PENGELOLAAN UNIT BISNIS SOUVENIR “LE OLLE UTM” UNIVERSITAS TRUNOJOYO MADURA

Rosyida Ekawati, Diva Wenanda, Suyono Suyono

Abstract


Artikel ini membahas bagaimana mengelola sebuah unit bisnis souvenir yang ada di Universitas Trunojoyo Madura. Target awal pangsa pasar dari usaha ini adalah seluruh civitas akademika Universitas Trunojoyo Madura (UTM) yang meliputi dosen, karyawan dan mahasiswa. Selain itu juga tamu-tamu UTM, peserta kegiatan ilmiah dan akademik, dan keluarga mahasiswa. Agar usaha ini berjalan dengan baik, maka diperlukan berbagai usaha mulai dari persiapan sampai penjualannya. Karena usaha ini adalah usaha penjualan produk, maka yang paling awal adalah melakukan survey awal kepada civitas akademika untuk produk souvenir yang diminati. Selanjutnya menentukan varian produk souvenir
dilengkapi dengan desain dan bahan bakunya. Kemudian juga bagaimana
memproduksi barang-barang tersebut. Setelah ada barang jadi yang meliputi kaos katun, kaos polo, blocknote, gantungan kunci karet, gantungan kunci akrilik, berbagai model pin dan gantungan kunci standar, pulpen UTM, mug, magnet kulkas, dan stiker maka untuk menjualnya perlu dilakukan pengecekan kualitas dan selanjutnya pengemasan produk. Produk didisplay diruang unit dipslay permanent dan juga gerai-gerai non permanen. Selain itu, dilakukan promosi, baik melalui media sosial yang ada maupun melalui banner-banner.
Kata-kata kunci: bisnis souvenir, le olle, Universitas Trunojoyo Madura

ABSTRACT
This article discusses how to manage a souvenir business unit at the University of Trunojoyo Madura. The initial target of the market share of the business is the
entire academic community of University of Trunojoyo Madura (UTM) which
includes lecturers, employees, and students. In addition, UTM guests, participants of scientific and academic activities, and students’ families. To make the business runs well, various businesses, from preparation to sales, are needed. Because this business is a product sales business, the earliest step is to conduct an initial survey of the academic community for souvenir products of interest. Next, determine the variant of souvenir products equipped with the design and raw materials. Then also how to produce these goods. The products include cotton shirts, polo shirts, block notes, rubber key chains, acrylic key chains, various models of standard pins and key chains, UTM pens, mugs, fridge magnets, and stickers. It is necessary to check quality and packaging of the products. Products are displayed in the permanent display unit and non-permanent outlets. In addition, promotion is carried out, both through existing social media and through banners. 
Key words: souvenir business, le olle, University of Trunojoyo Madura


Keywords


bisnis souvenir, le olle, Universitas Trunojoyo Madura

Full Text:

PDF

References


Curran, James and Robert A. Blackburn. 2001. Researching the mall Enterprise. London: Sage Publications

Hutzschenreuter, Jens. 2009.Management Control in Small and Medium-Sized Enterprises. Indirect Control Forms, Control Combinations and

their Effect on Company Performance. Gabler Research.

Oktaba, Hanna and Mario Piattini. 2008. Software Process Improvement for Small and Medium Enterprises: Techniques and Case Studies. New York: Information Science Reference.

Rangkuti, Freddy. 2004. Business Plan. Teknik Membuat Perencanaan Bisnis dan Analisis Kasus. Jakarta: Gramedia.




DOI: https://doi.org/10.21107/pangabdhi.v3i2.5950

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2017 Rosyida Ekawati, Diva Wenanda, Suyono Suyono

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License

Jurnal Ilmiah Pangabdhi by Universitas Trunojoyo Madura is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

ISSN 2477-6289 (Online)  ISSN 2477-6270 (Print)

Terindeks oleh: