PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN SCRAMBLE TERHADAP HASIL BELAJAR KOGNITIF SISWA
Abstract
This study aims to determine the results of student cognitive learning after the application of Scramble learning model. The method used is the pre-experimental type of quantitiative method with the One Group Preterest-Posttest Design design. The sample in this study ware students class VII A MTS Raudlatul Ulum Klampis amounted to 19 students of the third semester of 2021/2022. Data-up technique through cognitive learning outcomes test. The average value of the preterest value is 48.42, while the average value of the posttest value is 84.11. Based on the results of hypothesis testing, the pretest and posttest 0,000 equal or less than 0,05. Then the avarage N-gain valuenof cognitive learning is 0,73 with high criteria.
Full Text:
PDF (Bahasa Indonesia)References
Abdullah, M. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Scramble Untuk Meningkatkan Aktivitas Belajar Biologi. Jurnal Normaita, 9(1), 14–24.
Agustin, A. Y., & Qosyim, A. (2019). Peningkatan Hasil Belajar Pada Materi Interaksi Makhluk Hidup Setelah Diterapkan Model Pembelajaran Mandiri. Pensa E-Jurnal : Pendidikan Sains, 7(3), 312–316.
Diniya. (2019). Pembelajaran IPA Terpadu Tipe Integrated Melalui Model Inkuiri Terbimbing Tingkat Sekolah Menengah Pertama. Journal of Natural Science and Integration, 2(2), 143–152.
Elvierayani, R. R., Dzikriah, S. I., & Afriyandan, R. D. A. R. (2021). Uji Beda Ekspor dan Import Indonesia-China Sebelum dan Sesudah Pandemi Covid-19. Jurnal Sains Sosio Humaniora, 5(2), 1077–1085.
Fatikasari, R., Matius, B., & Junus, M. (2020). Hasil Belajar Kognitif Peserta Didik Melalui Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Berbantuan Media Simulasi PhET Kelas XI IPA SMA Negeri 1 Anggana Materi Fluida Statis. Jurnal Literasi Pendidikan Fisika, 1(1), 65–72.
Hadi, R., Syafrudin, D., & Wahyuni, F. R. E. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Scramble Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Materi Kingdom Animalia di Kelas X Sekolah Menengah Atas Negeri 2 Sintang. Jurnal Pendidikan Biologi, 2(1), 26–31.
Majdi, M. K., Subali. B., & Sugianto. (2018). Peningkatan Komunikasi Ilmiah Siswa SMA melalui Model Quantum Learning One Day One Question Berbasis Daily Life Science Question. Unnes Physics Journal, 7(1), 81-90.
Malasari, E.Y.U., Rasiman., S. (2018). Efektivitas Model Pembelajaran Problem Based Learning dan Scramble Terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa Eka. Media Penelitian Pendidikan, 12(2), 169–176.
Piliang, F. M. (2021). The Effect Of Make A Match And Scramble Earning Model On Learning Outcomes. Jurnal Scientia, 10(1), 48–54.
Pratama, F. A. (2018). penerapan model pembelajaran Quantum Teaching melalui Strategi Tandur untuk Meningkatkan Kompetensi Kognisi Siswa. Jurnal Ilmiah Edukasi, 6(1), 184–192.
Putra, I. G. D., Widiana, I. W., & Wibawa, I. M. C. (2020). Peran Model Pembelajaran Scramble dalam Meningkatkan Hasil Belajar IPA. Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan, 4(3), 409–416.
Ramadhani, R., & Bina, N.S. (2021) Statistika Peneltian Pendidikan. Jakarta: Kencana.
Sabihi, M. (2019). Penerapan Paikem Gembrot Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Sains di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu Volume, 3(4), 2144–2158.
Sudjana, D., wijayanti, I. E. (2018). Analisis Keterampilan Metakognitif Pada Materi Kelarutan dan Hasil Kali Kelarutan Melalui Model Pembelajaran Pemecahan Masalah. Jurnal Kimia dan Pendidikan, 3(2), 206–221. https://doi.org/10.30870/educhemia.v3i2.3729
Sukerti, N. K., Pudjawan, K., Ayu, I. G., & Agustiana, T. (2020). The Positive Effect Of The Picture Card Assisted Scramble Learning Model On Student Learning Outcomes. International Journal of Elementary Education, 4(4), 481–487.
Widyawati, T., Adnyana, P. B., & Warpala, I. W. (2019). Efektivitas Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Berbasis Pertanyaan Terhadap Pemahaman Konsep IPA dan Keterampilan Proses Sains Dalam Materi Interaksi Makhluk Hidup Dengan Lingkungannya di Kelas VII di SMP Negeri 3 Banjar. Jurnal Pendidikan Biologi Undiksha, 6(2), 83–92.
Zainudin, N. A. (2018). Peningkatan Motivasi dan Hasil Belajar IPA Melalui Penerapan Model Scramble. Journal of Islamic Elementary School, 1(1), 81–90.
DOI: https://doi.org/10.21107/nser.v6i1.16492
Refbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.