Kontribusi Usaha Mikro Kecil dan Menengah: Pajak, Corporate Social Responsibility, Shodaqoh, dan Kebermanfaat Usaha

Suwarno Suwarno, Rahmawati Rahmawati, Sri Murni, Warsina Warsina

Abstract


The existence of Micro, Small, and Medium Enterprises (MSMEs), which constitute the largest share in the national economy, is an indicator of the level of community participation in various economic sectors. UMKM towards the environment that is approved by tax, alms, CSR, and business benefit. The method of analysis uses descriptive analysis. Data collection using observations, questionnaires, and direct interviews to 250 MSMEs engaged in batik and grocery stores in Surakarta. 66.8% MSMEs have not paid taxes and 33.2% MSMEs have paid taxes, 96.8% MSMEs in Surakarta have done shodaqoh, 60.8% MSMEs in Surakarta have not done CSR and 37.2% are actively doing CSRs, 85, 6% of MSMEs stated that their businesses provided benefits for the community, while for the community about the business environment. Other findings show that MSMEs who have paid business taxes are long-term business groups, have permanent businesses, and have large-scale relationships and most MSMEs do not do CSR more because they have not seen the benefits of CSR activities.


Keywords


Corporate Social Responsibility; MSMs; Shodaqoh; Tax

Full Text:

PDF

References


Adriani . (2014). Teori Perpajakan. Jakarta: Salemba Empat.

Arief, E, M. (2009). The Power Of Good Coorporate Governance. Jakarta: Salemba Empat

Budi. (2006). Manajemen Sumber Daya Manusia. Jurnal Ekonomi, 4(3).

Dhita. (2009). Pengaruh Pengungkapan Corporate Social Responsibility terhadap Tingkat Harga Saham Pe-rusahaan. Universitas Widyatama.

Direktorat Jenderal Pajak. (2009). Undang-Undang Nomor 16 Tahun 2009 Tentang Perubahan Ketiga Atas Undang-Undang Nomor 6 Tahun 1983 Tentang Ketentuan Umum Dan Tata Cara Perpajakan.

Elkington, J. (1997). Cannibals With Forks, The Triple Bottom Line Of Twentieth Century Business, Dalam Teguh Sri Pembudi. 2005. CSR Sebuah Keharusan Dalam Investasi Sosial. Jakarta: Pusat Penyuluhan So-sial (Pusensos) Departemen Sosial RI. La Tofi Enterprise

Fuadi, A. O. & Mangoting, Y. (2013). Pengaruh Kualitas Pelayanan Petugas Pajak, Sanksi Perpajakan dan Biaya Kepatuhan Pajak Terhadap Kepatuhan Wajib Pajak UMKM. Tax & Accounting Review, 1(1), 18–27.

Hadi, N. (2011). Corporate Social Responsibility. Yogyakarta: Graha Ilmu.

Hendri, N. (2016). Faktor-Faktor yang Memepengaruhi Kepatuhan Wajib Pajak dalam Membayar Pajak pada UMKM di Kota Metro. AKUISISI, 12(1), 1-15.

Ibrahim, I. (2010). Utang Lebih Mulia Dari Pada Sedekah. Jakarta: Ufuk.

Iskandar. (1994). Sedekah Membuka Pintu Rezeki. Bandung: Pustaka Islam.

Kementerian Koperasi dan UKM. (2018). Perkembangan Data Usaha Mikro, Kecil, Menengah (UMKM) dan Usaha Besar (UB) Tahun 2016–2017. Diperoleh 16 Desember 2019, dari http://www.depkop.go.id/data-umkm

Kotler, P., & Nancy, L. (2005). Corporate Social Responsibility; Doing The Most Good You’re Your Company And Your Cause. Newjersey; Johnwiley& Sons,Inc.

Mansur, Y. (2010). Dahsyatnya Sedekah. Jakarta: Tim PPPA Daarul Qur’an.

Perdana. (2018). Pajak UMKM Turun, Jumlah Wajib Pajak Meningkat. Diakses pada tanggal 13 Mei 2020. Alamat https://radarsolo.jawapos.com/read/2018/10/05/97574/pajak-umkm-turun-jumlah-wajib-pajak-meningkat

Retnowati, W. I. (2007). Hapus Gelisah Dengan Sedekah. Jakarta: Qultum Media.

Rifa’i, B. (2013). Efektivitas pemberdayaan Usaha Mikro Kecil Menengah (UMKM). Kebijakan dan Manajemen Publik, 1(1), 130-136.

Soemitro, R. (2007). Dasar-Dasar Hukum Pajak dan Pajak Pendapatan. Bandung: Eresco

Sanusi, M. (2009). The Power of Sedekah. Yogyakarta: Pustaka Insan Madani.

Satyo. (2001). Pengungkapan Social dalam Laporan Tahunan. Jakarta: PT Intama Artha Indonesia.

Shihab, Q. (1994). Membumikan Al-Qur’an Fungsi dan Peran Wahyu Dalam Kehidupan Masyarakat. Bandung: Mi-zan.

Sudiarta, P. L. E., Kirya, I K., & Cipta, I W. (2014). Analisis Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Kinerja Usaha Mikro Kecil dan Menengah (UMKM) di Kabupaten Bangli. Jurnal Managemen Indonesia, 2(1). https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JMI/article/view/3381

Sudjana, N., & Ibrahim. (1989). Penelitian Kualitatif dan Kuantitatif. Bandung: Sinar Baru

Sugianto. (2008). Pajak dan Retribusi Daerah. Jakarta : Gramedia Widiasarana Indonesia

Tohar, M. (2000). Membuka Usaha Kecil. Cetakan Pertama. Yogyakarta: Kanisius.

Wasita, A. (2019). Solo miliki potensi 43.000 UMKM. Diakses pada tanggal 13 Mei 2020. Alamat https://jateng.antaranews.com/berita/213590/solo-miliki-potensi-43000-umkm

Yusro, H. W. & Kiswanto, K. (2014). Pengaruh Tarif Pajak, Mekanisme Pembayaran Pajak dan Kesadaran Membayar Pajak terhadap Kepatuhan Wajib Pajak UMKM di Kabupaten Jepara. Accounting Analysis Journal, 3(4), 429 – 436.




DOI: https://doi.org/10.21107/infestasi.v16i1.6802

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Suwarno Suwarno, Rahmawati Rahmawati, Sri Murni, Warsina Warsina

Creative Commons License

This journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.