Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Minat Generasi Z dalam Menggunakan Dompet Digital (Studi Kasus Generasi Z di Kabupaten Nganjuk)
Abstract
The purpose of this study was to determine whether or not the influence of service features, perceived ease of use, perceived benefits, perceived security, and perceived risk on interest in using digital wallets in generation Z Nganjuk Regency, Kertosono District, Tembarak Village. This research was conducted using quantitative methods with data collection techniques using direct questionnaires online via google form. The population in this study is generation Z, with the sampling technique used is purposive sampling method and obtained a sample size of 125 respondents, namely generation Z aged 17 to 27 years, domiciled in Tembarak Village and knowing or using digital wallets. Primary data processing uses Statistical Package for the Social Sciences (SPSS) version 25 analysis techniques through multiple linear regression analysis methods. The results of this study indicate that the variables of service features, perceived ease of use, perceived benefits, and perceived security partially have a positive and significant effect on interest in using digital wallets in generation Z in Nganjuk Regency, Kertosono District, Tembarak Village, while the variable risk perception has a negative and insignificant effect on interest in using digital wallets in generation Z in Nganjuk Regency, Kertosono District, Tembarak Village.
Full Text:
PDFReferences
Abrilia, N. D., & Sudarwanto, T. (2020). Pengaruh Persepsi Kemudahan Dan Fitur Layanan Terhadap Minat Menggunakan E-Wallet Pada Aplikasi Dana Di Surabaya. Jurnal Pendidikan Tata Niaga (JPTN), 8(3), 1006–1012.
Afolo, S. C. M., & Dewi, N. N. S. R. T. (2022). Minat Mahasiswa Akuntansi Untrim Sebagai Pengguna E-Wallet Dengan Mempertimbangkan Persepsi Kemanfaatan, Persepsi Kemudahan, Dan Persepsi Kepercayaan. KRISNA: Kumpulan Riset Akuntansi, 13(2), 267–277. https://doi.org/10.22225/kr.13.2.2022.267-277
Agustino, L., Ujianto, & Yousida, I. (2021). Pengaruh Promosi, Persepsi Kemudahan dan Persepsi Manfaat Terhadap Minat Penggunaan E-Wallet dengan Kepercayaan Sebagai Variabel Mediasi Pada Pengguna E-Wallet di Kota Banjarmasin. Kindai, 17(3), 401–422. https://doi.org/10.35972/kindai.v17i3.631
Aisyah, M., & Eszi, I. M. (2020). Determinants of intention to use e-wallet using TRAM model. Jurnal Akuntansi Dan Auditing Indonesia, 24(2), 167–178. https://doi.org/10.20885/jsb.vol24.iss2.art10
Ardianto, K., & Azizah, N. (2021). Analisis Minat Penggunaan Dompet Digital Dengan Pendekatan Technology Acceptance Model (TAM) Pada Pengguna di Kota Surabaya. Jurnal Pengembangan Wiraswasta, 23(1), 13. https://doi.org/10.33370/jpw.v23i1.511
Atriani, Permadi, L. A., & Rinuastuti, B. H. (2020). Pengaruh Persepsi Manfaat dan Kemudahan Penggunaan Terhadap Minat Menggunakan Dompet Digital OVO. JSEH (Jurnal Sosial Ekonomi Dan Humaniora), 6(1), 54–61. https://doi.org/10.36456/jsbr.v1i1.3000
Damayanti, A. L., & Dwiridotjahjono, J. (2024). Persepsi Kemanfaatan, Kemudahan, Risiko, dan Fitur Layanan Terhadap Minat Menggunakan Dompet Digital Shopeepay sebagai Alat Pembayaran di Aplikasi Shopee. Management Studies and Entrepreneurship Journal, 5(2), 4714–4724.
Desita, W., & Dewi, G. A. K. R. S. (2022). Pengaruh Persepsi Kemanfaatan, Persepsi Kemudahan Penggunaan, Persepsi Risiko, Promosi dan Fitur Layanan terhadap Minat Menggunakan Transaksi Non Cash pada Aplikasi Dompet Elektronik (E-Wallet). Jurnal Akuntansi Profesi, 13(1), 115–124.
Endriyanto, R., & Indrarini, R. (2022). Pengaruh Promosi dan Fitur Layanan terhadap Minat Menggunakan E-Wallet Linkaja (Studi Kasus di Surabaya). Jurnal Ekonomika Dan Bisnis Islam, 5(1), 67–80. https://doi.org/10.26740/jekobi.v5n1.p67-80
Ikhsan Thohir, M., Indra Mulyana, S., & Sembiring, F. (2023). Analisis Sentimen Aplikasi Dompet Digital Pada Google Playstore Dengan Metode SAW. JURSISTEKNI (Jurnal Sistem Informasi Dan Teknologi Informasi), 5(2), 202–213.
Jumawan, Susanto, E., Sefita, A., Maharani, P. A., Maharani, S., Febianti, V., Naufaly, M. S., & Riyanto, R. (2024). Implementasi Pemanfaatan Digital Payment (E-Wallet) Pada Kalangan Generasi Z. SENTRI: Jurnal Riset Ilmiah, 3(6), 2932–2938. https://doi.org/10.55681/sentri.v3i6.2973
Jun Mustofan, F., & Kurniawati, L. (2024). Pengaruh Persepsi Kemudahan Penggunaan, Persepsi Keamanan, Persepsi Risiko dan Fitur Layanan terhadap Minat Menggunakan E-Wallet Pada Aplikasi Dana. YUME : Journal of Management, 7(1), 856–868.
Khoiriyah, S. U., Halim, M., & Zulkarnnaeni, A. S. (2023). Pengaruh Persepsi Manfaat, Persepsi Kemudahan, dan Persepsi Keamanan terhadap Minat Menggunakan Financial Technology pada Aplikasi Dana. Jurnal Riset Akuntansi Dan Bisnis, 9(1), 70–79. https://doi.org/10.38204/jrak.v9i1.950
Kie, D., & Bonjornahor, H. (2024). Pengaruh persepsi kemudahan penggunaan, persepsi keamanan, dan persepsi manfaat terhadap minat menggunakan e-wallet pada mahasiswa akuntansi di kota batam. Scentia Journal, 6(1), 1–10. https://ejournal.upbatam.ac.id/index.php/scientia_journal/article/view/8579/3630
Mawardani, F., & Dwijayanti, R. (2021). Pengaruh Persepsi Kemudahan Penggunaan dan Promosi Cashback Terhadap Minat Mahasiswa Dalam Menggunakan Dompet Digital Shopeepay Pada Aplikasi Shopee. Jurnal Pendidikan Tata Niaga (JPTN), 9(3), 1455–1463.
Mufida, K. A., & Rindawati. (2021). Analisis Perkembangan Wilayah Di Kecamatan Kertosono Kabupaten Nganjuk. Jurnal Swara Bhumi, 01(01), 1–9.
Muhamad, N. (2024). E-Wallet, Metode Pembayaran Utama Konsumen Belanja Online. Databoks.Katadata.Co.Id. https://databoks.katadata.co.id/teknologi-telekomunikasi/statistik/2ee1a5c2bc6f0bb/e-wallet-metode-pembayaran-utama-konsumen-belanja-online
Ong, V., & MN, N. (2022). Pengaruh Persepsi Risiko, Persepsi Kemudahan, dan Literasi Keuangan terhadap Minat Penggunaan Linkaja. Jurnal Manajerial Dan Kewirausahaan, 4(2), 516–524. https://doi.org/10.24912/jmk.v4i2.18259
Pratama, A. B., & Suputra, I. D. G. D. (2019). Pengaruh Persepsi Manfaat, Persepsi Kemudahan Penggunaan, dan Tingkat Kepercayaan Pada Minat Menggunakan Uang Elektronik. E-Jurnal Akuntansi Universitas Udayana, 27(2), 927–953. https://doi.org/10.24843/eja.2019.v27.i02.p04
Prena, G. Das, & Dewi, N. K. S. G. (2023). Pengaruh Kemudahan Penggunaan, Gaya Hidup, Persepsi Keamanan Dan Kepercayaan Terhadap Minat Menggunakan Shopeepay. WACANA EKONOMI (Jurnal Ekonomi, Bisnis Dan Akuntansi), 22(2), 142–155. https://doi.org/10.22225/we.22.2.2023.142-155
Putri, S., & Ompusunggu, H. (2023). Pengaruh Kemudahan Penggunaan, Kemanfaatan Dan Risiko Terhadap Minat Menggunakan E-Wallet Pada Generasi Milenial Kota Batam. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 9(23), 737–747. https://doi.org/10.5281/zenodo.10403769
Ramadhanty, V. D., Permana, R. I., Fauzia, B. R. S., & Rakhmawati, N. A. (2021). Analisis Faktor Penggunaan Dompet Digital di Kalangan Mahasiswa Perguruan Tinggi Surabaya. Jurnal Teknik Informatika Dan Sistem Informasi (JATISI), 8(1), 312–322. https://doi.org/10.35957/jatisi.v8i1.584
Robaniyah, L., & Kurnianingsih, H. (2021). Pengaruh Persepsi Manfaat, Kemudahan Penggunaan Dan Keamanan Terhadap Minat Menggunakan Aplikasi Ovo. Journal IMAGE, 10(1), 53–62. https://doi.org/10.17509/image.v10i1.32009
Safitri, N. I., Purnomo, A. S. D., & Nugroho, P. (2023). Persepsi Kemudahan, Kegunaan dan Promosi Terhadap Minat Menggunakan ShoppeePay Masyarakat Sumenap. Jurnal Manajemen Sains Dan Organisasi, 4(3), 265–276.
Sari, H. P. (2023). Survei Visa: E-Wallet Paling Banyak Digunakan Gen Z dalam Pembayaran Digital. Kompas.Com. https://money.kompas.com/read/2023/09/22/190000926/survei-visa--e-wallet-paling-banyak-digunakan-gen-z-dalam-pembayaran-digital
Silalahi, P. R., Safira, R., Hubara, Z. A., & Sari, E. P. (2022). Pengaruh Dompet Digital Terhadap Budaya Belanja Individu di Kota Medan. EKOMBIS REVIEW: Jurnal Ilmiah Ekonomi Dan Bisnis, 10(2), 869–878. https://doi.org/10.37676/ekombis.v10i2.2673
Soodan, V., & Rana, A. (2020). Modeling customers’ intention to use e-wallet in a developing nation: Extending UTAUT2 with security, privacy and savings. Journal of Electronic Commerce in Organizations, 18(1), 89–114. https://doi.org/10.4018/JECO.2020010105
Sugiyono. (2020). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D (Sutopo (ed.)). ALFABETA.
Suhendi, Restuti, S., & Taufiqurrahman. (2023). Pengaruh Persepsi Kegunaan, Persepsi Risiko Dan Kepercayaan Terhadap Sikap Penggunaan Dan Minat Menggunakan Aplikasi Ajaib Pada Generasi Z Di Kota Pekanbaru. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Ekonomi Manajemen, 8(4), 870–887.
Syukriyyah, & Karyaningsih. (2023). Pengaruh Promosi Penjualan, Persepsi Manfaat dan Persepsi Kemudahan terhadap Minat Menggunakan E-Wallet Shopeepay Pada Mahasiswa Universitas Singaperbangsa Karawang. Transformasi Manageria: Journal of Islamic Education Management, 3(2), 263–287. https://doi.org/10.47467/manageria.v3i2.2329
Taufik, A., Widianto, A., & Krisdiyawati. (2024). Analisis Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Minat Penggunaan Sistem Pembayaran E-Wallet Pada Generasi Z. Monex - Journal of Accounting Rearch, 13(02), 174–188.
Utomo, S. B., Utami, E. Y., Mardiah, A., Wijaya, I., & Mulatsih, L. S. (2023). Faktor-faktor yang Mempengaruhi Niat Mahasiswa Ekonomi Dalam Penggunaan Dompet Digital. Jurnal Ilmiah Edunomika, 8(I), 1–10.
Zahra, L. S., Octavia, A. T., Rahmawati, N., Fitriyanti, F., & Maulana, C. (2024). Risiko penggunaan DANA sebagai Dompet Digital : Studi Persepsi Mahasiswa Pendidikan Ekonomi. Jurnal Bina Bangsa Ekonomika, 17(2), 1450–1461. 10.46306/jbbe.v17i2
DOI: https://doi.org/10.21107/jkim.v5i2.29279
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2025 Jurnal Kajian Ilmu Manajemen (JKIM)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
