpikir Kritis Siswa pada Pembelajaran IPA Materi Bioteknologi. Jurnal Tadris IPA Indonesia, 1(1), 34–48. https://doi.org/10.21154/jtii.v1i1.68

Astutik, P., & Hariyati, N. (2021). Peran Guru dan Strategi Pembelajaran dalam Penerapan Keterampilan Abad 21 pada Pendidikan Dasar dan Menengah. Jurnal Inspirasi Manajemen Pendidikan, 09(03), 619–638. Diambil dari https://ejournal.unesa.ac.id

Cahyani, H. D., Hadiyanti, A. H. D., & Saptoro, A. (2021). Peningkatan Sikap Kedisiplinan dan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa dengan Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(3), 919–927. Diambil dari https://edukatif.org

Facione, P. A. (2015). Critical Thinking: What it is and Why it Counts. Insight Assessment, 1(1), 1–30. Diambil dari https://www.insightassessment.com

Fajriyah, R. L., & Jatmiko, B. (2021). Penerapan Model POE2WE Berbasis Virtual Learning pada Materi Listrik Arus Bolak Balik (AC) untuk Melatihkan High Order Thinking Skills (HOTS) Peserta Didik. PENDIPA Journal of Science Education, 5(1), 102–107. https://doi.org/10.33369/pendipa.5.1.102-107

Fauziah. (2022). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar IPA Melalui Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw pada Siswa Kelas IV SD Negeri 193 Palembang. Journal on Education, 05(01), 365–373. Diambil dari https://www.jonedu.org

Fernanda, A., Haryani, S., Prasetya, A. T., & Hilmi, M. (2019). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Kelas XI pada Materi Larutan Penyangga dengan Model Pembelajaran Predict Observe Explain. Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia, 13(1), 2326–2336. Diambil dari https://journal.unnes.ac.id

Fitriah, A. L. N. (2022). Teori Dasar Memahami Perilaku. Bogor: Guepedia. Diambil dari https://books.google.co.id

Hanisah, Irhasyuarna, Y., & Yulinda, R. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Menggunakan Ispring Suite 10 Pada Materi Reproduksi Tumbuhan Untuk Mengukur Hasil Belajar. JUPEIS: Jurnal Pendidikan dan Ilmu Sosial, 1(3), 6–16. Diambil dari http://jurnal.jomparnd.com

Hermita, N., Dewi, R., Alpusari, M., Noviana, E., Kurniaman, O., Antosa, Z., … Putra, E. D. (2019). Improvement of Elementary School Critical Thinking Skills Through the POE Learning Model (Predict-Observe-Explain) on Natural Resource Material. Journal of Physics: Conference Series, 1351(1), 1–7. https://doi.org/10.1088/1742-6596/1351/1/012076

Indrawan, I. (2019). Konsep Dasar Ekonomi Pendidikan pada Tataran Suprastruktur dan Infrastruktur Politik di Indonesia. Innovatio: Journal for Religious-Innovation Studies, 19(1), 91–98. Diambil dari http://www.innovatio.pasca.uinjambi.ac.id

Iskandar, Nehru, & Cicyn Riantoni. (2021). Metode Penelitian Campuran (Konsep, Prosedur dan Contoh Penerapan). Pekalongan: Nasya Expanding Management. Diambil dari https://books.google.co.id

Jannah, D. R. N., & Atmojo, I. R. W. (2022). Media Digital dalam Memberdayakan Keemapuan Berpikir Kritis Abad 21 pada Pembelajaran IPA di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(1), 1064–1074. Diambil dari https://jbasic.org/index.php/basicedu

Kanti, L., Rahayu, S. F., Apriana, E., & Susanti, E. (2022). Analisis Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Augmented Reality dengan Model POE2WE Pada Materi Teori Kinetik Gas: Literature Review. Jurnal Pendidikan dan Ilmu Fisika (JPIF), 02(01), 75–82. Diambil dari https://journal.uniga.ac.id

Monica, R., Ricky, Z., & Estuhono. (2021). Pengembangan Modul IPA Berbasis Model Research. Edukatiif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(6), 4470–4482. Diambil dari https://edukatif.org

Mubarok, I., Nana, & Sulistyaningsih, D. (2020). Analisis Penerapan Model Pembelajaran POE2WE Berbasis Hands On Activity Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa. Edufisika: Jurnal Pendidikan Fisika, 5(2), 104–111. Diambil dari https://online-journal.unja.ac.id

Nana. (2019). Model Pembelajaran Predict, Observe, Explanation, Elaboration, Write, dan Evaluation (POE2WE). Klaten: Lakeisha. Diambil dari https://books.google.co.id

Retnawati, H. (2016). Analisis Kuantitatif Instrumen Penelitian (Panduan Peneliti, Mahasiswa, dan Psikometrian). Yogyakarta: Parama Publishing. Diambil dari https://books.gogle.co.id

Rohmawati, I., & Basir, R. S. (2021). Pengembangan Perangkat Pembelajaran IPA Berbasis Discovery Learning untuk Menuntaskan Hasil Belajar Siswa. Panthera: Jurnal Ilmiah Pendidikan Sains dan Terapan, 1(1), 37–55. Diambil dari https://e-journal.lp3kamandanu.com

Rusilowati, A., Supardi, K. I., Fathonah, S., Juliyanto, E., Firdaus, Annur, S., & Harjito. (2020). Pengembangan Instrumen Karakter dalam Pembelejaran IPA. Magelang: Pustaka Rumah Cinta. Diambil dari https://books.google.co.id

Setiawan, T. H., & Aden. (2020). Efektifitas Penerapan Blended Learning dalam Upaya Meningkatkan Kemampuan Akademik Mahasiswa Melalui Jejaring Schoology di Masa Pandemi Covid-19. Jurnaal Pembelajaran Matematika Inovatif, 3(5), 493–506. Diambil dari www.journal.ikipsiliwangi.ac.id

Sidik, H. M., Nana, N., & Sulistyaningsih, D. (2020). Efektivitas Simulasi PhET Colorado pada Materi Alat Ukur Listrik dan Penerapan Listrik Arus Searah menggunakan Model POE2WE. jurnal.ustjogja.ac.id, 7(2), 50–56. Diambil dari https://jurnal.ustjogja.ac.id

Usmeldi, U., & Amini, R. (2021). Pelatihan Penggunaan KIT IPA dan Pengembangan LKPD Berbasis Praktikum untuk Guru IPA. Jurnal Abdimas Prakasa Dakara, 1(2), 56–65. https://doi.org/10.37640/japd.v1i2.1010

Wahab, A., Junaedi, & Azhar, M. (2021). Efektivitas Pembelajaran Statistika Pendidikan Menggunakan Uji Peningkatan N-Gain di PGMI. Jurnal Basicedu, 5(2), 1039–1045. Diambil dari https://jbasic.org/index.php/basicedu




DOI: https://doi.org/10.21107/nser.v6i3.21969

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.